JAK ZACHOWAĆ INDYWIDUALIZM W GRUPIE?
Lekcja wychowawcza z elementami coachingu i tutoringu.
Na realizację poniższego scenariusza należy przeznaczyć dwie jednostki lekcyjne.
O tym jak ważna jest grupa, mogliście przeczytać tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/2018/05/jak-pracowac-w-grupie-jak-byc-grupa.html
Po tej lekcji czas na kolejną! Bardzo ważną!
1. Siadamy w
podkowie z uczniami. Losują jedną z kart Dixit, która wyraża ich wewnętrzną
siłę, z której korzystają w trudnych
chwilach. Każdy pokazuje i omawia kartę na forum.
2. Pytamy się
uczniów o wpływ innych ludzi na nasze życie. Zastanawiamy się wspólnie nad
indywidualnością w grupie. Czy warto być indywidualistą? Czy warto być sobą?
3. Z
rozsypanki wyrazowej uczniowie wybierają najważniejsze elementy, które określają/tworzą każdego
człowieka: moje zasady, moje relacje, moje wartości, moje marzenia, moje
emocje, moje reakcje, moje doświadczenia, rodzina, moje cele, moja świadomość,
moje działania, moje umiejętności, obcy ludzie, media społecznościowe, świat,
przyjaciółka/przyjaciel, chłopak/dziewczyna, tradycja.
4. Czytamy
uczniom wypowiedź Reginy Brett: „To wybór, a nie przypadek, decyduje o Twoim
przeznaczeniu. Sam musisz zdecydować, ile jesteś wart, jaką rolę odgrywasz w
świecie i w jaki sposób nadajesz mu sens. Nikt inny nie dysponuje tym, co ty-
twoim zestawem talentów, pomysłów i zainteresowań. Jesteś oryginalnym egzemplarzem.
Arcydziełem.” Następnie wspólnie z uczniami interpretujemy te słowa.
5. Oglądamy
film animowany, krótkometrażowy „Noc i dzień”:
6. Po zakończonej projekcji metodą burzy mózgów /
ewentualnie podział na grupy/ -zastanawiamy się nad pytaniami. Jak zachowują się bohaterowie
filmu? Jak moglibyśmy scharakteryzować Noc i Dzień? Jak reagują na siebie?
Czego uczy nas historia Nocy i Dnia?
7. Następnie
czytamy na forum „Artystę” Mrożka. Dzielimy klasę na grupy.
Kogut przeczytał ogłoszenie: „Potrzebujemy zwierząt – Cyrk”.
– Zgłoszę się – powiedział składając gazetę. – Zawsze chciałem być artystą.
Po drodze snuł wielkie plany:
– Sława i pieniądze. A może nawet wyjazdy za granicę.
– I z powrotem – dodał Lis.
– Dlaczego z powrotem? Za granicą podpiszę kontrakt z Metro Godwyn Meyer.
Dyrektor przyjął go na świeżym powietrzu, gdzie urzędował. Właśnie rozwijano namiot cyrkowy. Ja i Lis zatrzymaliśmy się opodal.
– Bardzo mi miło, że pan się do nas zgłasza. Można poznać godność?
– Lew – przedstawił się Kogut krótko.
– Lew? – zdziwił się dyrektor. – Czy jest pan tego pewny?
– Ewentualnie tygrys.
– No dobrze. Wobec tego niech pan zaryczy. Kogut zaryczał jak umiał.
– Owszem, nieźle, ale są lepsze lwy od pana. Gdyby pan się zgodził na koguta, to co innego. Wtedy mógłbym pana zaangażować.
– Ja dla pana przyjemności nie będę udawał ptaka – obraził się Kogut.
– Żegnam wobec tego.
W drodze powrotnej Kogut milczał ponuro. Wreszcie nie wytrzymałem.
– Co ci strzeliło do głowy, dlaczego chciałeś grać lwa?
– Jak to, dlaczego… – odpowiedział za niego Lis. – Czy widziałeś kiedy artystę bez ambicji?
I grupa – wyjaśnia, co to jest ambicja, wypisuje
wszystkie skojarzenia z ambicją.
II grupa- odpowiada na pytania: Dlaczego dyrektor nie
zatrudnił Koguta? Dlaczego Koguta zżarła chora ambicja?
III grupa – drama- Wyobraźcie sobie, że jeden z was
jest dyrektorem cyrku i opowiada swoim znajomym o incydencie z Kogutem.
IV grupa – Wymienia błędy Koguta, analizuje je.
Wszystkie zadania omawiane są na forum klasy.
8. Następnie czytamy na forum sentencję Alberta Einsteina: „Każdy jest geniuszem, ale jeśli
zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności wspinania się na drzewa, to
przez całe życie będzie myślała, że jest głupia.” Wspólnie z uczniami
interpretujemy te słowa.
2 9. Włączamy
film „Kiwi”:
10. Co łączy
Kiwi i Koguta? Do czego prowadzi chora ambicja? Czego dowiadujemy się z
historii Koguta i Kiwi? Jak to przełożyć na ludzkie relacje, życie?
2 11. Ćwiczenie z
pozami. Na środek sali wychodzi jedna osoba, która ukazuje jakąś pozę, następnie
dochodzi do niej uczeń, aby dopasować się do figury poprzednika lub wykonać
zupełnie coś sprzecznego/nowego. Pierwsza osoba odchodzi, druga zostaje,
dochodzi kolejna itd. To ćwiczenie ma pokazać uczniom, że niektórzy z nich mają
tendencję do dopasowania się, ulegania wpływom, a niektórzy postawili na
indywidualność.
3 12. Zadajemy
pytanie: Czego boją się ludzie, funkcjonując w grupie? Uczniowie wymienią: wyśmiewania,
hejtu, oceniania, odrzucenia. Trzeba wspomnieć, że siłą grupy, niszczącą
indywidualność jest właśnie OCENIANIE.
Z rozsypanki liter młodzież ma wybrać tylko jedną, aby
zmienić wyraz OCENIANIE i zamienić go z siły niszczącej w falę budującą grupę.
M, G, H, C, W, K, R, T, S, D, B.
Tym sposobem zamiast wyrazu OCENIANIE wyjdzie nam
DOCENIANIE.
Rozmawiamy z uczniami na temat doceniania innych. Jak
to robić? Jak się zachowywać? Jak reagować na docenianie?
13. Kolejne ćwiczenie prowadzimy metodą lustra, inaczej zwaną chińskim portretem. Celem jest lepsze poznanie siebie. Uczniowie siadają w parach. Osoba, która odpowiada zamyka oczy, a druga zadaje pytania i spisuje jej odpowiedzi. Pytania: Stoisz przed lustrem i w swoim odbiciu widzisz zwierzę, jakie to zwierzę? Wskaż trzy powody, dla których wybrałeś to zwierzę? Którym kolorem jesteś w tym lustrze? Dlaczego właśnie tym a nie innym? Które miasto na świecie fascynuje cię i dlaczego?
13. Kolejne ćwiczenie prowadzimy metodą lustra, inaczej zwaną chińskim portretem. Celem jest lepsze poznanie siebie. Uczniowie siadają w parach. Osoba, która odpowiada zamyka oczy, a druga zadaje pytania i spisuje jej odpowiedzi. Pytania: Stoisz przed lustrem i w swoim odbiciu widzisz zwierzę, jakie to zwierzę? Wskaż trzy powody, dla których wybrałeś to zwierzę? Którym kolorem jesteś w tym lustrze? Dlaczego właśnie tym a nie innym? Które miasto na świecie fascynuje cię i dlaczego?
Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Później
każdy analizuje swoje odpowiedzi. Na przykład ktoś wybrał szympansa- to
zwierzę, które żyje w stadzie, jest ekspresyjne i opiekuńcze. W taki sposób
uczniowie dowiedzą się o sobie kilku rzeczy.
14. Podkreślamy w rozmowie z uczniami, że indywidualność jest wolnością i wartością, że każdy ma prawo być sobą, a grupa powinna to akceptować i wspierać każdego.
14. Podkreślamy w rozmowie z uczniami, że indywidualność jest wolnością i wartością, że każdy ma prawo być sobą, a grupa powinna to akceptować i wspierać każdego.
15. Następnie
wspólnie z uczniami tworzymy kodeks indywidualisty:
·
Szanuj każdego w grupie.
·
Doceniaj- nie oceniaj.
·
Dbaj o emocje, to one rządzą charakterem.
·
Bądź czujny, kogo naśladujesz i na kim ci zależy.
·
Nie musisz robić ekstremalnych rzeczy, aby cię zauważono.
·
Masz prawo widzieć świat inaczej niż inni, co nie
oznacza, że nie masz racji.
·
Lajki nie wyznaczają twojej wartości.
·
Internet nie wybacza.
·
Bądź dumny z siebie!
Anna Konarzewska
Jak zwykle bardzo ciekawy pomysł 😊. Oczami wyobraźni już widzę te zajęcia z moją maturalną klasą 😊
OdpowiedzUsuńDziękuję. Bardzo się cieszę ;-) Pozdrawiam ciepło...
UsuńInspirujące, pozwoli Pani, że pewne elementy wykorzystam na zajęciach z doradztwa. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńDziękuję! Proszę się częstować ;-) pozdrawiam
Usuń