#godzinawychowawcza #film
Dzieci od początku powinny wiedzieć za co kochać swoich rodziców, za co ich szanować. Jednak z wiekiem zaczyna im to trudniej przychodzić. Gdy dorastają zaczynają więcej żądać od rodziców niż im dawać. Mówią o swoich prawach, a nie obowiązkach. Rodzice z kolei zabiegani w dzisiejszym świecie nie mają czasu dla swoich pociech. To taki łańcuch przyczynowo-skutkowy. Oczywiście nie generalizuję w ten sposób całego pokolenia. Jednak rzecz ogólnie nie ma się dobrze i wszyscy doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego młodzieży trzeba przypomnieć kim dla nich są rodzice i za co należy im się szacunek!
Na godzinę wychowawczą każdy uczeń przynosi ze sobą rodzinną fotografię- najlepiej siebie z rodzicami.
- Dzielimy klasę na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje szary papier plus markery.
II grupa- tworzy mapę skojarzeń do słowa MATKA/MAMA
III grupa – tworzy mapę skojarzeń do słowa OJCIEC/TATA
Grupy pracują przez 5 min. Następnie omawiamy materiał. Dyskutujemy. Komentujemy.
- Następnie każda grupa przygotowuje scenki ukazujące codzienne relacje z rodzicami. ( tutaj można się spodziewać różnych – od tych pozytywnych do tych negatywnych typu „powrót ojca z wywiadówki” ;-)) Ale właśnie o to chodzi, ponieważ pod koniec lekcji zmienią swoje negatywne spojrzenie. Po prezentacji scenek komentujemy, dzielimy się spostrzeżeniami.
- Uczniowie dalej pracują w grupach. Tym razem muszą stworzyć mapy myślowo-graficzne.
II grupa- Jak widzicie swoje matki na co dzień?
III grupa- Jak rodzice widzą was ? Co mogą o was myśleć?
4. Po prezentacji swoich map myślowych uczniowie oglądają filmiki.
Film nr 1.
Film nr 2.
Po projekcji obu filmów nauczyciel zadaje pytania:
Co zmieniło się w waszym postrzeganiu rodziców?Co teraz czujecie?
O czym teraz myślicie?
Za co szanujecie swoich rodziców?
Jakie wartości Rodzice przekazują wam na co dzień?
W jaki sposób rodzice okazują wam miłość i szacunek na co dzień?
W jaki sposób możecie odwdzięczyć się za ich opiekę?
Pod koniec zajęć uczniowie muszą koniecznie zobaczyć ten film:
Zapewniam, że po tym filmie w klasie zapadnie totalna cisza i nastąpi refleksja.
Możemy zadać pytania uczniom: Jaką prawdę o życiu pokazuje ostatni film? Z jaką refleksją po tym filmie zostaniecie? Jak okazywać szacunek rodzicom? Co was wzruszyło? Opowiedzcie o swoich emocjach.
Następnie idziemy do fotografii, którą uczniowie przynieśli na lekcję. Każdy wypowiada kilka zdań na temat fotografii rodzinnej czy ze swojego dzieciństwa.
Świetne filmy, dziękuję
OdpowiedzUsuńPłakałam na każdym z filmów... Niesamowite jest to że tak często w życiu zapominamy co jest tak naprawdę ważne
OdpowiedzUsuńWitam, ostatni filmik jest już niedostępny, czy można go gdzieś zobaczyć?
OdpowiedzUsuńOczywiście, jest dostępny na cda: https://www.cda.pl/video/117858631
UsuńDziękuję bardzo! :)
UsuńWystarczy w wyszukiwarce wpisać: krzyczał na ojca na ławce w parku.
OdpowiedzUsuń