Obserwatorzy

środa, 23 września 2020

Wielka Improwizacja

 WIELKA IMPROWIZACJA INACZEJ...



Zaczęłam omawianie "Dziadów" części III z jedną z moich humanistycznych klas. Pomyślałam o tym, aby tym razem podejść do zrozumienia tekstu inaczej niż to robiłam do tej pory- a wcześniej korzystałam tu z narzędzia dramy. Tym razem wybrałam metodę Lego-Logos, której twórcą jest  Jarosław Marek Spychała. Jarek korzysta z tej metody podczas ćwiczeń ze studentami. Metoda ta nie jest mi zupełnie obca, bo korzystałam już z niej przy innych tekstach literackich. 

Na początku pomyślałam: "Wielka Improwizacja" z klockami? Miałam wątpliwości... czy ta metoda pomoże uczniom zrozumieć tekst Mickiewicza, który jednak łatwy nie jest. Jednak po przeprowadzonej lekcji, stwierdzam, że to był strzał w 10. Metoda ta jest uniwersalna, pomocna w rozwoju wyobraźni, kreatywnego myślenia i umiejętności interpretacyjnych, dlatego będzie częściej gościć na moich zajęciach. 

Dodam, że "Dziady" cz. III moi uczniowie czytają scenami. Omawiamy je po kolei. Zapowiadam, którą scenę muszą przeczytać danego dnia. Takie czytanie jest też wygodniejsze dla ucznia, ponieważ nie zarzucam go treścią całej części III, tylko fragmentami. Uczeń ma prawo zgubić się w gąszczu wątków tego trudnego tekstu, dlatego od dawna pracuję tu taką techniką.

1. Na początku lekcji dzielę klasę na 5 zespołów.

Każdy dostaje inne zadanie do sceny 2, cz. III "Dziadów":

a) Co Konrad mówi o sobie i swojej twórczości?

b) Jaki jest stosunek Konrada do Boga?

c) Jak Konrad pojmuje naród?

d) Co Konrad twierdzi na temat życia i świata?

e) W jakim stanie emocjonalnym jest główny bohater? Co zdradza język postaci? 


Uprzedzam klasę, aby skupili się na swoich zadaniach podczas słuchania interpretacji "Wielkiej Improwizacji" w wykonaniu Gustawa Holubka. W tym samym czasie mogą też śledzić tekst wzrokiem. 


Co jest najlepsze? Nawet jeśli znajdą się uczniowie, którzy nie przeczytali z różnych powodów sceny 2, III cz. Dziadów, to teraz mają okazję nadrobić zaległości.

Kiedy zakończymy audycję, grupy przystępują do realizacji swoich zadań. Do wykonania zadania otrzymują też zestaw klocków LEGO, aby zwizualizować zachowanie postaci i jego relację z Bogiem, narodem, z samym sobą... Ważne - nawet tutaj nadal pracują z tekstem dramatu. Na potwierdzenie swoich interpretacji, posługują się konkretnymi cytatami z utworu. Metafora, symbolika pomagają uczniom rozwijać wypowiedzi na temat postaci. Każda grupa mogła w trakcie prezentacji dopowiadać to, co jeszcze zauważyła w zachowaniu postaci - w odniesieniu do wykonanej konstrukcji oraz tekstu dramatu. Wiele ciekawych spostrzeżeń!

To efekty pracy uczniów:

Co Konrad mówi o sobie i swojej twórczości?


Stosunek Konrada do Boga.


Stosunek Konrada do narodu.


Rozmyślania Konrada o życiu i świecie.


Stan emocjonalny bohatera.


Na koniec lekcji porozmawialiśmy ogólnie o monologu postaci, o roli sił nadprzyrodzonych w tekście, o języku bohatera, podsumowując dotychczasową pracę z lekturą.

Ta lekcja była udana! Jestem pod wrażeniem i prac uczniów, i merytoryczności ich wypowiedzi! To był dobrze spędzony czas z lekturą. 

Czas trwania takiej lekcji: 2 godziny.

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz