Obserwatorzy

czwartek, 27 grudnia 2018

SZKICE PRAWDZIWEGO PIĘKNA, CZYLI O TYM JAK ZAAKCEPTOWAĆ SIEBIE...


Już od dawna chodził mi po głowie ten pomysł na lekcję. Potrzebowałam tylko czasu, aby wszystkie elementy spiąć w całość. 
Lekcję tę przygotowałam z myślą o nastolatkach, które mają problem z akceptacją siebie, własnej urody, charakteru. Współczesny świat natomiast nie pomaga im w tym, a wręcz kusi różnymi pomysłami na poprawienie naturalnego wyglądu. 

1. Na początku wyświetlam zdjęcie ( źródło FB: Architecture i Design):


2. Każdy z uczniów wypisuje na kartkach, co myśli o tym rysunku, w jaki sposób go interpretuje, co widzi...
Następnie rozmawiamy o tym, co zapisali. Dzielą się na forum swoimi odpowiedziami.

3. Potem losują jedną kartę z gry na emocjach, która odzwierciedla uczucia bohaterki tego zdjęcia oraz drugą kartę, która mówi o ich uczuciu, kiedy patrzą na tę fotografię. Chętne osoby wypowiadają się na forum, uzasadniając swoje zdanie i nazywając emocje.


4. Następnie każdy na kolorowej kartce wypisuje, co myśli o sobie, czy akceptuje siebie, takim jakim jest, czy coś zmieniłby w sobie, w swoim wyglądzie... 

Nikt tego nie powinien czytać na forum, chodzi tu o wylanie swoich emocji na kartkę papieru. Chyba, że ktoś ma taką wewnętrzną potrzebę, to może podzielić się swoją obserwacją.  

5. Włączamy reklamę DOVE:


6. Po projekcji zadajemy pytania: Co było celem tego eksperymentu? Czego kobiety dowiedziały się o sobie? Dlaczego portrety, które zostały wykonane według ich wskazówek były inne od tych, które narysowano według wskazówek obcej im osoby? Jakie wnioski można wyciągnąć na podstawie tej sytuacji? Dlaczego patrzymy na siebie zbyt krytycznie? Jak powinniśmy o sobie myśleć?  W jaki sposób być życzliwym dla siebie? 

7. W jakie pułapki wpadają ludzie, którzy są niezadowoleni ze swojej urody? - dyskusja.

8. Następnie włączamy filmik z udziałem Kasi Nosowskiej:


9. Burza mózgów: Co chciała udowodnić znana piosenkarka? Co sądzicie o takiej promocji naturalnego piękna? Co sądzi Nosowska o poprawianiu urody? Jakie zdanie wy macie na ten temat? W jakich sytuacjach można skorzystać z chirurgii estetycznej? Kiedy nie jest to wskazane? 

10. Kolejnym krokiem jest projekcja  animacji "Nie niszcz siebie":


11. Dyskusja na temat: Od naturalności do sztuczności... 
Jaki problem porusza filmik? Co wpływa na myślenie człowieka o sobie, o swojej urodzie? Jak współczesny świat wpływa na brak akceptacji siebie? Dlaczego powinniśmy dbać o siebie, swoje naturalne piękno?  Do czego może doprowadzić zbytnia ingerencja w swoją urodę?

12. Każdy uczeń po zakończonej dyskusji wraca do swoich kolorowych kartek, na których napisał, co zmieniłby w sobie. Skreślają to, czego w sobie nie lubią i zamieniają na to, co w sobie akceptują. Każdy na małych kartkach wypisuje, co mu się podoba w urodzie kolegi/koleżanki. Następuje wymiana pozytywnych  komunikatów. 

13. Na samoprzylepnych kartkach uczniowie zapisują, czego nauczyli się na dzisiejszej lekcji, na co będą zwracać uwagę, czego dowiedzieli się o sobie. Karteczki przyklejają na tablicy, nauczyciel odczytuje zebrane refleksje.

14. Tworzymy bank pomysłów na życzliwość wobec siebie.


Anna Konarzewska

2 komentarze:

  1. Wykorzystam -właśnie dostałam te karty :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł, pracuje w świetlicy, rysowalismy siebie, omawialiśmy różnice w wyglądzie, omawialiśmy "starość" itp. Wszystko po trochu, aby wyrabiać tolerancję itp. Akceptacja samego siebie to największe wyzwanie i co gorsza zaczyna się z tym problem już na etapie 2-3 klasy podstawówki. Będę podglądać kolejne pomysły. Za ten dziękuję!

    OdpowiedzUsuń