MIASTO NIE JEST WIELKIE, WSZYSCY GRAMY RAZEM...
Stephen King
1. Jak
rozumieć słowo „wspólnota”? Co myślę, co czuję, nad czym się zastanawiam,
myśląc „wspólnota”? Do jakich wspólnot należymy i co znaczy być w tej
wspólnocie? (Możemy podyskutować tutaj o wspólnocie klasowej).
2. Dzielimy
klasę na zespoły. Każdy zespół pracuje nad obrazowym przedstawieniem zagadnienia:
wspólnota lokalna. Konstrukcję zagadnienia przedstawiają za pomocą klocków
LEGO.
3. Zespoły
pracują 7 minut nad konstrukcją, następnie omawiają ją na forum.
Można uzupełnić tutaj ich wypowiedzi
o: budżet obywatelski, referendum, partycypacje obywatelskie, odpowiedzialność…
itp.
4. Co daje człowiekowi bycie we wspólnocie, przynależność do wspólnoty lokalnej?- dyskusja podsumowująca. Na czym polega odpowiedzialność w przynależności do wspólnoty?
5. W całej klasie porozrzucane są kartki z różnymi zdaniami, które nawiązują do pewnych zachowań społecznych. Uczniowie mają wyjść z ławek, odszukać te hasła, zatrzymać się przy haśle, które jest im bliskie, jeśli chodzi o ich postawy zachowań, albo z czym się zgadzają, co jest im bliskie… Mogą również kwestionować wybrane hasło.
* Do sukcesy nie ma żadnej windy. Trzeba iść po schodach.
* Umiejętność komunikowania się, stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej, niż za jakikolwiek inny
* Jeżeli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością jak z własnej.
* Cierpliwość i wytrwałość mają magiczne działanie – dzięki nim trudności znikają, a przeszkody ulatniają się.
* Prawdziwa decyzja jest mierzona poprzez fakt podjęcia nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji.
* Jedynym sposobem wywarcia wpływu na drugiego człowieka jest rozmowa o jego pragnieniach i pokazanie mu, jak je może spełnić.
* Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa.
6. Jakie postawy są Waszym zdaniem najważniejsze dla dobrego funkcjonowania w społeczeństwie?- dyskusja
7. Włączamy film- „Pewnego razu- lokalna demokracja”. Przed projekcją- prosimy uczniów, aby przyjrzeli się sytuacji przedstawionej w lokalnej społeczności i jak mieszkańcy tej społeczności rozwiązali swój problem?
Film dostępny na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=5TBOGhA9hdI
8. Po filmie- dyskusja na podstawie zadawanych pytań:
Jaki mamy wpływ na swoje otoczenie? Co możemy zrobić dla dobra wspólnego? Z jakim problemem mierzy się wspólnota mieszkańców jaskini na początku filmu? Jak próbują rozwiązać swój problem? Jaki jeszcze problem porusza ten film, jeśli chodzi o lidera i urząd? Jak my, możemy realnie wpływać na swoje otoczenie?
9. Poruszamy kwestię projektów zrealizowanych z budżetu obywatelskiego- jaki wpływ na rozwój lokalnej społeczności mają mieszkańcy, itp. Informujemy, jak i gdzie taki wniosek projektu można złożyć. Uczniowie mogą w grupach zastanowić się nad potrzebami swojej wspólnoty oraz podyskutować lub złożyć wniosek swojego projektu.
Anna Konarzewska