SPOSÓB NA OMÓWIENIE CZĘŚCI PIERWSZEJ "PRZEDWIOŚNIA"...
Zaczęłam omawianie "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego. Zaznaczam, że poniższy pomysł dotyczy części pierwszej książki, czyli rozdziałów: "Rodowód" oraz "Szklane domy". Na realizację trzeba przeznaczyć dwie godziny lekcyjne. Połączyłam tutaj metodę stacji oraz nowoczesne narzędzia coachingowe. Zajęcia dzięki nim stają się atrakcyjne dla ucznia i rozbudzają wyobraźnię, kreatywność oraz ciekawość.
Metoda stacji- Dzielimy klasę na stosowną ilość grup. Każdy zespół musi odwiedzić wszystkie stacje (w ten sposób "odkrzesłowiamy" uczniów) i rozwiązać przygotowane przez nauczyciela zadania. Grupy wykonują zadania w określonym czasie, a potem prezentują na forum swoje odpowiedzi.
Do zadań wykorzystałam karty Klanzy- Ecco, Tandoo, Personita, karty Dixit, kości STORY CUBES (podróże), Grę na emocjach. Oj, działo się!
STACJA 1.
Wykorzystajcie
karty Ecco (Klanza) do opisu rewolucji w Baku. Wybierzcie jedną i dorysujcie do niej
elementy, które odzwierciedlą wizję rewolucji w „Przedwiośniu”. Uzasadnijcie
wybór i zinterpretujcie swoją pracę.
Uwaga! Nie można odchodzić od treści lektury. Na potwierdzenie waszej wizji podajcie cytaty z książki.
STACJA 2.
Za pomocą
wybranych kart Personita (Klanza) przedstawcie postać Cezarego- jego charakter, sposób
bycia, zachowania.
Uzasadnijcie
wybór kart.
Pamiętajcie- portret to charakter, osobowość Czarka, a karty z pozostałymi postaciami nawiązują do zachowania bohatera.
Uzasadnijcie wybór.
STACJA 3.
Za pomocą
kart Tandoo zobrazujcie relacje Czarka z rodzicami.
Ojciec,
Seweryn _Czarek
Matka,
Jadwiga_Czarek
Karty
obrazkowe symbolizują sytuacje, a drogowskazy kierunek relacji, sposób
kontaktowania się.
Należy
wybrać co najmniej dwie karty obrazkowe + dwa drogowskazy do każdej relacji.
Uzasadnijcie wybór.
STACJA 4.
Wybierz 3
karty Dixit, które odzwierciedlają najważniejsze momenty z życia Cezarego na
podstawie I części powieści. Wybór uzasadnijcie.
STACJA 5.
Opiszcie
stosunek starego i młodego Baryki do rewolucji na podstawie I części powieści.
Wykonajcie graficzną notatkę z cytatami.
STACJA 6.
Ukażcie podróż
Cezarego i Seweryna z Baku do Polski za pomocą kości Story Cubes. Omówcie etapy
podróży i wydarzenia, które miały podczas niej miejsce.
STACJA 7.
Opiszcie
uczucia, przeżycia, refleksje, emocje Cezarego Baryki, wykorzystując odpowiednie karty z Gry na emocjach. Można do
każdej sytuacji użyć więcej niż jednego obrazka:
a)
Podczas
rewolucji w Baku,
b) Skazanie matki na roboty i jej śmierć,
c) Ujrzenie ciała pięknej Ormianki na wozie z trupami,
d) Spotkanie ojca,
e) Skonfrontowanie mitu o szklanych domach z rzeczywistością.
Muszę przyznać, że lekcja przebiegła sprawnie, a młodzież pracowała z zaangażowaniem! Szczerze polecam!
Anna Konarzewska