MODEL WSPÓŁCZESNEGO PATRIOTYZMU
W tym roku obchodzimy stulecie odzyskania niepodległości. Z tej racji
przygotowałam dla Państwa propozycję lekcji o współczesnym patriotyzmie.
1. Na początku rozmawiamy z młodzieżą o tym, z czym kojarzy im się patriotyzm?
(mogą paść różne odpowiedzi; z czymś romantycznym, z ofiarą życia, z bezcelowym przelewaniem krwi, poświecenie, itp.)
2. Następnie odczytujemy definicję encyklopedyczną: „Patriotyzm – postawa charakteryzująca się poczuciem szacunku,
umiłowania i oddania względem ojczyzny. Charakteryzuje się też
przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobistymi, a w skrajnych
przypadkach gotowością do poświęcenia własnego zdrowia lub życia. Od
nacjonalizmu i szowinizmu odróżnia go otwartość na inne narody i
tolerancja wobec nich”. Rozmawiamy o tej definicji.
3. Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje jedną wypowiedź na
temat patriotyzmu. Uczniowie interpretują słowa, wysuwają swoje wnioski
na temat patriotyzmu. Takich grup można stworzyć więcej.
I grupa- Grzegorz Kwolek (RMF FM) : Być patriotą to kochać.
Swoją rodzinę, swoją pracę, swoje miasto, region, województwo i kraj.
Kochać miłością dojrzała. Taką, która widzi wady i zalety. Taką, która
wymaga też od kochającego. By płacił podatki, szanował swoich bliźnich i
miejsce, w którym żyje.
II grupa - Sławomir Jastrzębowski (Super Express) : Być patriotą w
XXI wieku oznacza, to samo co zawsze. Dbać o rodzinę i o interes
rodziny, czuć się odpowiedzialnym za los najbliższych i robić wszystko,
żeby ludzie, których szanujesz, szanowali też ciebie. Ojczyzna jest
wielką rodziną.
III grupa- Samuel Pereira (Gazeta Polska Codziennie) : Bycie
patriotą w XXI wieku to dbanie o jakość Polski. Jakość edukacyjną,
jakość tożsamościową i jakość biznesową. Wystarczy zacząć od
kształtowania postawy nieobojętnej, od troski o dobro wspólne od swojego
osiedla, wsi i miasta, po troskę o cały kraj. Patriotyzm to uwaga,
kontrola tego co robią nasi reprezentanci, tego jak wychowujemy kolejne
pokolenia, ale i uczucie. Bo patriotyzm to też niezwykła miłość. Miłość
do siebie jako Polaka i do innych współrodaków jako braci. Brzmi to
patetycznie, ale wychodzi po prostu z serca, z uczucia do wspólnoty w
której przyszliśmy na świat i w której wielu z nas ten świat opuści.
IV grupa - Jan Paweł II, przemówienie w ONZ w NY- 1995r.: Musimy wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy niezdrową formą
nacjonalizmu, który uczy pogardy dla innych narodów i kultur, a
patriotyzmem, który jest właściwą miłością własnego kraju. Prawdziwy
patriotyzm nigdy nie stara się dążyć do dobrobytu własnego narodu
kosztem innych. Bowiem ostatecznie dotknęłoby to także jego własnego
narodu, wyrządzenie krzywdy dotyka obu stron – i agresora, i ofiary.
Nacjonalizm, szczególnie w swoich najskrajniejszych formach, jest więc
antytezą prawdziwego patriotyzmu.
4. Prowadzimy dyskusję metodą okrągłego stołu. Przestrzeń klasy
wcześniej musi być przygotowana do takiej pracy. Udział w dyskusji jest
dobrowolny, nauczyciel jest tylko jej moderatorem, siedzi w kręgu razem z
uczniami. Temat dyskusji- Jaki jest nasz patriotyzm?
