KLIKA POMYSŁÓW NA WARSZTATY INTEGRACYJNE Z NOWYMI UCZNIAMI
Przygotowałam dla Was kolejne pomysły na zajęcia integrujące nowych wychowanków. O pierwszych krokach pisałam tu: https://bycnauczycielem.blogspot.com/2018/08/jak-rozpoczac-rok-szkolny-z-nowa-klasa.html
Kto jeszcze nie czytał to polecam zacząć swoje działania właśnie od budowania tożsamości klasy.
Dzisiejszy konspekt zajęć powstał we współpracy z panią Sylwią Oszczyk! To wspaniała polonistka z talentem do niesamowitych rysunków! Także przygotujcie się na jej cudo w tym scenariuszu ;-)
Temat: Poznajmy się...
1. Siadamy z uczniami w podkowie. Rozkładamy przed nimi, na środku, karty Ecco firmy Klanza.
Każdy wybiera jedną kartę, która przykuła jego uwagę. Następnie na forum opowiadają, dlaczego dana karta ich zainteresowała i czy łączy się ona jakoś z ich samopoczuciem. Zadbać należy o to, aby każdy pokazywał pozostałym uczestnikom swoją kartę.
2. Następnie rozkładamy na środku talię kart DIXIT.
Tym razem młodzież wybiera po trzy karty. Mają one odzwierciedlać przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Uczniowie układają je przed sobą właśnie w takiej kolejności. Opowiadają o tym na forum. Czy są w tych kartach jakieś podobieństwa? Zmiany? Czego się uczą?
3. Nauczyciel prosi wychowanków o wyciągnięcie z plecaka przedmiotu, który ma dla nich jakąś wartość. Każdy demonstruje przedmiot, uzasadniając swoją wypowiedź.
4. Kolejne ćwiczenie rozluźniające oparte jest również na grze skojarzeń. Wychowawca podaje hasło np. wieża, gwiazda, książka, a uczniowie wypisują na kartkach jak najwięcej skojarzeń z danym słowem. Kilku ochotników podaje swoje odpowiedzi, a reszta je uzupełnia.
5. Kiedy już wprowadziliśmy w klasie atmosferę spokoju, bezpieczeństwa, rozdajemy uczniom karty, które mają im pomóc w autoprezentacji przed klasą. Tę wisienkę na torcie przygotowała dla Was Sylwia Oszczyk. Zobaczcie jakie cudeńko!
Dajemy uczniom chwilę na wypełnienie karty. Kiedy to uczynią, prezentują się klasie.
6. Kończymy lekcję pracą w grupach 4-osobowych. Jest to gra "Co ma piernik do wiatraka", czyli ćwiczenie na abstrahowanie. Każda grupa otrzymuje inną parę wyrazów. Muszą odnaleźć jak najwięcej cech wspólnych podanych przedmiotów, nawiązań, itp.
Np. paszport- telewizor, szkoła-mundial, telefon-gołąb, nożyczki-mikroskop, kalesony- szkoła.
Oczywiście możecie wymyślić inne pary wyrazów.
W ten sposób zakończymy lekcję w sposób humorystyczny.
7. Na koniec stosujemy "Szybką rundę". Każdy uczestnik kończy zdanie: "Czuję się..." lub "Dzisiaj dowiedziałem się...".
Anna Konarzewska - tekst i scenariusz
Sylwia Oszczyk - karta do autoprezentacji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz