JAK ODNALEŹĆ SWOJE 'JA', SWOJE 'DLACZEGO'?
FILOZOFICZNIE O EMPATII ...
Życie człowieka nie jest łatwe. Los stale rzuca nam kłody pod nogi. Czasami gubimy się w gąszczu wielu spraw, tracimy swoje 'ja', poszukujemy złotego środka. Empatia skierowana do wnętrza jest trudna, ale ten, kto ją odnajdzie, będzie szczęśliwy i na pewno spokojniejszy. Warto być wiernym swoim wartościom.
Zanim przejdziecie do lektury mojej propozycji zajęć wychowawczych przeczytajcie ten artykuł: http://bycnauczycielem.blogspot.com/2019/04/empatia-w-zyciu-i-w-szkole-jako.html
W scenariuszu zawarłam filozofię edukacji Jaspera Juula oraz Jarosława Marka Spychały połączoną z elementami coachingu i LEGO LOGOS.
Do realizacji zadań będziemy potrzebowali 3. jednostek lekcyjnych. Oczywiście konspekt jest na tyle uniwersalny, że możemy skorzystać z jego zasobów podczas lekcji języka polskiego, wiedzy o kulturze, filozofii, historii.
Możecie też skorzystać tylko z jednej jego części, a możecie również wybrać dwie lub całość. Tak skonstruowałam scenariusz, aby każdy wybrał coś dla siebie i swojej klasy.
CZĘŚĆ PIERWSZA ZAJĘĆ – Nazwałam ją Katharsis…
1. Z czym
kojarzy się Wam serce – wypisujemy na tablicy wszelkie asocjacje, np. organ,
mięsień, miłość, zawał, życie, uczucia, emocje, ból, itp.
2. Następnie chętni
uczniowie losują na forum klasy, przygotowane wcześniej na paseczkach, związki
frazeologiczne z członem ‘serce’, np. serce kogoś boli, być człowiekiem wielkiego serca, komuś jest ciężko na sercu, serce się kraje, coś komuś leży na sercu, mieć
serce na dłoni, otwierać przed kimś serce, włożyć w coś serce, itp.
3. Interpretujemy wspólnie te związki.
4. Rozkładamy
talię kart PERSONITA firmy Klanza. Uczniowie przyglądają się obrazkom i wybierają ten
portret, który jest ich sercem, który przypomina ich serce. Muszą utożsamiać
się z portretem, który wybrali.
5. Rozdajemy
uczniom białe kartki. Rysują na środku wielkie serce, a w nim przedstawiają
postać, z którą się utożsamiają – Kim jest? Ile ma lat? Co lubi? Czym się
zajmuje? Jaką jest osobą? Jakimi cechami charakteru się odznacza? Czym się
interesuje? Co chce robić w przyszłości?
6. Następnie
każdy przypatruje się poszczególnym częściom twarzy, opisuje oczy, usta, nos,
czoło, brodę, włosy, uszy, brwi… Odpowiadają na pytania: Co mówią usta? Na co
patrzą oczy? Jak oddycha się przez nos? Jakie emocje można wyczytać z twarzy? Co
słyszymy?
7. Na drugiej
kartce (niebieskiej) wypisujemy wszystkie rzeczy, które zamykają nasze serce?
8. Na kolejnej
kartce (czerwonej) młodzież wypisuje wszystkie czynniki, sytuacje, które
otwierają nasze serce.
9. Następnie
na żółtej kartce nadają tytuł swemu sercu jedną wartością, np. PRAWDA. SPOKÓJ.
RODZINA.
10. Każdy sam
patrzy na swoje notatki, rysunki, spostrzeżenia i słucha pytań swego serca, próbuje
na nie odpowiedzieć: Co zrobię dzisiaj dla swojego serca? Jak możesz uspokoić
swoje serce? Czego potrzebuje teraz twoje serce? Co boli twoje serce najbardziej
w obecnej sytuacji? Co może uszczęśliwić twoje serce?
11. Po
odpowiedzi na wszystkie pytania, każdy próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaki
jest mój cel? Czy to, co chcę robić jest moim celem, czy celem grupy?
Wszystkie te zadania uczniowie wykonują indywidualnie, w ciszy, nie dzielą się z nikim emocjami, chyba że mają taką potrzebę jako grupa, to ewentualnie mogą o sobie porozmawiać w parach.
CZĘŚĆ DRUGA
LEKCJI - Filozoficzna
1. Wyświetlamy
fotografię z książki Jarosława Marka Spychały „Jaskinia. Droga rebeliantów.” oraz
czytamy przypowieść Diogenesa o Talesie i gwiazdach:
"Opowiadają także, że kiedy prowadzony przez stara służącą wyszedł z domu, aby obserwować gwiazdy, wpadł do dołu i uskarżał się na to, staruszka odparła: - Ty Talesie, nie mogąc dostrzec tego, co jest pod nogami, chciałbyś poznać to, co jest na niebie." (Diogenes Laertios Żywoty i poglądy sławnych filozofów w: Jaskinia. Droga do rebeliantów. s.100).
Próbujemy wspólnie interpretować przeczytaną historię: Czasami nie zauważamy tego, co posiadamy. Każde pragnienie poznania prawdy, wolności, wynika z wolności umysłu. Czasami trzeba wyzwolić się z czegoś co jest dla nas ciężarem. Historia Talesa to tez historia kuszenia, które zwycięża. Zniewolenie dokonuje się, gdy schodzimy z pola widzenia, gdy z własnej woli stajemy w cieniu, zaczynamy unikać światła, ale w ten sposób nic nie zobaczymy. Musimy umieć ryzykować, walczyć o siebie. Musimy umieć wziąć na barki popełnione przez siebie błędy.
2. Wspólnie oglądamy film TED „Co
czyni bohatera?”:
3. Dyskusja:
Co łączy bohaterów literackich, filmowych, mitologicznych z życiem człowieka? Jaką
prawdę o nas odkrywamy?
4. Czytamy
fragment ww. książki Jarosława Marka Spychały: „Jakie są rzeczy naprawdę? (…) W
rzeczywistości my, jako ludzie dorośli, już „nie widzimy rzeczy” lecz „wiemy
rzeczy.” Ale jakimi je naprawdę widzimy? Posłużmy się prostym malarskim
zabiegiem. Wystarczy przyłożyć palec do oka jako miarę i spojrzeć na fotel,
który jest w pewnej odległości. Ukaże się on nam wielkości np. połowy palca.
Ale wystarczy, że zaczniemy się zbliżać do fotela, i w naszych oczach zacznie
się on robić coraz większy, aż nie będziemy w stanie go porównać z palcem. Zwykliśmy
mówić: wszystko zależy od punktu widzenia. A zatem jakiej naprawdę wielkości jest
fotel?”
Ile głów, tyle opinii. Prawda? (możemy to ćwiczenie z
palcem i perspektywą wykonać w klasie, aby poruszyć uczniowską wyobraźnią- na
pewno będzie ciekawie). Podobne rzeczy skłaniały filozofów do poszukiwania
obiektywnego spojrzenia. Ludzkość wypracowała sobie dwie strategie docierania do
obiektywnego poznania siebie i świata.
Pierwsza dokonuje się na drodze medytacji i ascezy,
oglądania świata przez umysł.
Druga droga wiedzie przez wiarę. Wierzymy, że istnieje
bóstwo, które wspiera nas w naszych działaniach.
5. Wyświetlamy
fragment filmu „Indiana Jones. Ostatnia krucjata” z 1989 roku:
6. Rozmawiamy
o tej scenie: Dr Jones musi zdobyć świętego Graala, aby uratować życie swemu
ojcu. Graal tu symbolizuje odkrycie ostatecznej prawdy. W tym celu Indiana
zmaga się z pułapkami zastawionymi na drodze do cudownego naczynia,
ofiarującego nieśmiertelność. Widzi rzeczywistość umysłem. Każdy fałszywy ruch może
zaprzepaścić szansę na uratowanie ojca. W końcu dociera do przepaści. Jego oczy
mówią mu wyraźnie, że nie ma tam mostu, my też widzimy taką samą rzeczywistość.
Mimo wszystko bohater dokonuje pierwszego kroku – idzie, choć nie widzi mostu. Nie
spada jednak w przepaść – naszym oczom jawi się przejście, które prowadzi do
Graala. Na koniec Jones wykonuje symboliczny gest – rzuca garść piachu na „niewidoczne
przejście”, aby zaznaczyć sobie drogę powrotną. Wyprawa Indiany jest wędrówką
symboliczną człowieka na spotkanie śmierci. Jones traci ojca, nie chce się z
tym pogodzić, więc działa – tak jak mitologiczny Orfeusz czy Chrystus.
Wnioski: Czasami człowiek musi dokonać rzeczy niemożliwych,
musi upaść, aby powstać, musi zaryzykować, aby zyskać, musi nie widzieć, aby
zaufać sobie, musimy przekraczać granice swojej wytrzymałości. Takie sytuacje
dążą do samopoznania.
7. Spoglądamy
na rysunek – koło wędrówki bohatera według Campbella:
LUB
8. Dyskusja o monomicie. Przykładamy to koło do wybranego bohatera literackiego lub filmowego. Wypowiadamy się.
9. Jaką/ jakim
jesteś bohaterem/ bohaterką? – uczniowie zapisują na kartce swoje myśli i
uzasadniają wybór. Wypisują cel swojej podróży.
10. Robimy
analizę swoich cech. JA IDEALNA/Y – czyli jaka/i jesteś? w jakich sytuacjach
używasz swoich najlepszych cech? co robisz? Kto dla ciebie jest wzorem? Jak
reagujesz na przeszkody?
11. Następnie
robimy analizę drugiej strony naszej osobowości: JA NAJGORSZA/y – Jaka/i jesteś?
Czego się boisz? Z kim się spotykasz? Wymień twoje wady. Jakie błędy możesz sobie
wytknąć?
12. Po tej
analizie wracamy do celu, który został wcześniej określony. Odpowiadamy na pytania: Która/y ja – idealny czy najgorszy-
osiągnie ten cel? Chodzi o to, aby młodzież zauważyła, że czasami ludzie sami
sabotują swoje cele życiowe, że blokady są w nas.
CZĘŚĆ TRZECIA - LEGO LOGOS
Uczniowie
budują w domu konstrukcję z klocków LEGO (metoda LEGO LOGOS Jarosława Marka
Spychały), która ma przedstawiać „moje wnętrze”. Każda rzeźba z klocków na
kolejnych zajęciach zostanie poddana interpretacji przez klasę, dopiero po niej
autor ujawni swoją wizję. Może uczniowie dowiedzą się jeszcze czegoś o sobie?
Może zauważą ukryty potencjał? Warto zastosować.
Dziękuję mojej wspaniałej koleżance - Magdalenie
Stańczewskiej, która zainspirowała mnie do napisania tego scenariusza. Sporo
ćwiczeń zaprezentowanych w moim konspekcie pochodzi z warsztatów pani Aleksandry Więckiej,
na których Magda gościła.
Jarosławie „Spychaczu” – Tobie również dziękuję! Zobacz,
jakie cuda mogą tworzyć filozofowie i nauczyciele. Właśnie o taką edukację nam
chodzi – z szerszym spojrzeniem na siebie i świat. A może wszystko jest tylko cieniem? ;-)
Anna Konarzewska
Bardzo przyjemnie mi się to wszystko czytało :) Właśnie dla takich artykułów tutaj wchodzę :)
OdpowiedzUsuńDziękuję serdecznie, zapraszam zawsze!
UsuńWłaśnie znalazłam perełkę wśród wszystkich blogów, które ostatnio czytałam :)
OdpowiedzUsuń