Obserwatorzy

niedziela, 12 sierpnia 2018

JAK ROZPOCZYNAĆ I KOŃCZYĆ LEKCJE?


Lekcja jest sztuką a nauczyciel artystą. Bardzo ważny jest początek i koniec zajęć. Każdy z nas ma jakieś pomysły. Podzielę się z Wami kilkoma moimi sposobami i metodami w tym zakresie. 

JAK ROZPOCZĄĆ LEKCJĘ?
 
1. ZASYGNALIZUJ EMOCJE!
Można wykorzystać tu tzw. sygnalizator świetlny. Sygnalizację samodzielnie wykonałam i zalaminowałam- dla każdego ucznia. Zapisujemy na tablicy temat zajęć. Pytamy się podopiecznych: Jakie emocje wzbudza w nich ta tematyka? Odwracają w stronę nauczyciela kolor adekwatny z ich odczuciami.
Żółty- radość, ciekawość, zainteresowanie.
Zielony – obojętność, nadzieja, że zrozumie się temat.
Czerwony – złość, strach, niepewność.


2. WIOSENNE TABLICZKI…
Tabliczki koloru żółtego wykorzystujemy na początku lekcji. Również można je wykonać samodzielnie! Zobaczcie, jakie to proste!
Nauczyciel zapisuje temat na tablicy, następnie kładzie przed uczniami 6 żółtych kartek, które kryją pytania- dotyczące tematu. Chętni uczniowie lub wyznaczeni przez nauczyciela losują po jednej kartce i starają się odpowiedzieć na forum klasy.



3. ZŁOTA MYŚL NA POCZĄTEK…
Na tablicy zapisujemy cytat dnia (może pochodzić z omawianej lektury, poezji), np. „Powiedz mi, kim są twoi przyjaciele, a powiem ci, kim jesteś.”- Ernest Hemingway. Każdy uczeń robi notatkę  w zeszycie o tym, jak rozumie tę myśl lub odpowiada ustnie. Można zrobić też 2-minutową dyskusję w pierwszej fazie lekcji.


4. ZADANIE NA POCZĄTEK
Na tablicy zapisujemy zadanie, które musi być wykonane w ciągu 3 minut. Może ono dotyczyć poprzedniej lekcji, np. Jaką funkcję pełnią opisy przyrody w „Panu Tadeuszu”. Napisz 5 zdań w zeszycie.


5. ZAGADKA
Można na tablicy zapisać 3 słowa klucze, dotyczące np. jakiegoś bohatera, pojęcia, stylizacji,  książki, a uczniowie muszą odgadnąć co to lub kto to. Może to być też rebus zamiast tematu lekcji. Zabawa przednia i pożegnanie nudy gwarantowane!


6. MAGICZNE PUDEŁKO
Przynosimy na lekcję pudełko, w którym chowamy przedmioty, karty ze słowami, które będą odwoływały do tematu lekcji. Uczniowie będą musieli odgadnąć, o czym będą zajęcia. A kto jest odważny może też przebrać się za postać z lektury.



JAK W TRAKCIE LEKCJI SPRAWDZAĆ POZIOM ZAINTERESOWANIA I WIEDZY UCZNIA?


1. SYGNALIZATOR ŚWIETLNY
 Pomysł ten można wykorzystać na każdym etapie edukacyjnym.
W trakcie lekcji uczeń może nam dawać informacje zwrotne podczas wykonywania zadania. Czerwone światło sygnalizuje: "Nie radzę sobie z tym zadaniem! Nie rozumiem! "
Żółte : "Potrzebuję pomocy nauczyciela lub więcej czasu na wykonanie zadania ".
Zielone : "Zadanie wykonane. Rozumiem wszystko !"
Światła możemy wykorzystać w pracy zespołowej i indywidualnej.



2. KOLOROWE KARTKI
Aby podtrzymać uwagę ucznia, losujemy podczas prowadzenia lekcji kartkę z imieniem osoby, która odpowie na nasze pytanie.


JAK ZAKOŃCZYĆ LEKCJĘ?


