JAK RADZIĆ SOBIE Z HEJTEM?
Zapraszam Was po kolejny pomysł na lekcję wychowawczą wokół hejtu. Zmodyfikowałam mój poprzedni pomysł o inne inspiracje. Pierwszy wpis dotyczący tego tematu znajdziecie tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/search?q=hejt Warto przeczytać i zapoznać się.
Pisałam również o ocenie, ocenianiu: http://bycnauczycielem.blogspot.com/2020/11/o-ocenianiu.html a także o nienawiści: https://bycnauczycielem.blogspot.com/search?q=nienawi%C5%9B%C4%87
1. Wyświetlamy uczniom dwa niejednoznaczne zdjęcia. Pytamy się: Co widzą uczniowie?
Prowadzimy dyskusję: Do czego prowadzi nasze postrzeganie rzeczywistości? (do łatwej i szybkiej oceny, nie zastanawiamy się przeważnie nad tym, co widzimy, tylko ulegamy automatycznemu myśleniu, działamy pod wpływem chwili, emocji, pierwszych skojarzeń). Jak to przekłada się na relacje międzyludzkie? Do czego to prowadzi?
źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Duck-Rabbit_illusion.jpg
źródło: https://filing.pl/sprawdz-swoj-wzrok-przegladajac-te-23-niejednoznaczne-zdjecia/
2. Na tablicy JAMBORD uczniowie wypisują wszystkie skojarzenia z hejtem: są to słowa i obrazy.
Dyskutujemy nad tym, co ukaże się na naszej tablicy, wyciągamy wnioski.
3. Włączamy film z wypowiedziami aktorów, dziennikarzy, sportowców, postaci znanych z TV - "Whe we hate - geneza nienawiści". Film dostępny jest na YT:
4. Dyskusja po projekcji: Co najczęściej jest krytykowane przez hejterów? Jaki jest język hejtu? Co sadzicie o tym, co usłyszeliście? Jak to wygląda z perspektywy osoby hejtowanej? Jakie były reakcje celebrytów?
5. Rutyna krytycznego myślenia: MYŚLĘ, CZUJĘ, ZASTANAWIAM SIĘ...
Uczniowie na tablicy JAMBORD - przygotowujemy wcześniej trzy slajdy- wypisują co myślą, co czują, nad czym się zastanawiają po obejrzeniu tego filmu.
Wspólnie komentujemy, wyciągamy wnioski po tym ćwiczeniu.
6. Włączamy kolejny film z serii "Geneza nienawiści: Hejtera wyobrażam sobie jako...", również dostępny na YT:
7. Dyskusja: Jakie refleksje, spostrzeżenia narodziły się podczas słuchania tych wypowiedzi? Czy zgadzacie się z celebrytami? Uzasadnijcie.
8. Polecam w młodszych klasach przytoczyć w tym miejscu sceny, fragmenty z "Cudownego chłopaka". Można porozmawiać o nękaniu w szkole, o relacjach.
https://www.filmweb.pl/film/Cudowny+ch%C5%82opak-2017-776387
Z kolei w starszych klasach liceum, technikum można porozmawiać o głównym bohaterze filmu "Joker" z 2019 roku: https://www.filmweb.pl/film/Joker-2019-810167
W jaki sposób hejt, brak empatii, nękanie, wyśmiewanie, brak życzliwości odbiły się na późniejszych działaniach Artura.
9. Możemy wykonać z uczniami ćwiczenia, których autorem jest Mateusz Grzesiak (źródło: "Psychologia hejtu"):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz