FONOHOLIZM- CZYLI PRZYKLEJENI DO TELEFONÓW...
godzina wychowawcza
Telefony są symbolem dzisiejszej epoki. Kiedyś wynalazek ten służył tylko do pilnego kontaktu z drugą osobą. Technologia jednak szybko poszła do przodu. Dziś telefony mają mnóstwo różnych funkcji, aplikacji, dostęp do internetu i tu zaczyna się problem. Nie obwiniajmy za to świata.
Fonoholizm, czyli nadużywanie telefonu, nie został sklasyfikowany jeszcze jako choroba. Co mogą zrobić nauczyciele? Myślę, że prośba o wyciszenie telefonu na lekcji i schowanie go w najciemniejszy zakamarek plecaka może nie pomóc. Tu potrzeba wsparcia ze strony rodziców oraz ciągła edukacja. Ta lekcja powinna pomóc wychowawcom w wyegzekwowaniu odpowiedniego zachowania. Oczywiście, są lekcje, kiedy na przykład uczniowie mają możliwość skorzystania z telefonów, bo tego wymaga zadanie. Dobrze, ale po chwili powinien zniknąć z ławki. Można poprosić uczniów o odłożenie aparatów do specjalnego koszyka, w którym ich przedmioty spędzą lekcję. Tłumaczymy uczniom, że trzeba skupić się na lekcji, że omawiamy ważny temat maturalny, itd.
1. Na początku lekcji zamiast typowego wprowadzenia do tematu włączamy filmik:
Pytamy się uczniów, jak myślą, co będzie tematem naszych zajęć. Na podstawie filmu odpowiadają: korzystanie z telefonów, uzależnienie od telefonu, życie z telefonem... Jaką prawdę o nadużywaniu telefonów pokazuje ten spot? Mówimy o fonoholizmie. Ile więcej widzi się w życiu, kiedy nie patrzymy w telefon?
2. Rozkładamy na środku karty DIXIT. Młodzież wybiera po jednej karcie, która według nich odzwierciedla nadużywanie aparatów telefonicznych we współczesnym świecie.
3. Dzielimy klasę na grupy. Każda opracowuje inne zadanie, a następnie dzieli się swoimi odpowiedziami na forum. Reszta klasy uzupełnia informacje.
I grupa- Powody częstego sięgania po telefon? (samotność, odrzucenie, niechęć do rozmowy bezpośredniej, brak czasu najbliższych- rodziców, rodzeństwa na wspólne zabawy, itp.)
II grupa - Jakie rodzaje uzależnienia od telefonu można wymienić? (od pisania sms, od wysyłania wiadomości, od wykonywania i odbierania połączeń, od mediów społecznościowych, od nowych modeli, od gier, od aplikacji)
III grupa - Wymień objawy fonoholizmu. (nierozstawanie się z telefonem nawet na chwilę, odczuwanie przymusu kontaktowania się z kimś przez chwilę, dyskomfort, kiedy telefon jest rozładowany, nerwowe nasłuchiwanie-czy ktoś dzwoni do nas, unikanie kontaktów bezpośrednich z rówieśnikami i bliskimi...)
IV grupa - Wymień konsekwencje fonoholizmu. (spadek ambicji i motywacji, brak pasji, zaburzenia snu, odżywiania, wahania nastrojów, wysokie rachunki telefoniczne, brak kontaktu z bliskimi, kłopoty w życiu szkolnym, problemy ze wzrokiem, stany lękowe, depresja, przyjmowanie leków/narkotyków...)
4. Robimy burzę mózgów: Co przyciąga młodych ludzi do telefonów?
5. Włączamy teledysk Stromae- "Carmen". Omawiamy obraz, symbol niebieskiego ptaka. Jak wideoklip ukazuje uzależnienie od telefonu i mediów społecznościowych? Co przeraża? Czego uczy nas ten obraz?
6. Rozdajemy uczniom kartki z krótkim testem. Odpowiadają na pytania 'tak' lub 'nie'. Większość odpowiedzi na 'tak' sugeruje, że istnieje problem fonoholizmu.
a) Nie rozstaję się z telefonem, biorę go ze sobą zawsze i wszędzie.
b) Cały czas czekam, aż ktoś do mnie zadzwoni, napisze lub skomentuje mój post. Bardzo szybko odpisuję.
c) Staram się mieć telefon blisko siebie, pod ręką.
d) Bardzo często używam telefonu w ciągu dnia, robię selfie, jestem bardzo aktywny w mediach społecznościowych.
e) W towarzystwie zawsze trzymam w dłoni swój telefon.
f) Kładę się z telefonem do łóżka, korzystam z niego zanim zasnę i zaraz po przebudzeniu.
g) Wracam do domu, gdy zapomnę telefonu.
h) Czasami robię sobie detoks od telefonu i świadomie specjalnie go nie używam.
i) Odczuwam zdenerwowanie, kiedy telefon ma słabą baterię, a nie mam przy sobie ładowarki.
j) Ciągle sięgam po telefon, aby sprawdzić, czy ktoś do mnie dzwonił.
Rozmawiamy z uczniami przez chwilę o tym, co napisali. Jakie mają wrażenia, wnioski.
7. Pytamy się: Co najbardziej oburza, jeżeli chodzi o nałogowe korzystanie z telefonów? Dlaczego? (chodzi tu o nich samych, ale również o obserwacje z życia). Korzystanie podczas wspólnych posiłków, w teatrze, kiedy ktoś śpi z telefonem przy uchu, kiedy rozmawiam z osobą, która zapatrzona jest w swój telefon, kiedy ktoś ciągle robi sobie selfie).
8. Przypominamy uczniom, że nie są niewolnikami swoich telefonów i mogą w pełni kontrolować czas, miejsce oraz sposób korzystania z aparatów.
9. Włączamy ostatni film:
10. Rozmawiamy o tym, co zobaczyliśmy. Jaka jest prawda o naszym świecie? Jak zachowują się ludzie uzależnieni od telefonów? Jak to zmienić?
11. Metodą kuli śnieżnej uczniowie wykonują zadanie. Mają stworzyć zasady korzystania z telefonu. Będzie można je powiesić na gazetce w szkolnym korytarzu.
a) Odkładamy telefon, gdy zasiadamy do stołu.
b) Do kina/teatru wybieramy się bez telefonu.
c) Nie zabieramy telefonu, kiedy spędzamy czas ze znajomymi, przyjaciółmi, rodzeństwem.
d) Korzystamy z budzika tradycyjnego, a nie tego w aplikacji telefonu.
e) Starajmy się czytać książki tradycyjne, z czytnika elektronicznego, a nie z internetu w telefonie.
f) Spędzaj czas aktywnie, a nie z telefonem!
g) Po prostu rozmawiaj z innymi ludźmi!
h) Odkładaj telefon w miejsce, które będzie niewidoczne dla ciebie! Jak najdalej od siebie!
12. Uczniowie pracują w parach. Otrzymują grafikę (znaleziona w internecie, wiem, że niektóre są autorstwa Sebastiana Pytki), muszą odnaleźć przesłanie obrazu. Na forum krótko prezentują swoje odpowiedzi.
13. Na następnej godzinie wychowawczej można zapytać się uczniów, jak radzą sobie z zasadami korzystania z telefonu, które sami ustanowili. Mogą wykonać plakaty z przesłaniem, hasłem przeciw fonoholizmowi.
Anna Konarzewska
Korzystałam z niektórych informacji zawartych na www.sarniezycie.pl
Dziękuję bardzo za pomoc :)
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem filmów, które wykopujesz. Są świetne :)
OdpowiedzUsuńRewelacja! Na pewno wykorzystam.
OdpowiedzUsuńCzy mogę to wykorzystać? Cały scenariusz jest rewelacyjny!!!
