„WESELE” STANISŁAWA
WYSPIAŃSKIEGO JAKO DRAMAT SYMBOLICZNY, CZYLI O TYM „CO SIĘ KOMU W DUSZY GRA, CO
KTO W SWOICH WIDZI SNACH.”
Lekcja przeprowadzona
metodą stacji.
"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego nie należy do lektur łatwych w odbiorze i interpretacji. Uczniowie lubią rywalizację i lekcje metodami stacji, dlatego przygotowałam dla Was mój pomysł na "Wesele". Akty II i III są szczególnie trudne w odczytaniu przez ich symboliczny charakter. Praca z tekstem literackim to podstawa na lekcjach języka polskiego. Czas realizacji tej lekcji- 2 godziny.
1. Na początku lekcji przypominamy sobie
definicję symbolizmu- rozmawialiśmy o tym terminie wielokrotnie- przy
wprowadzeniu do epoki oraz przy omawianiu poezji młodopolskiej.
2. Salę lekcyjną przygotowujemy
wcześniej- w różnych miejscach pomieszczenia znajdują się stacje z zadaniami
dla każdej grupy. Dzielimy uczniów na grupy wedle uznania- mogą losować kartki
z kolorami. Za poprawne rozwiązanie zadań przyznawane są punkty. Praca
młodzieży zostaje oceniona przez nauczyciela pod koniec zajęć. Grupa, która jako pierwsza wykonana wszystkie zadania, otrzymuje dodatkowe 2 pkt.
3. Stacja 1 – Praca
z tekstem „Wesela”.
Opiszcie na podstawie aktu II nastrój
, panujący wśród gości weselnych. Pora? Co się dzieje? Kto z weselników
stworzył taką atmosferę? (2pkt.)
4. Stacja 2 - Z
rozsypanki wyrazowej połącz postaci z odpowiednim rekwizytem oraz jego znaczeniem
symbolicznym. Oczywiście po wydruku tniemy tabelkę na paseczki, mieszając tym
samym poniższe zagadnienia. Uczniowie po wykonaniu zadania robią zdjęcie, aby
później nauczyciel mógł ocenić poprawność wykonanego ćwiczenia. (9pkt.)
Postać
|
rekwizyt
|
Znaczenie
symboliczne rekwizytu
|
Wszyscy bohaterowie
|
Chata
|
Społeczeństwo polskie/różnorodność
|
Gospodyni, zgubiona przez konia Wernyhory
|
Złota podkowa
|
szczęście
|
Jasiek
|
Czapka z pawimi piórami
|
Nieodpowiedzialność, prywata, materializm
|
Wernyhora, Gospodarz, Jasiek
|
Złoty róg
|
Wezwanie do walki, gotowość, wyzwolenie
|
Stańczyk
|
Dzwon Zygmunta
|
Symbol wielkości Polski
|
Isia, weselnicy
|
Chochoł
|
Uśpienie, marazm, bierność
|
chłopi
|
kosy
|
Symbol chłopskiej odwagi, patriotyzm
|
Stańczyk, Dziennikarz
|
kaduceusz
|
Misja do spełnienia
|
Jasiek
|
sznur
|
niewola
|
5. Stacja 3 - Udowodnijcie,
że „Wesele” nawiązuje do tradycji romantycznej i Szekspirowskiej. (2pkt.)
6. Stacja 4 – Kto
komu pojawia się na weselu? Kim są widma? Rozszyfrujcie te postaci za pomocą
didaskaliów oraz przypisów w dramacie. Praca z tekstem „Wesela”. (7 pkt.)
7. Stacja 5 –
Grupy pracują metodą dramy z tekstem literackim. Każda grupa losuje scenę, w
której przedstawi teatralnie dialog między bohaterami. Po ukazaniu scen,
wspólnie z całą klasą, odgadujemy kim są owe postaci i interpretujemy znaczenie symboliczne tych scen. Robimy
notatkę metodą myślografii. (4 pkt.)
a)
Dialog Chochoła z Isią
b)
Dialog Widma z Marysią
c)
Dialog Stańczyka z Dziennikarzem
d)
Dialog Rycerza z Poetą
e)
Dialog Hetmana z Panem Młodym
f)
Dialog Dziada z Upiorem
g)
Dialog Gospodarza z Wernyhorą
8. Stacja 6 - Jak
można zinterpretować poszczególne sceny? Co mogą symbolizować? Praca z tekstem
„Wesela” oraz z kartami Dixit. Uczniowie za pomocą kart Dixit próbują ukazać
symboliczne znaczenie poniższych scen. (4pkt.)
a) Gospodyni chowa podkowę do skrzyni
b) Gospodarz powierza złoty róg Jaśkowi
c) Jasiek gubi złoty róg, schylając się
po czapkę z pawimi piórami
d) Taniec chocholi
9. Stacja 7 - Zgadnij,
kto to powiedział: (4pkt.)
a) „Na głos mój ty będziesz drżał;
Grunwald ,miecze, król Jagiełło!”
b) „Tatusiowi powiadaj, że tu gości
będzie miał, jako chciał, jako chciał.”
c) „Czepiłeś się chamskiej dziewki?!
