Obserwatorzy

środa, 30 grudnia 2020

Podsumowanie roku 2020

 ROK 2020 MIJA...


CZAS NA PODSUMOWANIE.


Wszyscy marzymy o tym, aby rok 2020 przeszedł do historii. Pandemia dała nam w kość! To nie był łatwy czas! Raczej obfitował w serię wyzwań u każdego z nas.

Zastanawiałam się czy dokonać bilansu tego roku, a potem zdałam sobie sprawę, że to już moja blogowa tradycja, więc zabrałam się za podsumowanie. I tak upłynęły mi 3 godziny po południu. 😉

Co było najważniejsze w 2020 roku: relacje i zdrowie! Każdy zderzał się z rzeczami niemożliwymi, z sytuacjami ekstremalnymi, niekiedy z walką o zdrowie i życie najbliższych. Każdy miewał stany zwątpienia, każdy czuł zmęczenie… Słowo dobrostan zyskało na wartości i było odmieniane przez wszystkie przypadki. Wszyscy zwolniliśmy. Ja również odrzuciłam kilka propozycji. Powiedziałam: „nie, dziękuję”. Miałam kilka szans na nawiązanie współpracy z różnymi wydawnictwami podręczników szkolnych- zrezygnowałam. Szkolenia, na które nie czułam się gotowa, również sobie odpuściłam. Zostawiłam też szkolny teatr, bo w sytuacji edukacji online- zwyczajnie brakowało mi na to hobby sił. Zamieściłam mniej artykułów i scenariuszy na moim blogu, bo skupiłam się na uczniach! Zaczęłam pisać drugą część mojej książki, ale utknęłam… Tak, zatrzymałam wiele swoich pomysłów, wiele spraw odsunęłam na plan dalszy. Nie poddałam się jednak, tylko odłożyłam to wszystko na później, aby dawkować sobie emocje. 😉 Trzeba mieć jakiś cel w kalendarzu na przyszły rok!

Patrząc na swoje osiągnięcia, to czego dokonałam w tym dziwnym roku, jestem z siebie dumna. To był naprawdę trudny czas, a ja nadal fruwam, nadal mam skrzydła.

Co robiłam w tym dziwnym 2020 roku? Oto krótka historia. Pewnie o wielu rzeczach jak zwykle zapomniałam. 


Uczestniczyłam w II Redzkim Maratonie Edukacyjnym na zaproszenie niesamowitej, Irminy Żarskiej. Jako prelegentka mówiłam o relacjach, odwadze i zmianie w edukacji. Cudowny czas z cudownymi ludźmi.


           Zostałam jedną z Ambasadorek Wiosny Edukacji. 

      Szkoliłam nauczycieli ze Szkoły Podstawowej w Pączewie, koło Starogardu Gdańskiego nt. bycia wychowawcą. To było wspaniałe spotkanie!

     Założyłam- wspólnie z Agatą Karolczyk-Kozyrą – ogólnopolską grupę dla maturzystów w czasach pandemii „Matura – Lekcje w sieci – projekt społeczny”, który był częścią projektu „Lekcje w sieci” pod skrzydłami Oktawii Gorzeńskiej i Dawida Łasińskiego. To właśnie tutaj maturzyści otrzymywali wsparcie od nauczycieli j. polskiego oraz od samych siebie- dzieląc się swoją wiedzą. 

     Dołączyłam do projektu ogólnopolskiego „Lekcje w sieci” (O. Gorzeńska, D. Łasiński), publikując dla uczniów swoje scenariusze zajęć do lekcji j. polskiego oraz godzin wychowawczych na poziomie liceum: https://lekcjewsieci.pl/

     Utworzyłam w czasie pandemii stronę na FB „Stowarzyszenie Izolowanych Artystów” dla uczniów i nauczycieli, którzy korzystają z terapeutycznej mocy czytania poezji i literatury: https://www.facebook.com/Stowarzyszenie-Izolowanych-Artyst%C3%B3w-100590671615926 

     Wzięłam udział w webinarze pt. „Relacje jako dobro nadrzędne w edukacji” na zaproszenie Bartosza Chysia oraz Doroty Jankowiak-Dąbrowskiej.

     Nagrałam webinar „Kilka słów o zmianie” dla Planu Daltońskiego (Anna i Robert Sowińscy) w ramach konferencji ONDU 2020. Ania i Robert to moi przyjaciele edukacyjni. Od samego początku wspierają moje działania i za to bardzo ich kocham!

      Jestem współautorką epublikacji „Poznaj z nami supermoce” pod skrzydłami świetnych organizatorek: Joanny Gadomskiej i Katarzyny Włodkowskiej. Tutaj link: https://biologiazblondynka.blogspot.com/2020/05/poznaj-z-nami-supermoce.html?m=1&fbclid=IwAR3AyYCCTk9qC2k4OsQMieBTneDQPRRGku48x6vCBfwm4C7KfhjmEK4oBdg

 

     Uczestniczyłam w projekcie ogólnopolskim „Zaproś mnie na swoją lekcję” (Irmina Żarska, Magda Krajewska). Odwiedziłam wirtualnie wiele szkół w Polsce oraz gościłam wielu pasjonatów na moich lekcjach. Więcej o tym przeczytacie tutaj: http://bycnauczycielem.blogspot.com/2020/06/zapros-mnie-na-swoja-lekcje.html oraz http://bycnauczycielem.blogspot.com/2020/06/lekcja-wychowawcza-o-somalii-tolerancji.html

    W związku z tą akcją zadebiutowałam też w Polskim Radiu Dzieciom, opowiadałam na zaproszenie Marcina Perfuńskiego o emocjach, refleksjach związanych z tymże projektem. W radiu gościły tego dnia również: Irmina Żarska, Magda Krajewska, Anna Foks, Anna Żertka, Anna Pająk, Agata Sieńczak, Ewa Przybysz -Gardyza. 



    Zostałam współautorką niezwykłego kalendarza dla nauczycieli- Niezbędnika Kreatywnego Nauczyciela. Ciekawa przygoda!


       Nawiązałam współpracę z organizacją UNICEF, aby wspierać działania w zakresie edukacji globalnej.


      Zawsze szybko czytałam, ale teraz mam na to papier! 😉 Jestem trenerką szybkiego czytania i technik pamięciowych. Dzięki mistrzowi Mikołajowi Lisiakowi!




Ogromnym wsparciem jest dla mnie działalność Doroty Kujawy -Weinke i Katarzyny Drausal, które wspierają mnie na polu edukatora. Pod ich skrzydełkami dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem z wieloma nauczycielami z całej Polski nt. Roli wychowawcy, Relacji z rodzicami, Sensu godzin wychowawczych.

        

       Szkoliłam 100 - osobową Radę Pedagogiczną w jednej z gdańskich szkół. Dziękuję Justynie Dmitruk za zaufanie, zaproszenie i zakup moich książek dla wychowawców! 


       Współorganizowałam konferencję Kreatywnej Pedagogiki. Moimi gośćmi byli: Agata Karolczyk-Kozyra, Krzysztof Chojecki, Adriana Kloskowska, Joanna Gadomska, Dorota Jankowiak-Dąbrowska, Dorota Kujawa-Weinke, Bartłomiej Kopaczyński.


      Zdobyłam Międzynarodowy Certyfikat MIEE, co dla mnie jest w tym roku największym osiągnięciem, bo nawet o tym nie śniłam… wydawało mi się to niemożliwe, zbyt odległe… a jednak. Nigdy w siebie nie wątpcie! Aby zdobyć ten tytuł trzeba skończyć kilka szkoleń i wcielić je w życie! Niezwykła przygoda, która stawia na ciągły rozwój!


      Mój blog liczy już 3 lata. Został doceniony przez TWINKL jako jeden z najpopularniejszych o języku i kulturze polskiej w Europie! Nawet nie wiecie, jaka to była dla mnie radość i ekscytacja… bo to praca, za która nie idą żadne finanse! To moja pasja dla innych! Zupełnie bezinteresowna! Ogromna to satysfakcja dla mnie!


Moi uczniowie nominowali mnie do konkursu Brainly „Edukator Roku 2020” w kategorii przedmiotów humanistycznych! Ich wola walki zaprowadziła mnie na 3.pozycję w tym konkursie. Sama nominacja była zaskoczeniem i wiązało się z nią mnóstwo emocji. Fajny czas dla mnie i moich uczniów!

     Wzięłam udział w webinarze dla CEO. W rozmowie z Emilią Kędziorek i Jarosławem Kordzińskim poruszaliśmy kwestię bycia wychowawcą oraz sensu godzin wychowawczych. To było piękne spotkanie pasjonatów edukacji! 

W     W Edumiesiącu podczas spotkania online mogłam podzielić się z nauczycielami swoimi spostrzeżeniami podczas wystąpienia: „Na tropie relacji czyli o tym, co ważne dla współczesnego wychowawcy”.

     Byłam gościem Marcina Perfuńskiego w Polskim Radiu Dzieciom. Opowiadałam o swojej książce, o wyjątkowości i potrzebie godzin wychowawczych! Niezła przygoda! Byłam w radiu! Czad!!!

       Spotkałam się z nauczycielami, wychowawcami podczas Konferencji Dos Teen 2.0. W swoim wystąpieniu „Sezon (nie)ogórkowy, czyli jak nie zmarnować godzin wychowawczych” dzieliłam się doświadczeniami i refleksjami. Dziękuję za zaproszenie Marcie Rosińskiej. 


      Totalną przygodą w tym roku okazało się dla mnie bycie… wykładowcą. Tak, zostałam wykładowcą w Wyższej Szkole Ateneum w Gdańsku. Dziękuję za zaproszenie do tej przygody i za zaufanie Irminie Żarskiej i Dorocie Jankowiak-Dąbrowskiej. To było zadanie, którego nic nie zapowiadało, a okazało się wspaniale spędzonym czasem z dorosłymi o tych samych zainteresowaniach, głodzie wiedzy i pasji.


 Uczestniczyłam we wspaniałym, pełnym ciepła i mocy webinarze z Dorotą Jankowiak-Dąbrowską i Anną Blokus-Szkodzińską. O czym rozmawiałyśmy? O relacjach w zdalnym nauczaniu. Była moc!

      W kwartalniku „Cogitantium” ukazały się dwa moje artykuły: „”O uważności w byciu wychowawcą” oraz „Nauczyciel i uczeń jako bohaterowie Edukacyjnej Odysei”. Adam Gogacz- dziękuję za zaproszenie i zaufanie!

       Działam w Kreatywnej Pedagogice w Gdańsku, która zrzesza i wspiera nauczycieli ze szkół samorządowych. Tutaj podczas spotkań z nauczycielami, z członkami rady pedagogicznej z mojej szkoły mogę dzielić się swoim doświadczeniem, tym, co samodzielnie wypracowałam. Tutaj przede wszystkim skupiałam się na wsparciu edukacyjnym, ale też tym psychologicznym- nauczycieli oraz ich podopiecznych we współpracy z moją przyjaciółką- Magdą Drobnik (najlepsza pani psycholog jaką znam!).

      Muszę też wspomnieć tutaj o tym, że moderuję dwie piękne grupy nauczycieli na FB: „Poloniści z pasją” – wspólnie z: Agatą Karolczyk-Kozyrą, Agnieszką Leszczyńską, Agatą Sieńczak, Dorotą Kujawą -Weinke, Arletą kwaśniewską, Magdą Krajewską a grupę „Lekcja z wychowawcą” moderuję z: Marleną Kowalską, Joanną Heftowicz i Katarzyną Mikołajczak. Sporo przy tym pracy, ale też niesamowitych relacji.

      Pod koniec roku 2020 byłam prelegentką podczas Konferencji oświatowej dla nauczycieli przedmiotów ojczystych na Ukrainie w ramach projektu „Wartościowe szkoły”. Dziękuję Lilii Luboniewicz i Zofii Domaradzkiej-Grochowalskiej za zaproszenie i zaufanie! To było bardzo wzruszające spotkanie! Piękne zakończenie sezonu edukacyjnego w tym roku!

        W przyszłym roku zawalczę o tytuł MIEE Trainer! Już poczyniłam ku temu kroki!




