KIM JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY? OBRAZ POLAKÓW NA PODSTAWIE "LALKI" PRUSA ORAZ FILMU KIEŚLOWSKIEGO "GADAJĄCE GŁOWY".
#lalka #film
1. Wprowadzenie, rozmowa: Kim jestem? Co mnie kształtuje? Co wiem o sobie?
2. Zanim włączymy krótkometrażowy film Kieślowskiego "Gadające głowy", zwracamy uwagę na to, że reżyser ukazał w nim portret Polaków z końca lat 70. XXw. Dzielimy klasę na 4 grupy: I- przygląda się najmłodszym bohaterom filmu- dzieciom, II- młodzieży, III- osobom dorosłym, a IV - osobom starszym. Podczas projekcji zwracają uwagę na to, co i w jaki sposób opowiadają o życiu, i o sobie kolejne postaci, co jest wartością dla danej grupy wiekowej, czym się kierują w życiu, itp.
3. Włączamy film:
4. Analizujemy film, zadajemy pytania pod kątem świadomości Polaków, kim są bohaterowie, zwracamy uwagę na kompozycję filmu- początek i koniec. Grupy kolejno wypowiadają się na temat bohaterów. Wyciągamy wnioski. Co Kieślowski chciał pokazać, portretując Polaków? Czego dowiadujemy się o Polakach z XX wieku?
5. Następnie cała klasa bierze na warsztat Wokulskiego. Uczniowie dzielą jego życie na różne etapy od wieku młodzieńczego po dojrzałość. Wybrani uczniowie wcielają się w postać Wokulskiego w najważniejszych momentach jego życia. "Każdy Wokulski" musi odpowiedzieć na pytania reżysera filmu: Kim jesteś? Co jest dla ciebie obecnie najważniejsze? O czym marzysz, czego pragniesz? Dzięki temu powstanie złożony portret głównego bohatera, a uczniowie sami zobaczą, jak zmieniały się priorytety Wokulskiego oraz co mówił o sobie w danym etapie życia.
6. Dzielimy klasę na grupy 2-3 osobowe. Każda grupa otrzymuje do sportretowania inną postać z "Lalki". (Tomasz Łęcki, Izabela, Rzecki, Szuman, Ochocki, Marianna, Szlangbaum). Uczniowie wcielają się w postać i odpowiadają na pytania reżysera filmu. Notujemy hasła, słowa klucze-robimy myślograf.
7. Następnie włączamy piosenkę grupy Myslovitz "Gadające głowy 80-06". Uczniowie mają przy sobie tekst utworu. Interpretujemy słowa.
8. Podsumowanie: Jakim narodem jesteśmy? Jakim byliśmy? Co się zmieniło? Czego dowiadujemy się o życiu Polaków? Co mówią nam bohaterowie tekstów kultury o naszym narodzie? Jak Prus ocenia społeczeństwo, a jak Kieślowski?
9. Zadanie dla chętnych: Nakręć film pt. "Gadające głowy XXI wieku" na wzór dzieła K. Kieślowskiego.
PS Inspiracją był dla mnie scenariusz autorstwa Iwony Gałężewskiej.
Dziękuję. Wykorzystam na godzinie wychowawczej (bez "Lalki").
OdpowiedzUsuń