Polska to wszystko hołota, tylko im złota…”
d) „Niech jadą we cztery strony! Bądź
gotów, nim wstanie słońce.”
10. Stacja 8 - Jak
należy interpretować zakończenie Wesela? Czy Wyspiański pozostawia Polakom
nadzieję? Jeśli tak, to w czym można jej upatrywać? (2pkt.)
11. Stacja 9 - Skomentujcie wypowiedź Konstantego Puzyny na styl komentarzy internetowych. Przyznajcie tej wypowiedzi od 1-5 gwiazdek i uzasadnijcie. Wybierzemy ten najciekawszy.
„Dlaczego jednak nie przyjąć wyjaśnienia, które jest najprostsze: że Chochoł to jest chochoł? Tak, słomiane straszydło z ogrodu, ożywające, kiedy je się wywoła, na prawach ludowej baśni? (…) Bo dopiero wtedy drwina finału jest jasna: byle śmieć was poprowadzi, zatańczycie pod każdą muzykę.” (2 pkt.)
11. Stacja 9 - Skomentujcie wypowiedź Konstantego Puzyny na styl komentarzy internetowych. Przyznajcie tej wypowiedzi od 1-5 gwiazdek i uzasadnijcie. Wybierzemy ten najciekawszy.
„Dlaczego jednak nie przyjąć wyjaśnienia, które jest najprostsze: że Chochoł to jest chochoł? Tak, słomiane straszydło z ogrodu, ożywające, kiedy je się wywoła, na prawach ludowej baśni? (…) Bo dopiero wtedy drwina finału jest jasna: byle śmieć was poprowadzi, zatańczycie pod każdą muzykę.” (2 pkt.)
12. Stacja 10 - Czemu
służy symbolizm w „Weselu”? Uzasadnijcie wypowiedź, opierając się na głosie J.Waligóry
(2 pkt.)
"W istocie warstwa realna
stanowi w dramacie podłoże, na którym buduje autor skomplikowaną konstrukcję
symboliczną, wieloznaczną, pełną niedopowiedzeń i ukrytych aluzji. Zasadniczą
treścią jest tu próba diagnozy stanu świadomości społecznej, politycznej i
historycznej społeczeństwa polskiego.(...)
Widma wydobywają z przeszłości
nie tyle nagie fakty historyczne, ile ich formę utrwaloną w wyobrażeniach
zbiorowych. Wyspiański zauważył bowiem, że składające się na historię zdarzenia
funkcjonują w świadomości późniejszych pokoleń w postaci przeobrażonej,
zmitologizowanej. Sprzyja to powstawaniu złudzeń (...).Tak więc dramat widmowy
to kompromitacja narodowych mitów."
13. Stacja 11 – Do jakich scen, sytuacji z
„Wesela” nawiązują poniższe obrazy? Uzasadnijcie swoje wypowiedzi. (5pkt.)
Jacek Malczewski, "Błędne koło"
Jacek Malczewski, "Melancholia"
Jan Matejko, "Stańczyk"
Stanisław Wyspiański, "Chochoły"
Stanisław Wyspiański, "Autoportret z żoną"
14. Stacja 12 – Czego możemy dowiedzieć się
o społeczeństwie polskim z wystroju chaty? Jakie znaczenie symboliczne ma ten
wystrój? Praca z tekstem literackim. (2 pkt.)
15. Na zakończenie sumujemy punkty. Metodą
burzy mózgów uczniowie podają cechy dramatu symbolicznego.
Anna Konarzewska
Bardzo fajnie to wymyśliłaś. Zastanawiam się tylko czy wystarczy czasu (tylko 2 godziny).
OdpowiedzUsuń2 godziny na same stacje, a pozostałe na omówienie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajna książka, ale bardzo ciężko się ją czytało przez język.
OdpowiedzUsuńPolecam książke
OdpowiedzUsuńBardzo polecam tę książkę.
OdpowiedzUsuńPolecam tę książkę każdemu.
OdpowiedzUsuń