Uwielbiam wykorzystywać filmy krótkometrażowe na zajęciach jako konteksty. Lekcje dzięki temu są ciekawsze, a uczniów nie trzeba zmuszać do aktywności.
Mam dla Was dziś propozycje moich szlagierów. Lekcja ta jest ciekawa, kiedy na przykład idziemy na zastępstwo. Możemy podsumować nią antyk lub zrobić na tej podstawie powtórzenie w klasie maturalnej. Polecam! Na tym scenariuszu pracuję już 3 lata!
Życie ludzkie jako labirynt.
1.
Rozmawiamy
z uczniami o symbolu labiryntu, nawiązujemy do mitologii. Uczniowie wymieniają
wszystkie skojarzenia z labiryntem: strach, zagubienie, lęk, desperacja, izolacja,
samotność, pułapka itp.
2.
Następnie
włączamy film krótkometrażowy
Schabenbecka „Schody”.
3.
Po
projekcji uczniowie pracują w grupach:
I grupa –
zidentyfikujcie postać, co można powiedzieć o bohaterze,
II grupa-
jak można zinterpretować schody w labiryncie, co wam to przypomina, do czego
się to odnosi, itp.
III grupa-
jaka prawda o ludzkim życiu została zawarta w tym filmie,
IV grupa-
co łączy film „Schody” z mitem o Syzyfie oraz z tragedią „Król Edyp”.
4.
Po
omówieniu zapisujemy wnioski na temat ludzkiego życia (burza mózgów):
·
Życie jest
tragiczne,
·
Życie jest
trudne,
·
Nasze życie
kończy śmierć,
·
Nasze życie
to labirynt, droga,
·
W życiu
napotykamy problemy trudności,
·
Człowiek
pozostawia po sobie ślad,
·
Życie to
cierpienie,
·
Człowiek
nie może uciec od śmierci,
·
Na początku
życie nie sprawia nam trudności, itp.
5.
Po
wnioskach włączamy drugi film krótkometrażowy „Katedra” Bagińskiego.
6.
Po
projekcji omawiamy w dyskusji różnice i podobieństwa w obu filmach.
7.
Wyciągamy
wnioski z lekcji. Szukamy kontekstów w kulturze i literaturze.
Bardzo ciekawa lekcja i świetne konteksty literackie! Zapraszam też do siebie - też o "Schodach" i innych kontekstach:) http://www.lekcjeofilmie.pl/2016/10/zaczey-sie-schody-czyli-pzypowiesc.html
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo za odwiedziny i komentarz! Pozdrawiam i zajrzę na Pani stronę.
Usuń