       Poza tym popełniłam 35 wpisów na moim blogu „Być nauczycielem”, który ma ponad 744 tysiące wyświetleń z miejsc na całym świecie. Moje artykuły ukazują się nie tylko na blogu, znajdziecie kilka na blogu Superbelfrów RP oraz na Edunews.pl. A to jedna z opinii internautek na temat mojego bloga: 



      Echa wydania mojej książki w tym roku nie milkły. Nadal jest chętnie kupowaną i polecaną pozycją książkową przez edukatorów, nauczycieli i coachów! Sprzedałam już około 8 tysięcy egzemplarzy! To niesamowita ilość jak na mój debiut. Książkę w tym roku rekomendowali na swoich stronach FB: Jarosław Marek Spychała (Spychacz, autor książek: „Jaskinia. Droga rebeliantów” oraz „Mali rebelianci”, twórca metody LEGO- LOGOS), Agnieszka Jankowiak – Maik (Babka od histy, laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”), Artur Negri ( certyfikowany trener FRIS, mentor, wykładowca MBA, trener myślenia krytycznego). Poza tym pojawiły się recenzje mojej książki w kwartalniku „Kultura i wychowanie”- autorką jest Jasmine Al Douri, na blogu „Pomysły ticzerki”, na stronie Taniej książki oraz na innych prywatnych profilach wielu osób. Dlatego kochani, patrząc na to, co się dzieje i ile daje moja książka, piszę kolejną część. Obiecuję, że w przyszłym roku będziecie ją trzymać w rękach. 



Moi Drodzy, zobaczcie, ile daje współpraca z wieloma wspaniałymi ludźmi. Dziękuję wszystkim, którzy mnie wspierali, którzy dodawali mi skrzydeł, którzy pchali do przodu… Nasze samozaparcie to jedno, ale inspirujący ludzie wokół, którzy w nas wierzą i nam ufają- to drugie!

Ten rok był pracowity, był inny, ale nauczył mnie też dbania o siebie, mówienia „nie”, umiejętności wybaczania sobie i odpuszczania. 

Nie policzyłam ilości przeczytanych książek i działań z moimi uczniami oraz wychowankami. Przecież moja praca, mój rozwój również przekładają się na przygody z uczniami! 

      Wow! Jestem gotowa na przyjęcie nowych wyzwań! Mój kalendarz jeszcze nie pęka w szwach, czeka na te spontaniczne i te planowane akcje!


Anna Konarzewska




czwartek, 17 grudnia 2020

O kobietach i emancypacji na podstawie fragmentu tekstu Elizy Orzeszkowej...

KILKA SŁÓW O KOBIETACH...

 


Mam tyle pomysłów na lekcje, tyle ciekawych rzeczy działo się podczas moich zajęć, ale ciągle brakowało mi czasu, aby umieszczać je na blogu. Jak to moja koleżanka napisała: "Ania, znowu robi burzę w liceum"... Nie wiem czy to burza, czy też nie, ale pozytywizm jest wdzięczną epoką, a nowele czy felietony naszych pisarzy są tak aktualne, że żal nie powiązać ich z naszymi codziennymi problemami. "Mendel Gdański" posłużył mi jako pretekst do dyskusji nad dyskryminacją mniejszości, nad problemem wykluczenia, a nowelki, w których bohaterami są dzieci- są dobre, aby poruszyć temat praw dziecka. O tym napiszę oczywiście w kolejnych postach. Pokażę, jak to zrobiłam. Teraz porozmawiamy o kobietach, czyli na warsztat wkroczyła Eliza Orzeszkowa i jej tekst "Kilka słów o kobietach".

Przed lekcją uczniowie na tablicy Google Jambord zapisują do słowa "Kobieta" trzy myśli- jest to jedna z metod krytycznego myślenia:

Myślę... (co myślę o kobiecie?)

Czuję... (co czuję, myśląc o kobiecie?)

Zastanawiam się... (nad czym zastanawiam się, myśląc o kobiecie?).

1. Przedstawiłam osobę Elizy Orzeszkowej. Opowiedziałam o jej życiu nie bez powodu, bo łamała ona stereotypy i ogólnie przyjęte w tamtych czasach normy, przez co nie była przez wszystkich lubiana, szanowana. 

