Obserwatorzy

piątek, 29 grudnia 2017

LUBIĘ SIEBIE, LUBIĘ CIEBIE... CZYLI O AKCEPTACJI I POCZUCIU WŁASNEJ WARTOŚCI

#lekcjawychowawcza



Zauważyłam, że dużą popularnością cieszą się moje pomysły na lekcje wychowawcze, dlatego chciałabym zaprezentować Wam scenariusz w oparciu o niesamowity i przepiękny film, który porusza wiele serc. Możemy go wykorzystać również na języku polskim, ale o tym później. Mowa o „Cyrku motyli” w reżyserii Joshua'y Weigel'a. Film ten powoduje zadumę, łzy, ale przede wszystkim pomaga uwierzyć w siebie i we własne możliwości. Paczka chusteczek może nie wystarczyć!



TEMAT: Lubię siebie, lubię ciebie… czyli o akceptacji i poczuciu własnej wartości.
  1. Najpierw nauczyciel wprowadza w tematykę spotkania, pytając uczniów co to jest tolerancja, akceptacja? Co mamy na myśli kiedy mówimy o poczuciu własnej wartości? Co czyni nas wartościowymi ludźmi? Kto i co wpływa na poczucie naszej wartości?
  2. Następnie każdy z uczniów mówi o sobie coś miłego, wartościowego, z czego jest dumny, w czym jest dobry, co umie najlepiej robić. Ćwiczenie to można zrobić również na kolorowych kartkach. Mogą zapisać informacje, aby potem łatwiej mogli je odtworzyć.
  3. Potem przechodzimy do rzeczy, których się wstydzimy, do których nie lubimy się przyznawać, czego się boimy, do naszych wad. Każdy z nas ma jakieś słabe strony. Uczniowie wymieniają je dobrowolnie. Nie zmuszamy ich, jeśli nie chcą o sobie mówić w tej kwestii.
  4. Nauczyciel zaczyna mówić o samoakceptacji i samoodtrąceniu. Uczniowie wyjaśniają na czym te zjawiska polegają. Jak zachowują się ludzie, którzy są akceptowani, a jak ci, którzy nie potrafią żyć w zgodzie z sobą?
  5. Kolejnym etapem jest praca w parach. Uczniowie w parach mówią sobie same miłe rzeczy, wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i emocjami po tym ćwiczeniu.
  6. Następnie nauczyciel włącza film "Cyrk motyli". 
      
  1. Po projekcji rozmawiamy o filmie: Co powiemy o głównym bohaterze? Jak zachowuje się na początku filmu, a jak później? Co spowodowało zmianę myślenia o nim samym? Które momenty w jego życiu wpłynęły na późniejszą postawę? Czego uczy nas ten film? Jakie postawy piętnuje, a jakie promuje reżyser? Czy Will był szczęśliwy, gdy pracował w pierwszym cyrku? Co powodowało jego przygnębienie? Co zaskoczyło was w filmie? Co wzruszyło a co zbulwersowało? WNIOSKI uczniów.
  2. Praca w grupach lub w parach: jak ty/wy zmieniacie swoje wady/ słabe strony w atuty?Tu możemy dać uczniom karty pracy. Autorem poniższego rysunku jest Mateusz Łysek. (#rysuję dla moich uczniów). Po wypełnieniu kart omawiamy na forum wnioski. Mogą to być wszyscy uczniowie lub tylko chętni, ważne, że każdy podejmie się takiej analizy indywidualnie (dla siebie)!
  3. Następnie dzielimy klasę na grupy. Każda grupa przygotowuje krótką dramę na podstawie obejrzanego filmu. Mogą to być sytuacje z życia wzięte.
  • Uczniowie na kolorowych kartkach zapisują swoje imię w pionie, do każdej litery dopisują swoją mocną cechę charakteru, usposobienia, talent, itp.
  1. Nauczyciel rozdaje każdemu papierową dłoń/ kolorową kartkę, na której uczniowie muszą każdemu koledze, koleżance napisać pozytywną rzecz, np. lubię twój śmiech, masz piękne włosy, itp. Kartki przyklejamy uczniom na plecy, aby zapisane teksty były szczere, anonimowe. Uczniowie chodzą po klasie i zapisują w ten sposób swoje kartki.
  2. Siedząc w kręgu odczytują informacje o sobie zapisane na papierowych dłoniach/ kolorowych kartkach. Z dłoni robimy klasową gazetkę, żeby uczniowie codziennie widzieli w klasie swoje wartości! Możemy także pozwolić im zabrać kartki do domu, aby codziennie budząc się, spojrzeli na kartkę ze swoimi wartościami.
  3. Ostatnim zadaniem dla uczniów jest wykonanie swojej wizytówki, reklamy samego siebie, napisu czy rysunku, który umieściłby na koszulce.
  4. Zobaczcie jak z tymi kartkami przypiętymi do pleców było u mnie w klasie na poniższych zdjęciach. Uczniowie nieźle się przy tym bawili i przede wszystkim oderwali się od krzeseł. Nawet ja nadstawiłam swoje plecy i niezłą laurkę otrzymałam;-)

5 komentarzy:

  1. temat chyba na 2 godziny? fajne pomysły z kartkami, kiedyś uczestniczyłam w zajęciach z ich wykorzystaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, na 2 godziny! Sam film z omówieniem poszczególnych scen zajmie nam godzinę lekcyjną ;-) Dziękuję za komentarz, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiyam czy Cyrk motyli moogą obejrzec dzieci w podstawówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że dzieci od 5 klasy szkoły podstawowej zrozumieją przekaz.

      Usuń
  4. Super pomysł, kradnę dla swojej 3gm. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń