SŁÓW KILKA O WSPÓŁCZESNYM JĘZYKU...
FUNKCJE JĘZYKA POTOCZNEGO...
1. Wypisujemy na tablicy wszystkie skojarzenia z językiem potocznym.
2. Następnie czytamy i analizujemy treść artykułu prof. Jana Miodka o polszczyźnie: https://opole.wyborcza.pl/opole/1,35086,11445769,Najki_z_Samotraki___czyli_prof__Miodek_o_polszczyznie.html
3. Wypisujemy w formie notatki graficznej najważniejsze wiadomości z powyższego tekstu.
4. Uczniowie zapisują w zeszycie kilka słów: głowa, noga, dziecko, dziewczyna, mężczyzna, pić, palić, makijaż, pieniądze i do każdego z nich tworzą wyrazy potoczne (zdrobnienia, zgrubienia również).
Potem wymieniamy się spostrzeżeniami, wnioskami.
5. Następnie włączamy piosenkę Sanah "Szampan". Uczniowie wsłuchują się w tekst i wypisują frazeologizmy oraz wyrazy potoczne zastosowane w utworze.
6. Dyskutujemy o zastosowaniu wyrazów potocznych w piosenkach.
7. Analizujemy pod względem słownictwa tekst Krzysztofa Kościelskiego "Dzban":
8. Następnie włączamy film Pauliny Mikuły "Co 'dzban' mówi o polskiej młodzieży":
9. Kolejną propozycją jest rozmowa o młodzieżowych słowach z poprzednich lat takich jak: XD, ogarniać, odjaniepawlać, sztos... płynnie przechodzimy do 10 najbardziej młodzieżowych słów roku 2019:
10. Potem rozmawiamy o różnicach pokoleniowych, o tym jak nasz język ciągle się zmienia, niektóre słowa młodzieżowe wchodzą do języka potocznego, inne nie.
Wyświetlamy zdjęcie - źródło: Demotywatory.pl - przedstawiające język młodzieży z lat 80.
Następnie włączamy wypowiedzi starszego pokolenia na temat współczesnego języka:
11. Na koniec analizujemy jeden z wybranych utworów Krzysztofa Kościelskiego. Określamy funkcję stylu potocznego w tekstach literackich:
12. Zajęcia podsumowujemy cechami języka potocznego: emocjonalizm, bogata frazeologia, niespecjalistyczny, wyrazista struktura słowotwórcza, spontaniczność... oraz funkcjami tej odmiany języka: służy prostej i szybkiej komunikacji, tworzy swobodę wypowiedzi, tworzą wypowiedź oceniającą rzeczywistość, pomaga przekazywać jasne i konkretne informacje, wyraża emocje nadawcy, jest bliski człowiekowi... itp.
Anna Konarzewska