niedziela, 3 lutego 2019

RECEPTA NA SZCZĘŚLIWE ŻYCIE...


1. Na początku lekcji zadajemy pytania: Czym jest szczęście? Czy można je zdefiniować? 

2. Interpretujemy słowa Tatarkiewicza:  "Szczęście zależy nie tylko od warunków życia, ale także, i bodaj więcej, od reakcji na nie człowieka."

3. Następnie czytamy Pieśń XI Jana z Czarnolasu:


Stateczny umysł pamiętaj zachować,
Jesli cię pocznie nieszczęście frasować;
Także i góry nie radzęć wylatać,
Kiedy się szczęście z tobą imie bratać,

Śmierci podległy człowiecze cnotliwy,
Choć wszytek twój wiek będzie frasowliwy,
Chocia też czasem, siedząc z przyjacioły,
Przy dobrym trunku strawisz dzień wesoły.

Tu przy ciekącym, przezornym strumieniu
Każ stół gotować w jaworowym cieniu;
Każ wino nosić, póki beczka leje,
Póki wiek służy, a śmierć nie przyspieje!

Postąpisz z włości drogo zapłaconych,
Postąpisz z dworu i gmachów złoconych;
A co zebrania twego kolwiek będzie,
To wszytko przyszły namiastek osiędzie.

Bądź się kto zacnym rodził i bogatym,
Bądź niewolnikiem, u śmierci nic na tym;
Czyjkolwiek naprzód los wynidzie, wsiadaj,
Wieczny wygnańcze, ani więc odkładaj!

3. Dzielimy klasę na grupy. W zespołach uczniowie interpretują tekst z pomocą kart Dixit. Do każdej strofy dobierają tak karty, aby posłużyły im do refleksji nad tekstem Kochanowskiego. Grupy na forum prezentują swoje wnioski.

Przykład: 

4. Przy interpretacji zwracamy uwagę na filozofie antyczne: epikureizm i stoicyzm. Poruszamy także kwestię horacjanizmu. Tekst Kochanowskiego jest parafrazą pieśni Horacego "Do Deliusza". Odnajdujemy analogię w motywie przemijania, stosunku do śmierci, sposobu życia i rad życiowych. Odwołujemy się do jednego z haseł renesansu "Ad fontes". 

Co według poetów gwarantuje człowiekowi szczęśliwe życie? - dyskusja. Grafonotka.

5. Następnie włączamy uczniom piosenkę "Carpe diem" ( wyk. Wodecki oraz Kaya).


6. Interpretujemy wspólnie słowa utworu (autor słów- Jacek Cygan). W jaki sposób współcześni artyści nawiązują do antycznych treści? Dlaczego te wartości są uniwersalne? Jakie prawdy życiowe znajdziemy w piosence? Na co powinniśmy zwracać uwagę?

7. Uczniowie tworzą w grupach recepty na szczęśliwe życie według poznanych podczas lekcji tekstów kultury. Forma dowolna; może to być instrukcja, przepis, list, przemówienie, wiersz. Prezentacja na forum.

8. Na koniec włączamy krótkometrażowy film animowany "Jinky Jenkins i Lucky Lou":


9. Wspólnie omawiamy animację. Zwracamy uwagę na dwie postaci, dwa różne spojrzenia na świat. Nazywamy uczucia, emocje postaci. Odnajdujemy w filmie nawiązania do filozofii antycznych- stoicyzmu i epikureizmu. Formułujemy wnioski wokół problematyki zajęć. Jaką receptę na życie tu odnajdziemy?

Anna Konarzewska

2 komentarze:

  1. Kolejny ciekawy pomysł na lekcję. Podoba mi się takie zestawienie utworów. Z pewnością ułatwi uczniom zapamiętanie tematu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały pomysł, bardzo podoba mi się animacja i zestawienie różnych spojrzeń na świat.

    OdpowiedzUsuń