WSPÓLNIE PRZECIW HOMOFOBII !
Cykl lekcji wychowawczych o orientacji homoseksualnej i tolerancji.
To, co przygotowałam powinno wystarczyć na 2-3 lekcje
wychowawcze dla uczniów. W przygotowaniu jest scenariusz zajęć z homofobii dla
rodziców- w sam raz na pedagogizującą wywiadówkę. Już niedługo!
Przed
rozpoczęciem zajęć należy poinformować uczniów o ważności tematu, ponieważ część
społeczeństwa to geje, lesbijki i należy im się szacunek, a obrażanie ich jest dyskryminacją. Trzeba
wyjaśnić pojęcie homofobii.
Następnie
włączamy fragment filmu „Modlitwy za Bobby’ego” (54.20- 55.46).
Po wysłuchaniu, robimy burzę mózgu
i zapisujemy na tablicy wszystkie trafne określenia emocji, towarzyszących
Bobby’emu. (np. samotność, zagubienie, pułapka, labirynt, strach, upokorzenie,
bezradność, bycie gorszym, innym).
1 Następnie włączamy krótki
film animowany o homoseksualistach.
1 Po
obejrzeniu filmu, młodzież pracuje w grupach nad zagadnieniami:
I grupa- opisuje zachowanie głównego bohatera.
II grupa- opisuje uczucia z jakimi zmagał się główny
bohater- od początku do końca projekcji.
III grupa- Jak zinterpretować symbol serca w tym
filmie?
IV- Jaką prawdę o ludziach homoseksualnych pokazuje ta
krótka animacja?
Następnie
uczniowie oglądają dwa fragmenty filmu „Modlitwy za Bobby’ego” (36.00-38.47, 42.27-
45.33). Po projekcji rozmawiamy o konsekwencjach dyskryminacji osób
homoseksualnych. Uczniowie dyskutują tu o relacjach osób homoseksualnych z
rodziną, z rówieśnikami, z rodzeństwem i w wymiarze indywidualnym.
Wyświetlamy kolejny
fragment filmu „Modlitwy za Bobby’ego” ( 17.00 - 17.50).
Dzielimy klasę na grupy. Każdy
zespół pracuje nad stereotypami na temat osób homoseksualnych. Po 10 minutach
następuje prezentacja. Dyskutujemy. (Stereotypy: homoseksualizm jest
nienaturalny, homoseksualizm jest chorobą, homoseksualiści częściej chorują na
AIDS, homoseksualiści molestują dzieci, nigdy nie spotkałem osoby
homoseksualnej, często zmieniają partnerów, homoseksualizm można sobie wybrać,
to można wyleczyć, to tylko krótkotrwałe, psycholog i psychiatra pomoże, nie należy się obnosić ze swoją orientacją, to
wina genów, wychowania, jest grzechem, jest zagrożeniem…)
Dzielimy
klasę na grupy i każda musi się zastanowić nad tym jak reagować, kiedy widzimy
sytuacje homofobiczne. Zaznaczyć trzeba, że jest mnóstwo sytuacji trudnych.
Dzięki temu ćwiczeniu stworzymy ogólne wskazówki jak reagować. Pamiętać należy,
że akceptujemy rożne punkty widzenia, ale nie tolerujemy obrażania i agresji.
Wskazówki: panuj nad emocjami, szanuj zawsze drugiego
człowieka, odwołuj się do stereotypów i uprzedzeń- ich niesprawdzalności,
odwołaj się do emocji dyskryminowanej osoby, czy łatwo byłoby żyć komuś w
społeczeństwie negatywnie do niego nastawionego, w konfrontacjach powołuj się
na własne pozytywne doświadczenia w kontaktach z grupami mniejszościowymi i na
przykłady ich niestereotypowych zachowań, czasami trzeba pogodzić się z tym, że
nie zmienimy kogoś racji czy przekonań, nie reaguj agresją na agresję, nie
toleruj dyskryminacji grup mniejszościowych, reaguj od razu, nie czekaj, aż
sytuacja się uspokoi, tak rozmawiaj z agresorem, aby postawić go w ogniu pytań,
aby sam dostrzegł niestosowność swojego zachowania, nie traktuj agresywnych
komentarzy jako dowcip, jasno sformułuj swój sprzeciw, powołaj się na prawo do
równości. Ważna sprawa- taką konfrontacją dajemy rozmówcy wyraźnie sygnał, że
szanujecie odmienność.
Każda grupa
uczestniczy w dramie. Jedna osoba wciela się w geja/lesbijkę. Obok przechodzą koledzy, którzy ją/go obrażają, a ty/wy musicie zareagować. Każda
grupa ma 10 min. na przygotowanie inscenizacji. Po odtworzeniu scenek zadajemy
pytania osobom dyskryminowanym o uczucia, również prześladowcom i obrońcom.
Drama pozwala uczniom wczuć się w sytuację, w rolę, co przyczynia się do
zrozumienia i głębszego poznania tematu lekcji.
Następnie oglądamy
filmik z kampanii przeciw homofobii „Nie toleruj homofobicznego dręczenia”.
Po
filmie rozmawiamy o przedstawionej sytuacji. W jaki sposób przeciwstawić się
homofobii? Co jest ważne? Podsumowanie.
Potem
włączamy film z kampanii przeciw homofobii „Pedał to część od roweru”.
Przysłuchujemy się z uczniami wypowiedziom.
Po filmie zadajemy pytania: Czego
dowiedzieliśmy się z tych wypowiedzi? Co powiedzielibyście tym ludziom?
Anna Konarzewska
Pani Aniu! Świetna robota. Takich pomysłów i nauczycieli nam trzeba :)))
OdpowiedzUsuńDziękuję! Te słowa są dla mnie bardzo ważne!
Usuń