Obserwatorzy

środa, 20 stycznia 2021

Zacznijmy od czułości...

 "CZUŁY NARRATOR" NA LEKCJACH POLSKIEGO...


Po feriach udałam się z moimi uczniami w podróż. Zaczęłam tak:http://bycnauczycielem.blogspot.com/2021/01/w-podrozy.html

Nie chciałam tak po prostu uczniów zostawiać z emocjami i refleksjami, które pojawiły się podczas tej lekcji, dlatego postanowiłam kontynuować tę podróż z Olgą Tokarczuk i jej "Czułym narratorem". 




W tej książce znajdziecie wspaniałe eseje i wykłady Olgi Tokarczuk, w tym szeroko komentowaną mowę noblowską. Jestem w trakcie lektury, ale już pierwsze teksty wprawiły mnie w zachwyt i stwierdziłam, że są doskonałym materiałem do pracy z młodymi ludźmi, do żywej dyskusji o tym, co ważne dla współczesnego człowieka. 

Jak zareagowała młodzież na teksty Olgi Tokarczuk? To były jedne z lepszych naszych lekcji. Nie było uczniów, którzy nie podjęliby się trudu poznania twórczości naszej noblistki. Poświęciłam na to 4 godziny lekcyjne, ale to był tak dobrze wykorzystany czas, że niczego nie żałuję - ani ja, ani uczniowie. Tyle mądrych zdań padło podczas tych lekcji, tyle wartościowych i pełnych kultury dyskusji. Jestem pod ogromnym wrażeniem moich uczniów, ich argumentacji i podejścia do literatury, do świata. "Czuły narrator" powinien, choć we fragmentach, znaleźć się na liście każdego polonisty oraz każdego ucznia. Co było dla mnie sukcesem po tych lekcjach? Sukcesem jest to, że zaintrygowałam młodych twórczością Olgi i już zakupili jej książkę, aby ją przeczytać. To było niesamowite, kiedy po przeprowadzonych lekcjach usłyszałam: "To warto przeczytać". 

Wybrałam do analizy fragmenty esejów pt.: "Ognozja" oraz "Ćwiczenia z obcości". 

Poniżej fragment "Ćwiczeń z obcości", aby pokazać namiastkę tego, co było przedmiotem naszych badań:





Co zrobiłam z tymi fragmentami? Podzieliłam klasę na grupy. Każdy zespół otrzymał inny fragment eseju do analizy. Do pomocy przydały się narzędzia Google- a dokładniej- prezentacje. Utworzyłam w tym narzędziu szkielet zadań, nad którymi mieli pochylić się uczniowie, interpretując teksty. Zastosowałam tutaj  metody krytycznego myślenia: most, myślę-czuję-zastanawiam się, myśl-kombinuj-badaj i inne. 




Jak to wyglądało? Jakie zadania otrzymali uczniowie?

Na tej prezentacji działały wszystkie grupy. Ułatwiła i uporządkowała wypowiedzi uczniom. Naprawdę polecam. 

Tutaj wybrane zdjęcia z prezentacji uczniów (z różnych tekstów źródłowych):


Zadanie 1: 






Zadanie 2: 






Zadanie 3: 






Zadanie 4 (uczniowie odpowiadali głównie ustnie):



Zadanie 5: 




Następnie po omówieniu przez wszystkie grupy tekstów Tokarczuk, podsumowaliśmy lekcje rozmową. Pomogły tutaj pytania:

- Jak podsumowalibyście omówione teksty? Jakie są Wasze refleksje?
- Z którymi tezami autorki się zgadzacie, a z którymi nie?
- Jak powinien według Was brzmieć temat lekcji, podczas których omawialiśmy teksty Tokarczuk?
- Scharakteryzujcie narratora, który wypowiada się w tych esejach. Jaki jest?
- Jakie pytania zadalibyście noblistce po przeczytaniu jej tekstów?
- O czym byłyby Wasze eseje dotyczące świata? Czego by dotyczyły?

Polecam Wam pracę z tekstami Olgi Tokarczuk! Nie pożałujecie! 

O realizację programu się nie martwcie. Pracowaliśmy nad: umiejętnością czytania ze zrozumieniem, wyszukiwaliśmy tezy tekstów, argumentowaliśmy, podawaliśmy konteksty, rozwijaliśmy umiejętność krytycznego myślenia i współpracy, kształciliśmy umiejętność dyskusji, nazywaliśmy swoje uczucia, podejmowaliśmy się refleksji oraz autorefleksji. Zobaczcie, ile w tym kompetencji!

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz