Obserwatorzy

środa, 3 października 2018

O KONCEPCJI LUDZKIEGO LOSU WEDŁUG SOFOKLESA
 NA PODSTAWIE "KRÓLA EDYPA"...


Lubię lekcje, podczas których mogę wykorzystać przekład intersemiotyczny. Obecnie, z moimi humanistami, omawiam tragedię Sofoklesa. Zobaczcie, co wymyśliłam ;-)


Klasę dzielimy na kilka grup- od 4-6. Każdy zespół losuje po 3-4 myśli Sofoklesa z „Króla Edypa” - dotyczące ludzkiego życia. Tworzą rysunki na podstawie wylosowanych sentencji, interpretują cytaty i odsyłają je do odpowiednich momentów z życia głównego bohatera oraz do współczesności.

Na wykonanie zadania mają 10-15 minut. Wszystkie prace układamy na podłodze, aby każda grupa mogła swobodnie odnieść się do swoich rysunków. 

Po zakończeniu prezentacji wspólnie formułujemy wnioski na temat koncepcji ludzkiego życia w dobie antyku, np. kwintesencją życia jest cierpienie, człowiek działa pochopnie, gwałtownie i w pośpiechu rozwiązuje swoje problemy, usposobienie człowieka wpływa na jego życie, życie ludzkie jest marne i kruche, życie przemija, los decyduje o naszym życiu, wszyscy jesteśmy równi wobec losu, itd.

Sentencje (należy pociąć je w paski): 



1.      Bez bólu i cierpienia nie istniejemy.

2.      Największe klęski płyną z nierozumu.

3.      Spiesz się powoli, a unikniesz błędów.

4.      Czas wszystko na jaw wydobywa.

5.      Usposobienie człowieka jest jego losem.

6.      A wieczne prawo gniecie ziemi syny, że nikt żywota nie przejdzie bez winy.

7.      Los wynosi i los w przepaść strąca szczęśliwego i nieszczęśnika.

8.      O śmiertelnych pokolenia! Życie wasze to cień cienia.

9.      Słodkim to żywot, gdy człowiek nieświadomy.

10.  Wszystko ma swój kres i czas.

11.  Śmiertelnika tu szczęśliwym żadnego zwać nie należy. Aż bez cierpień i bez klęski krańców życia nie przebieży.

12.  Największą męką tą, którą człowiek własną ściągnie ręką.

13.  Najlepiej żyć – od dnia do dnia.

14.  Pycha pożera, syci się bez miary i wartości, a gdy wstępuje na najwyższy szczyt spada na dno przepaści.

15.  Skoro się taki urodziłem, nie mogę być inny.

16.  Człowiek jest tylko tchnieniem i cieniem.

17.  Kto się spieszy, potyka się.

18.  Poznaj samego siebie.



A poniżej zdjęcia prac uczniów! 




 



 Polecam!
Anna Konarzewska

1 komentarz:

  1. Na blogu jest napisane, że lekcja jest na podstawie ,,Króla Edypa'', a sporo cytatów jest z ,,Antygony''.

    OdpowiedzUsuń