W CO GRAJĄ Z NAMI UCZNIOWIE?
Na platformie www.szkolna24.pl znajdziecie mnóstwo
odpowiednich dla siebie kursów. Pisałam wcześniej o tym, że zamierzam z takiej
formy doskonalenia zawodowego skorzystać.
Jako pierwszy zaintrygował mnie
temat: „W co grają z nami uczniowie?” autorstwa Elizy Krzak. Oprócz wiedzy
musimy posiadać umiejętności interpersonalne i psychologiczne. Jest to ciekawy
kurs o grach psychologicznych między uczniami a nauczycielami. Merytoryka szkolenia
opiera się na książce Kena Ernsta „Szkolne gry uczniów”, w której podane są
przykłady różnych gier stosowanych przez uczniów i nauczycieli do osiągnięcia
swoich celów.
Każdy z nas na co dzień wchodzi w
różnego rodzaje gry z uczniami. Czasami nawet nie mamy o tym pojęcia. Kurs ten
nazywa konkretne zachowania ucznia, podając przykłady wypowiedzi i sytuacji
oraz określa prawidłowe reakcje nauczyciela.
Znajdziecie tu opis głównych
rodzajów gier:
1. Gry
zakłócające – czyli takie, w których uczniowie celowo przeszkadzają
nauczycielowi w prowadzeniu lekcji, czy
w wypowiedziach pozostałych uczniów podczas zajęć,
2. Gry
upokarzające – czyli takie, w których uczeń chce zaakcentować swoją przewagę
psychologiczną nad nauczycielem lub innym uczniem. Przeważnie tacy uczniowie
zwracają uwagę nauczycielowi , „łapią” belfra i koleżeństwo na błędach,
ponieważ są przekonani o swojej doskonałości,
3. Gry
kusicielskie – to prowokacje uczniów w celu zdobycia uwagi i akceptacji. Uczeń
może prawić komplementy nauczycielowi, aby uzyskać jego akceptację, zbliżyć się
do niego, aby sprowokować do pewnych reakcji, które później mogą być
wykorzystane przeciwko nauczycielowi.
Jak rozpoznać, że zostaliśmy wciągnięci w grę? Trzeba umieć
słuchać swoich emocji. Gdy już zorientujemy się, że uczeń prowadzi z nami grę,
musimy rozpoznać celowość tej relacji. Nie należy uciekać od konfrontacji z
uczniem, ale nauczyć się zdestabilizować jego postawę. Mądrze brzmi, prawda?
Koniecznie zajrzyjcie do kursu, aby dowiedzieć się, jak reagować, aby wygrać!
To jak potoczy się gra zależy od nas!
Najpowszechniejsze według mnie są
gry zakłócające, najtrudniejsze dla nauczyciela - gry upokarzające, z kolei gry kusicielskie to rzadkość. Przy każdej grze musimy być czujni, aby mądrze zareagować. Polecam ten kurs
szczególnie młodym nauczycielom, ponieważ przyda im się podstawowa wiedza
psychologiczna, a doświadczonym belfrom ze względu na ciekawe rozwiązania w
kontaktach interpersonalnych z uczniami.
Anna
Konarzewska
Psychologia zajmuje bardzo ważne miejsce w naszym życiu, a już szczególnie w edukacji. Świetnie, że dzięki wpisom na blogach, można łatwo znaleźć w sieci tak wiele praktycznych szkoleń i kursów.
OdpowiedzUsuńok
OdpowiedzUsuń