OdpowiedzUsuńDziękuję! Proszę się częstować ;-)
UsuńRewelacja. Dziękuję bardzo.
OdpowiedzUsuńDziękuję.Znakomity scenariusz!
OdpowiedzUsuńDziękuję.Znakomity scenariusz!
OdpowiedzUsuńChętnie wykorzystam. Filmiki i grafiki bardzo przekonujące. Dziękuję
OdpowiedzUsuńSuper sposoby na oduczenie dzieci ciągłego siedzenia z telefonem,polecam bezpłatne szkolenia o pewnosci siebie jaka mozemy rozwijac u dzieci. Duzo mówi o tym nowa kampania Dove:https://www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project.html
OdpowiedzUsuńBardzo inteligentne, ciekawe, poruszające. Wykorzystam. Dziękuję
OdpowiedzUsuńDorota
To uzależnienie XXI wieku, wcale nie mniejsze niż alkoholizm... i równie niebezpieczne. Koniecznie warto te zdjęcia pokazać swoim nastoletnim dzieciom.
OdpowiedzUsuńŚwietne! Na pewno wykorzystam w pracy wychowawczej.
OdpowiedzUsuńBardzo proszę o podanie, które to dokładnie są karty DIXIT.
OdpowiedzUsuńŚwietnie, dziękuję za wspaniałą inspirację na godzinę wychowawczą! A czy warto wspominać o rodzajach leczenia i ośrodkach leczenia uzależnień? Może to też ważna wiedza? bardziej może na zasadzie zniechęcenia młodzieży. Dziękuję z góry za odpowiedź
OdpowiedzUsuńBardzo dobre.
OdpowiedzUsuńNiestety jest to również pewna forma uzależnienia i moim zdaniem osoby takie także potrzebują praktycznego leczenia w tym zakresie. Jeśli ktoś nie wyobrażą sobie życia bez telefonu to jak najbardziej należy jej pomóc. Dlatego ja bym bezpośrednio zgłosiła taką osobę do https://detoksfenix.pl/ gdzie z pewnością uzyska niezbędną pomoc.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńGenialna lekcja
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńFajnie to wszystko zostało tu opisane.
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńTelefony są uzależniające, to fakt. Ja z tym cały czas walczę i chyba jest coraz lepiej bo nie siedzę z nosem w telefonie cały czas. Potrafię nawet bez niego wyjść. Gdybyś chciała zresetować swój telefon to na https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/Podpowiadamy-jak-zresetowac-telefon znajdziesz wskazówki jak to zrobić. Czasami się przydają.
OdpowiedzUsuńBardzo duży problem dzisiaj to uzależnienia behawioralne. Widziałam też na stronie https://wetalk.pl/blog/uzaleznienia-behawioralne-plaga-xxi-wieku/ bardzo ciekawy wpis o tym. Polecam wam też tutaj zajrzeć i poczytać.
OdpowiedzUsuńBardzo rzetelny i ciekawy wpis. Mam nadzieję, że da to myślenia osobom, którym ciężko jest uporać się z uzależnieniem.
OdpowiedzUsuńSzybka Gotówka - https://redirect.qxa.pl/YxNh9 - Uzyskaj Szybką Pożyczkę
OdpowiedzUsuńA ja dopiero natknęłam się na ten scenariusz. Świetny, znakomicie dobrane video. Na pewno wykorzystam. Dziękuję.
OdpowiedzUsuńBardzo udana lekcja z tym scenariuszem . Dziękuję
OdpowiedzUsuńŚwietny scenariusz, na pewno wykorzystam
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńDoskonały materiał!!! Dziękuję, za pani pracę i możliwość "pożyczenia" doskonałego materiału. Na pewno pomoże wielu nauczycielom, rodzicom i mam nadzieję uczniom.
OdpowiedzUsuńSuper scenariusz. Niestety nie mogę otworzyć 1 filmiku. Czy ktoś poratuje linkiem?
OdpowiedzUsuń