Obserwatorzy

sobota, 1 grudnia 2018

JAK WYKORZYSTAĆ MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
W EDUKACJI?



Niektórym może się ten pomysł nie podobać, inni będą długo się opierać- do momentu, kiedy spróbują. Wszystko zależy od Waszego podejścia do roli mediów społecznościowych w dzisiejszej edukacji. Zawsze znajdą się sympatycy oraz krytycy każdego konceptu. Warto mimo wszystko skorzystać z narzędzi, które są bliskie naszym podopiecznym.

Już wcześniej pisałam o wykorzystaniu Fecebooka w edukacji tutaj:

i tutaj:

Pomysł, który zamierzam dziś Wam pokazać nie jest mój. Ja go tylko zmodyfikowałam pod swoje potrzeby. Na pomysł wpadły moje genialne koleżanki z grupy "Poloniści z pasją". Dziękuję przede wszystkim Agnieszce Leszczyńskiej. Szczerze polecam ten koncept.

Założyłam na Facebooku grupę: "Lektury, sztuka, język- powtórki do maturki". 
Zasady korzystania z grupy dla mnie i uczniów:

1. Raz w tygodniu na grupie pojawiają się zagadki literackie, filmowe, malarskie, językowe. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania do danego zagadnienia. 

Wybieramy sobie np. środę, godzinę 19.00. Wrzucamy na grupę trzy zagadki.

2. Liczy się pierwsza, poprawna odpowiedź. Za sześć poprawnych odpowiedzi uczniowie otrzymują oceny celujące za aktywność.

3. Każdy dostaje szansę. Jeśli znajdą się uczniowie z refleksem o prędkości światła i zdobędą już pozytywną ocenę za zadania, to wyciszamy ich, aby dać szansę pozostałym.

4. Jeśli zdarzy się, że ktoś z uczniów nie ma FB, dajcie mu szansę na wykonanie zagadki minutę przed zakończeniem swojej lekcji.




Uczniowie, którzy nie potrafią udzielić odpowiedzi na zagadki, uczą się również przez czytanie tego, co napisali ich koledzy, koleżanki. 
Takie powtórki naprawdę mają sens. A zajmują mi 10 minut w tygodniu. Uczniowie powtarzają sobie wiele kwestii do egzaminu, sprawdzianu z lektury, działu.

Przykładowe zagadki z mojej grupy:

1.  Zinterpretuj obraz Jacka Malczewskiego "Śmierć". Przywołaj dwa teksty literackie, realizujące motyw wizerunku śmierci na przestrzeni epok. 
Dołączam oczywiście obraz:


 2. Proszę podać tytuł utworu, autora, epokę i gatunek literacki oraz motyw literacki z kontekstem!


3.  Zagadka: podaj tytuł utworu, autora, kim jest ten bohater. Jaki to gatunek literacki?
Podaj 3 motywy plus dwa konteksty!


"Odezwij się, - bo strzelę przeciw Twej naturze;
Jeśli jej w gruzy nie zburzę,
To wstrząsnę całym państw Twoich obszarem;
Bo wystrzelę głos w całe obręby stworzenia:
Ten głos, który z pokoleń pójdzie w pokolenia:
Krzyknę, żeś Ty nie ojcem świata, ale..."

4. Proszę podać autora, tytuł wiersza, gatunek, epokę oraz wymienić jeden z motywów, który w tym utworze występuje oraz jeden kontekst.

"Stójmy! - jak cicho! - słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,

Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy - tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. - Jedźmy, nikt nie woła."

5.  Do jakich kontekstów literackich - motywów i bohaterów - odwołuje się poniższa piosenka? Podaj dwa przykłady literackie z konkretnymi bohaterami i po jednym zdaniu uzasadnij wybór.



Nie bójcie się korzystać z mediów społecznościowych! Życzę owocnej i ciekawej współpracy z uczniami!
Anna Konarzewska

1 komentarz: