Obserwatorzy

sobota, 6 października 2018

SKRZYDŁA SŁUŻĄ DO LATANIA...

O SILE MOTYWACJI WEWNĘTRZNEJ!

Motywacja wewnętrzna jest ogromną siłą człowieka. Być silnym wewnętrznie, nie upadać na duchu w chwilach smutku -to niezwykłe umiejętności. Trzeba się jednak nauczyć nad tym pracować. Każdy z nas ma chwile słabości, podejmuje złe decyzje lub boryka się z innymi problemami. Ważne jest to, aby nigdy się nie poddawać i umieć wyciągać wnioski z każdej sytuacji, bo to fundament pod naszą motywację wewnętrzną. Ten kto ją w sobie odnajdzie i nauczy się ją budować, a potem z niej korzystać, zawsze będzie się rozwijał, nigdy nie będzie stał w miejscu. Każdemu z Was ta siła jest dana, ale nie wszyscy wiedzą, że skrzydła służą do latania. 
Życzę Wam, Drodzy Nauczyciele oraz Uczniowie, korzystania z tych skrzydeł! 


       1.      Na początku wyjaśniamy z uczniami pojęcia: motywacja wewnętrzna, motywacja zewnętrzna, demotywacja. Co każdy z nich przez te pojęcia rozumie. Czuwamy nad prawidłową interpretacją tych pojęć.

     2.      Następnie uczniowie odpowiadają na 3 pytania, dobierając do swoich odpowiedzi karty z popularnej „Gry na emocjach”:

a)      Co czujesz, gdy inni mówią ci: To się nie uda? Nie dasz rady?
b)      Co czujesz, gdy coś ci nie wychodzi?
c)      Co czujesz, gdy inni (koledzy, rodzina, obcy ludzie) wierzą w ciebie?


     3.      Każdy uczeń omawia swoje odpowiedzi na podstawie wybranych kart. Jeśli nie znajdzie karty odwzorowującej jego stan emocjonalny, może ten symbol narysować.

      4. Czytamy uczniom bajkę "Skrzydła służą do latania":
Kiedy dorósł, ojciec rzekł do niego:
- Synu mój, nie wszyscy rodzimy się ze skrzydłami. Prawdą jest, że nie masz obowiązku latania, ale myślę, że szkoda by było, abyś ograniczył się jedynie do chodzenia, posiadając skrzydła.
- Ale ja nie umiem latać- odpowiedział syn.
- To prawda...- rzekł ojciec. Wszedł z nim na górę i stanął nad przepaścią. - Widzisz, synu? To jest próżnia. Kiedy zechcesz latać, przyjdziesz tutaj, nabierzesz powietrza, skoczysz w otchłań, rozłożysz skrzydła i polecisz. 
Syn zwątpił.
- A jak spadnę?
- Chociaż spadniesz, nie umrzesz. Będziesz miał tylko parę zadrapań, które uodpornią cię na kolejną próbę- odparł ojciec.
Syn wrócił do wioski, aby spotkać się z przyjaciółmi, ci powiedzieli mu:
- Zwariowałeś? Po co? Twój ojciec oszalał do reszty? Do czego potrzebne ci to latanie? Nie wygłupiaj się!
Najlepsi przyjaciele doradzili mu:
- A jeśliby to było prawdą? Czy to nie jest niebezpieczne? Czemu nie zaczniesz stopniowo? Spróbuj skoczyć z drabiny albo z korony drzewa. Ale ...ze szczytu?
Młodzieniec posłuchał rad tych, co go kochali. Wszedł na wierzchołek drzewa i nabrawszy odwagi, skoczył. Rozwinął skrzydła, ale niestety runął na ziemię. Spotkał się ze swoim ojcem.
- Okłamałeś mnie! Nie mogę latać! Spróbowałem i zobacz, jak się uderzyłem! Nie jestem taki jak ty. Moje skrzydła są do ozdoby.
- Synu mój- rzekł ojciec. - Żeby latać, trzeba stworzyć sobie przestrzeń wolnego powietrza do rozłożenia skrzydeł. Podobnie jest ze spadochronem: potrzebujesz pewnej wysokości, zanim skoczysz. Aby latać, trzeba zacząć brać na siebie ryzyko. Jeśli nie chcesz, to może lepiej zrezygnować i na zawsze chodzić.

Cudowna bajka, prawda?

      5.  Rozmawiamy z uczniami o symbolice skrzydeł, o relacjach ojciec-dziecko. Co chciał ojciec udowodnić swojemu synowi? Jak zachował się syn? Co powiemy o reakcjach znajomych i przyjaciół tego syna? Jakie wartościowe rady możemy wynieść z tej opowieści? 

      6. Uczniowie wypisują na kolorowych kartkach wszystkie cenne rady i wskazówki z bajki, przyklejają je na tablicy. Odczytują na głos.


       7. Uczniowie wybierają jedną kartę Personita (Klanza) i na jej podstawie opowiadają o sobie, co jest największym problemem danej osoby i jak wyobraża sobie swoją przyszłość? Czego się obawiają, na co czekają?

      8. Następnie włączamy kombinację z najlepszymi scenami motywującymi ze znanych filmów: 

       
      9. Po każdej scenie zatrzymujemy obraz i interpretujemy usłyszane wypowiedzi. Wyciągamy wnioski. 

10. Uczniowie wypisują na kartce wszystkie swoje umiejętności, jakie tylko przyjdą im do głowy. Nie mają ich oceniać. Kiedy spojrzą na kartkę, uświadomią sobie, ile czynności potrafią wykonać. Należy ich uzmysłowić, że wszystkie talenty są ważne i wielu ludzi ich potrzebuje. Gdy będą mieć słabszy moment w swoim życiu niech zerkną na kartkę i zobaczą, jacy są zdolni.


11. Uczniowie na drugiej stronie tej samej kartki wypisują wszystkie swoje marzenia. Dzięki temu dowiedzą się, co ich motywuje i do czego będą dążyć.

12. Na koniec włączamy film z Cristiano Ronaldo. Po projekcji rozmawiamy o sukcesie piłkarza. Co go motywowało? Z czego musiał zrezygnować? Co jest według niego ważne w dążeniu do własnego celu?


Anna Konarzewska 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz