Obserwatorzy

piątek, 18 września 2020

O sporach pokoleniowych. #romantyzm

 DWA ŚWIATY W "ODZIE DO MŁODOŚCI"...


CZYLI O SPORACH POKOLENIOWYCH...


1. Lekcję rozpoczynamy od rozmowy na temat pokoleń w dzisiejszym świecie. Dyskutujemy o tym, jak widzimy świat rodziców, dziadków i swój. 

2. Włączamy utwór Kombi "Pokolenie" i interpretujemy tekst piosenki. 


3. Następnie odczytujemy tekst "Ody do młodości" Adama Mickiewicza. Dyskutujemy o obrazie dwóch pokoleń w utworze: klasyków i romantyków. Uczniowie wyszukują określenia do obu światów, interpretują ich sens. Rozmawiamy o podmiocie lirycznym i jego perspektywie widzenia świata. Odczytujemy wątki mitologiczne, metafory, sentencje i zakończenie ody. Nawiązujemy do biografii Adama Mickiewicza. Wskazujemy cechy tekstu jako manifestu.


4. Po omówieniu tekstu ody, dzielimy klasę na grupy. Każdy zespół ma za zadanie napisać swój manifest! Wystarczy dosłownie 10 minut na wykonanie zadania a zobaczycie, że bardzo szybko powstaną płomienne przemowy lub parafrazy znanych przemówień, zaczerpniętych z poezji i prozy. 

A to przykłady twórczości uczniów:

Kochani staruszkowie
Nie patrzcie wilkiem Na człowieka Gdy ten nie zauważając was nie ustąpi wam miejsca w przedziale kolejowym Zrozumcie My młodzi też mamy dwie ręce, dwie nogi i siedzenie Kochani staruszkowie poczekajcie chwilę Wysłuchacie nas Nie zgrzytajcie protezami Zrozumcie Młodych jest dużo a będzie jeszcze więcej więc posuńcie się trochę Ustąpcie nam to miejsce o które sami zawsze tak się ubiegacie Prosimy

Autorzy: Uczniowie klasy 2a4


Wy, ludzie, co młodzi kiedyś byliście,
tyle co my w życiu doświadczyliście.
Żyjemy w świecie, w którym wszystko powinno być łatwiejsze,
a wy i tak zawsze powiecie, że to co robiliście było trudniejsze.
Jesteśmy osądzani, że nic nie robimy,
a my całe dnie w szkole siedzimy.
Nigdy nie rozumiecie naszych w szkole zaległości,
a gdy temat zaczynacie, atakujecie nas falami złości.
Widzicie tylko nasze negatywne zachowanie
i ignorujecie nasze dobre postępowanie.
Autorzy: uczeniowie klasy 2a3

5. Następnie rozmawiamy o przyczynach sporów pokoleniowych, tych współczesnych również, o oczekiwaniach pokoleń wobec siebie. I tu sporo ciekawych rzeczy się dowiecie ;-) 

6. Włączamy film TEDx "A ty, co widzisz, jak patrzysz na inne pokolenia":


7. Wyciągamy wnioski z przemówienia Pauliny Mazur. Rozmawiamy o tym, co łączy pokolenia. 

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz