JAK ROZPOCZYNAĆ I KOŃCZYĆ LEKCJE?
Lekcja jest sztuką a nauczyciel artystą. Bardzo ważny jest początek i koniec zajęć. Każdy z nas ma jakieś
pomysły. Podzielę się z Wami kilkoma moimi sposobami i metodami w tym zakresie.
JAK ROZPOCZĄĆ LEKCJĘ?
1. ZASYGNALIZUJ EMOCJE!
Można wykorzystać tu tzw. sygnalizator
świetlny. Sygnalizację samodzielnie wykonałam i zalaminowałam- dla każdego ucznia. Zapisujemy
na tablicy temat zajęć. Pytamy się podopiecznych: Jakie emocje wzbudza w nich
ta tematyka? Odwracają w stronę nauczyciela kolor adekwatny z ich odczuciami.
Żółty- radość, ciekawość,
zainteresowanie.
Zielony – obojętność, nadzieja, że
zrozumie się temat.
Czerwony – złość, strach,
niepewność.
2. WIOSENNE TABLICZKI…
Tabliczki koloru żółtego
wykorzystujemy na początku lekcji. Również można je wykonać samodzielnie!
Zobaczcie, jakie to proste!
Nauczyciel zapisuje temat na
tablicy, następnie kładzie przed uczniami 6 żółtych kartek, które kryją
pytania- dotyczące tematu. Chętni uczniowie lub wyznaczeni przez nauczyciela
losują po jednej kartce i starają się odpowiedzieć na forum klasy.
3. ZŁOTA MYŚL NA POCZĄTEK…
Na tablicy zapisujemy cytat dnia (może pochodzić z omawianej lektury, poezji),
np. „Powiedz mi, kim są twoi przyjaciele, a powiem ci,
kim jesteś.”- Ernest Hemingway. Każdy uczeń
robi notatkę w zeszycie o tym, jak
rozumie tę myśl lub odpowiada ustnie. Można zrobić też 2-minutową dyskusję w
pierwszej fazie lekcji.
4. ZADANIE NA POCZĄTEK
Na tablicy zapisujemy zadanie,
które musi być wykonane w ciągu 3 minut. Może ono dotyczyć poprzedniej lekcji,
np. Jaką funkcję pełnią opisy przyrody w „Panu Tadeuszu”. Napisz 5 zdań w
zeszycie.
5. ZAGADKA
Można na tablicy zapisać 3 słowa
klucze, dotyczące np. jakiegoś bohatera, pojęcia, stylizacji, książki, a uczniowie muszą odgadnąć co to lub
kto to. Może to być też rebus zamiast tematu lekcji. Zabawa przednia i pożegnanie nudy gwarantowane!
6. MAGICZNE PUDEŁKO
Przynosimy na lekcję pudełko, w
którym chowamy przedmioty, karty ze słowami, które będą odwoływały do tematu
lekcji. Uczniowie będą musieli odgadnąć, o czym będą zajęcia. A kto jest
odważny może też przebrać się za postać z lektury.
JAK W TRAKCIE LEKCJI SPRAWDZAĆ
POZIOM ZAINTERESOWANIA I WIEDZY UCZNIA?
Pisałam więcej o tym tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/2018/07/jak-motywowac-uczniow-pierwsza-ostatnio.html
1. SYGNALIZATOR ŚWIETLNY
Pomysł ten można wykorzystać na
każdym etapie edukacyjnym.
W trakcie lekcji uczeń może nam dawać informacje zwrotne podczas wykonywania zadania. Czerwone światło sygnalizuje: "Nie radzę sobie z tym zadaniem! Nie rozumiem! "
Żółte : "Potrzebuję pomocy nauczyciela lub więcej czasu na wykonanie zadania ".
Zielone : "Zadanie wykonane. Rozumiem wszystko !"
Światła możemy wykorzystać w pracy zespołowej i indywidualnej.
W trakcie lekcji uczeń może nam dawać informacje zwrotne podczas wykonywania zadania. Czerwone światło sygnalizuje: "Nie radzę sobie z tym zadaniem! Nie rozumiem! "
Żółte : "Potrzebuję pomocy nauczyciela lub więcej czasu na wykonanie zadania ".
Zielone : "Zadanie wykonane. Rozumiem wszystko !"
Światła możemy wykorzystać w pracy zespołowej i indywidualnej.
2. KOLOROWE KARTKI
Aby podtrzymać uwagę ucznia,
losujemy podczas prowadzenia lekcji kartkę z imieniem osoby, która odpowie na
nasze pytanie.
JAK ZAKOŃCZYĆ LEKCJĘ?
1. SYGNALIZATOR ŚWIETLNY - jako podsumowanie wiedzy ucznia po lekcji.
Żółty- „nie zrozumiałem wszystkich poleceń podczas lekcji, muszę skonsultować się z nauczycielem”, Czerwony – „Potrzebuję pomocy koleżeńskiej oraz/lub wsparcia nauczyciela w tym zakresie, niewiele zapamiętałem”, Zielony- „Wszystko jest dla mnie jasne!”
Dzięki
temu w łatwy i szybki sposób nauczyciel otrzymuje informację zwrotną od ucznia!
2. WIOSENNE TABLICZKI...
Tabliczki w kolorze zielonym służą
nam podczas podsumowania zajęć. Chętni lub wylosowani (KOLOROWE KARTECZKI) przez nauczyciela uczniowie odpowiadają na
pytania do tematu lekcji. Zobaczcie, jakie to proste!
3. ZDANIA PODSUMOWUJĄCE
Szybka runda. Uczniowie kończą
wypowiedzi zapisane na tablicy: „Dowiedziałem się, że..”, „Zaskoczyło mnie…”,
itp.
4. SZYBKI TEST
Całej klasie zadajemy jedno
pytanie, uczniowie odpowiadają na nie samodzielnie w zeszycie. Gdy skończą,
podaję prawidłową odpowiedź, aby mogli porównać ją ze swoją i ewentualnie
poprawić, zanim usłyszą następne pytanie.
5. RACHUNEK SUMIENIA
Poproście uczniów, aby zastanowili
się nad tym, co i w jaki sposób robili na lekcji, co zaniechali, a co zrobili
dobrze. Muszą dokończyć zdania: „Dobrze, że..”, np. „Dobrze, że byłem aktywny
na lekcji” oraz „Następnym razem…”, np. „Następnym razem będę uważniej
słuchał”. Nie muszą dzielić się tymi informacjami z klasą. Zadanie to pokazuje,
że to uczniowie są odpowiedzialni za swoją naukę.
6. MYŚLĘ I CZUJĘ…
Pod koniec lekcji rozdajemy uczniom
karteczki. Po jednej stronie mają napisać kilka myśli, które właśnie chodzi im
po głowie. Po drugiej stronie- uczucia, które nawiązują do tych myśli.
Ćwiczenie to wzmacnia samoświadomość i samoakceptację. Można poprosić paru
ochotników o podzielenie swoimi przemyśleniami i uczuciami.
Anna Konarzewska
Oprócz własnych pomysłów, inspirację czerpałam również z książki Merrilla Harmina "Jak motywować uczniów do nauki" oraz ze strony https://civitas.com.pl/pl/c/POMOCE-DLA-NAUCZYCIELI/13/1/full
Dziękuję Pani za podzielenie się tyloma ciekawymi pomysłami, a nawet załączenie zdjęć. Wydawało mi się tyle lat błędnie, że w szkole średniej nie da się niekonwencjonalnie rozpocząć i zakończyć lekcji polskiego. Na pewno wykorzystam wiosenne tabliczki, zadanie na początek, szybki test, myślę i czuję.
OdpowiedzUsuńJa zamiast kolorowych karteczek mam na cały rok szpatułki laryngologiczne z wypisanymi nazwiskami.
Mogę podzielić się pomysłem na podium, które zawsze rysuję na tablicy dla uczniów, którzy wypadli najlepiej. Czasem ma ono więcej niż 3 miejsca. Młodzież bardzo to lubi, każdy kiedyś na nie trafia. Nawet jeśli najlepszą oceną jest 3- (np. w klasach górniczych technikum, to i tak uczeń uzyskuje I miejsce). Zawsze bijemy brawo dla tych, którzy są na podium. Pozwalam robić zdjęcia, żeby pokazać rodzinie albo nb. lub wstawić na tzw. grupy. w br. dodałam też dodatkowo 'nagrodę' grand prix dla ososby/osób, które wyróżniły się w jakimś aspekcie, np. bogactwem słownictwa.
Pozdrawiam Panią. :)
Trafiłam przypadkiem na Twojego bloga, ale jest on dla mnie dobrym przykładem na to, że zawód nauczyciela ma sens. Ja planuję w tym roku zacząć studia w https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/pedagogika/ po których chcę zostać nauczycielką.
OdpowiedzUsuńSuper nauczycieli też warto nagradzać! Widziałam, że Fundacja EFC jakieś kroki poczynia w tym celu, nie tylko wspiera młodych ale i ambitnych nauczycieli właśnie. Super, że są takie programy, inicjatywy. Nauka to przecież podstawa.
OdpowiedzUsuńCzytam, przypominam sobie. Dziękuję za tak wiele pomysłów.
OdpowiedzUsuń