1. SYGNALIZATOR ŚWIETLNY - jako podsumowanie wiedzy ucznia po lekcji. 
Żółty- „nie zrozumiałem wszystkich poleceń podczas lekcji, muszę skonsultować się z nauczycielem”, Czerwony – „Potrzebuję pomocy koleżeńskiej oraz/lub wsparcia nauczyciela w tym zakresie, niewiele zapamiętałem”, Zielony- „Wszystko jest dla mnie jasne!”
Dzięki temu w łatwy i szybki sposób nauczyciel otrzymuje informację zwrotną od ucznia! 


2. WIOSENNE TABLICZKI...
Tabliczki w kolorze zielonym służą nam podczas podsumowania zajęć. Chętni lub wylosowani (KOLOROWE KARTECZKI)  przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na pytania  do tematu lekcji. Zobaczcie, jakie to proste!


3. ZDANIA PODSUMOWUJĄCE
Szybka runda. Uczniowie kończą wypowiedzi zapisane na tablicy: „Dowiedziałem się, że..”, „Zaskoczyło mnie…”, itp.


4. SZYBKI TEST
Całej klasie zadajemy jedno pytanie, uczniowie odpowiadają na nie samodzielnie w zeszycie. Gdy skończą, podaję prawidłową odpowiedź, aby mogli porównać ją ze swoją i ewentualnie poprawić, zanim usłyszą następne pytanie.


5. RACHUNEK SUMIENIA
Poproście uczniów, aby zastanowili się nad tym, co i w jaki sposób robili na lekcji, co zaniechali, a co zrobili dobrze. Muszą dokończyć zdania: „Dobrze, że..”, np. „Dobrze, że byłem aktywny na lekcji” oraz „Następnym razem…”, np. „Następnym razem będę uważniej słuchał”. Nie muszą dzielić się tymi informacjami z klasą. Zadanie to pokazuje, że to uczniowie są odpowiedzialni za swoją naukę.


6. MYŚLĘ I CZUJĘ…
Pod koniec lekcji rozdajemy uczniom karteczki. Po jednej stronie mają napisać kilka myśli, które właśnie chodzi im po głowie. Po drugiej stronie- uczucia, które nawiązują do tych myśli. Ćwiczenie to wzmacnia samoświadomość i samoakceptację. Można poprosić paru ochotników o podzielenie swoimi przemyśleniami i uczuciami.

 Anna Konarzewska



Oprócz własnych pomysłów, inspirację czerpałam również z książki Merrilla Harmina "Jak motywować uczniów do nauki" oraz ze strony https://civitas.com.pl/pl/c/POMOCE-DLA-NAUCZYCIELI/13/1/full





4 komentarze:

  1. Dziękuję Pani za podzielenie się tyloma ciekawymi pomysłami, a nawet załączenie zdjęć. Wydawało mi się tyle lat błędnie, że w szkole średniej nie da się niekonwencjonalnie rozpocząć i zakończyć lekcji polskiego. Na pewno wykorzystam wiosenne tabliczki, zadanie na początek, szybki test, myślę i czuję.
    Ja zamiast kolorowych karteczek mam na cały rok szpatułki laryngologiczne z wypisanymi nazwiskami.
    Mogę podzielić się pomysłem na podium, które zawsze rysuję na tablicy dla uczniów, którzy wypadli najlepiej. Czasem ma ono więcej niż 3 miejsca. Młodzież bardzo to lubi, każdy kiedyś na nie trafia. Nawet jeśli najlepszą oceną jest 3- (np. w klasach górniczych technikum, to i tak uczeń uzyskuje I miejsce). Zawsze bijemy brawo dla tych, którzy są na podium. Pozwalam robić zdjęcia, żeby pokazać rodzinie albo nb. lub wstawić na tzw. grupy. w br. dodałam też dodatkowo 'nagrodę' grand prix dla ososby/osób, które wyróżniły się w jakimś aspekcie, np. bogactwem słownictwa.
    Pozdrawiam Panią. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trafiłam przypadkiem na Twojego bloga, ale jest on dla mnie dobrym przykładem na to, że zawód nauczyciela ma sens. Ja planuję w tym roku zacząć studia w https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/pedagogika/ po których chcę zostać nauczycielką.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super nauczycieli też warto nagradzać! Widziałam, że Fundacja EFC jakieś kroki poczynia w tym celu, nie tylko wspiera młodych ale i ambitnych nauczycieli właśnie. Super, że są takie programy, inicjatywy. Nauka to przecież podstawa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytam, przypominam sobie. Dziękuję za tak wiele pomysłów.

    OdpowiedzUsuń