RECEPTA NA SZCZĘŚLIWE ŻYCIE...
1. Na początku lekcji zadajemy pytania: Czym jest szczęście? Czy można je zdefiniować?
2. Interpretujemy słowa Tatarkiewicza: "Szczęście zależy nie tylko od warunków życia, ale także, i bodaj więcej, od reakcji na nie człowieka."
3. Następnie czytamy Pieśń XI Jana z Czarnolasu:
Jesli cię pocznie nieszczęście frasować;
Także i góry nie radzęć wylatać,
Kiedy się szczęście z tobą imie bratać,
Śmierci podległy człowiecze cnotliwy,
Choć wszytek twój wiek będzie frasowliwy,
Chocia też czasem, siedząc z przyjacioły,
Przy dobrym trunku strawisz dzień wesoły.
Tu przy ciekącym, przezornym strumieniu
Każ stół gotować w jaworowym cieniu;
Każ wino nosić, póki beczka leje,
Póki wiek służy, a śmierć nie przyspieje!
Postąpisz z włości drogo zapłaconych,
Postąpisz z dworu i gmachów złoconych;
A co zebrania twego kolwiek będzie,
To wszytko przyszły namiastek osiędzie.
Bądź się kto zacnym rodził i bogatym,
Bądź niewolnikiem, u śmierci nic na tym;
Czyjkolwiek naprzód los wynidzie, wsiadaj,
Wieczny wygnańcze, ani więc odkładaj!
3. Dzielimy klasę na grupy. W zespołach uczniowie interpretują tekst z pomocą kart Dixit. Do każdej strofy dobierają tak karty, aby posłużyły im do refleksji nad tekstem Kochanowskiego. Grupy na forum prezentują swoje wnioski.
Przykład:
4. Przy interpretacji zwracamy uwagę na filozofie antyczne: epikureizm i stoicyzm. Poruszamy także kwestię horacjanizmu. Tekst Kochanowskiego jest parafrazą pieśni Horacego "Do Deliusza". Odnajdujemy analogię w motywie przemijania, stosunku do śmierci, sposobu życia i rad życiowych. Odwołujemy się do jednego z haseł renesansu "Ad fontes".
Co według poetów gwarantuje człowiekowi szczęśliwe życie? - dyskusja. Grafonotka.
5. Następnie włączamy uczniom piosenkę "Carpe diem" ( wyk. Wodecki oraz Kaya).
6. Interpretujemy wspólnie słowa utworu (autor słów- Jacek Cygan). W jaki sposób współcześni artyści nawiązują do antycznych treści? Dlaczego te wartości są uniwersalne? Jakie prawdy życiowe znajdziemy w piosence? Na co powinniśmy zwracać uwagę?
7. Uczniowie tworzą w grupach recepty na szczęśliwe życie według poznanych podczas lekcji tekstów kultury. Forma dowolna; może to być instrukcja, przepis, list, przemówienie, wiersz. Prezentacja na forum.
8. Na koniec włączamy krótkometrażowy film animowany "Jinky Jenkins i Lucky Lou":
9. Wspólnie omawiamy animację. Zwracamy uwagę na dwie postaci, dwa różne spojrzenia na świat. Nazywamy uczucia, emocje postaci. Odnajdujemy w filmie nawiązania do filozofii antycznych- stoicyzmu i epikureizmu. Formułujemy wnioski wokół problematyki zajęć. Jaką receptę na życie tu odnajdziemy?
Anna Konarzewska
Kolejny ciekawy pomysł na lekcję. Podoba mi się takie zestawienie utworów. Z pewnością ułatwi uczniom zapamiętanie tematu.
OdpowiedzUsuńWspaniały pomysł, bardzo podoba mi się animacja i zestawienie różnych spojrzeń na świat.
OdpowiedzUsuń