W przygotowaniu ciekawostek o Elizie Orzeszkowej pomogła mi książka Sławomira Kopra "Sekretne życie autorów lektur szkolnych".  Swoją wiedzę połączyłam z informacjami, które znalazłam właśnie w tej pozycji: https://www.empik.com/sekretne-zycie-autorow-lektur-szkolnych-nie-tacy-swieci-jak-ich-maluja-koper-slawomir,p1248047857,ksiazka-p?gclid=CjwKCAiAoOz-BRBdEiwAyuvA61LumC02CJXCvpsQ0X5hzSufF2ppUYZBvwrLgtCMoo3vPOCjoNt-_RoCq8IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

O czym m.in. mówiłam? O nieudanym małżeństwie Elizy z Piotrem; o ukrywaniu Romualda Traugutta; o zesłaniu męża Piotra pod Ural i decyzji o tym, aby mu nie towarzyszyć w niedoli; o rozwodzie i o tym, dlaczego po rozwodzie została przy nazwisku byłego męża; o romansie z zamężnym prawnikiem,; o licznych wolnych związkach; o sprzedaży jej nieruchomości na wolnym rynku; o zatuszowaniu prawdy o jej dziadku ze strony matki; o jej pogrzebie... Mnóstwo było tych ciekawostek... 

Poprosiłam  młodzież, aby spróbowali odnaleźć w jej życiu postawy, które świadczą o niezależności kobiety. 

2. Następnie przeszliśmy do odczytania fragmentu E. Orzeszkowej "Kilka słów o kobietach". Skorzystałam z tego fragmentu- z tej strony: http://hamlet.edu.pl/orzeszkowa-kobiety

3. Po odczytaniu dyskutowaliśmy o tym, co spostrzegła autorka tekstu; na co zwraca uwagę, pisząc o kobietach? Nad czym ubolewa? Uczniowie bardzo chętnie wypowiadali się na podstawie tego tekstu.

4. Wspominamy tutaj o wielkiej Marii Skłodowskiej-Curie i jej odkryciach, o tym jak trudno było jej realizować się w realiach XIX wieku.

Możemy włączyć tutaj krótki film na ten temat: 



5. Dyskutujemy o tym, jakie życie Maria Skłodowska- Curie wiodłaby dziś. Następnie wyświetlamy spot "Niepokonana" i rozmawiamy tutaj o tym, dlaczego twórcy wykorzystali akurat wizerunek Marii Skłodowskiej do tego spotu: 



6. Następnie wyświetlam uczniom grafikę autorstwa Marty Frej "Koleżankujmy się" (źródło: wysokie obcasy).


7. Nawiązujemy tu do pierwszych ruchów sufrażystek w USA i Anglii. możemy wyświetlić kilka zdjęć z tamtych protestów, aby pokazać związek między memem Marty Frej a strojami kobiet z tamtych czasów. Rozmawiamy o tym, co autorka chciała uzyskać dzięki temu zabiegowi.

Tu link do zdjęć: https://tytus.edu.pl/2019/03/07/sufrazystki-w-walce-o-prawa-kobiet-galeria/

8. Rozmawiamy nie tylko o prawach wyborczych kobiet. Możemy posiłkować się tutaj tym artykułem: https://plus.expressbydgoski.pl/feministki-sufrazystki-emancypantki-jak-kobiety-zmienialy-polske/ar/c15-14839198

9. Możemy przywołać tutaj kilka ważnych dat. Wspomnieć można o tym, że nadal na świecie kobiety walczą o swoje prawa. W Iranie nadal zabrania się kobietom wejścia na stadion, czy podróży za granicę bez zgody męża. 

Ważne daty, jeśli  chodzi o przyznanie praw wyborczych kobietom: 1928- Anglia, 1918- Polska, Niemcy i Austria, 1944- Francja, 2003 - Katar, 2015- w Arabii Saudyjskiej obiecano kobietom prawa wyborcze. 1925- w Anglii uznano prawa  matek do ich dzieci.

10. Wyświetlamy film "Bądź damą": 


11. Po filmie rozmawiamy o stereotypach na temat kobiet, ale poruszamy też kwestię stereotypów na temat mężczyzn. Bardzo ciekawa dyskusja, również nad poszukiwaniem źródeł stereotypów.

Jakie stereotypy na temat kobiet padały: że blondynki są głupie, że nie potrafią parkować, kobiety są wierne, kobiety częściej się "fochają", miejsce kobiety jest w kuchni, itd.

A stereotypy na temat mężczyzn? Nie nadają się do samodzielnego wychowania dziecka, nie radzą sobie emocjonalnie, używają przemocy, itd. 


To był dobrze spożytkowany czas...


Anna Konarzewska