(mogą paść różne definicje i wnioski: mania wielkości, która prowadzi do
źle pojętej dumy narodowej, ustawki kibiców, działania środowisk
nacjonalistycznych, nie dostrzegamy tego, co wartościowe, nie potrafimy
chwalić się owocami własnej pracy, na forach internetowych Polacy
obrażają się, nie szanują odmiennego zdania, wstydzimy się swoich
rodaków za granicą, gonimy za czymś, na co nas nie stać, nie widzimy
tego, co wartościowe, brakuje ogólnego szacunku ludzi do siebie, a
przecież nazywamy się narodem, mieszanie się dwóch pojęć: nacjonalizmu i
patriotyzmu, Polacy kombinują jak ominąć prawo i obowiązki, brak
poszanowania do ogólnych zasad i reguł współżycia społecznego, np. jadąc
samochodem jesteśmy agresywni na drodze, kultura jazdy jest niska. Nie
potrafimy chwalić i wypromować tego, co dobre, np. rogal
świętomarciński- dlaczego nie jest naszym towarem eksportowym?- takie i
inne pytania, definicje, tezy będą padały podczas rozmowy z uczniami.)
5. Następnie włączamy film z YT:
https://www.youtube.com/watch?v=Xd3hJ30KMRk
Rozmawiamy o tym, co usłyszeliśmy.
6. Następnie pracujemy metodą kuli śniegowej. Na początku każdy uczeń
sam myśli nad rozwiązanie problemu, potem łączą się w pary, następnie w
czwórki, a na koniec w ósemki.
Problem: Współczesny patriotyzm/ patriota- jaki powinien być?
Tu pojawi się zapewne wiele rozwiązań, podaję przykładowe: Dojrzały patriota to człowiek
interesujący się przeszłością kraju, jego dorobkiem kulturalnym i
gospodarczym, tradycją i wartościami. Zna ważne daty wydarzeń historycznych,
respektuje święta narodowe. Patriotyzm to także szacunek i cześć
składana symbolom naszej ojczyzny – godłu, fladze i hymnowi narodowemu.
Przejawiają się one w bardzo prostych gestach, takich jak stanie na
baczność i śpiewanie hymnu podczas apelów szkolnych, zachowanie powagi
obchodów rocznic świąt narodowych, wywieszenie flagi biało-czerwonej w czasie tych świąt.
Patriotyzm oznacza troskę danego człowieka o własny rozwój, o zdrowie fizyczne, o dojrzałość psychiczną, moralną, duchową i religijną. W takim rozumieniu patriotyzmu dużo mają do powiedzenia młodzi ludzie, którzy decydując o swoich losach, wybierają przyszłość własnego narodu i kraju. Obywatel przyjmujący na swoje barki współodpowiedzialność za losy państwa to także prawdziwy patriota. To człowiek przeciwstawiający się nadużyciom władzy, korupcji, niekompetencji, organizujący grupy nacisku i kontroli wobec urzędujących. To płacenie podatków, tworzenie nowych miejsc pracy. O obowiązku tym Polacy często zapominają albo uchylają się od niego, argumentując, że „nie ma na kogo głosować”, że „nic nie zrobię w pojedynkę" albo wspierają łapówkarstwo i inne działania sprzeczne z prawem. Kolejnym przejawem miłości do ojczyzny jest troska o rodzinę.
Patriotyzm oznacza troskę danego człowieka o własny rozwój, o zdrowie fizyczne, o dojrzałość psychiczną, moralną, duchową i religijną. W takim rozumieniu patriotyzmu dużo mają do powiedzenia młodzi ludzie, którzy decydując o swoich losach, wybierają przyszłość własnego narodu i kraju. Obywatel przyjmujący na swoje barki współodpowiedzialność za losy państwa to także prawdziwy patriota. To człowiek przeciwstawiający się nadużyciom władzy, korupcji, niekompetencji, organizujący grupy nacisku i kontroli wobec urzędujących. To płacenie podatków, tworzenie nowych miejsc pracy. O obowiązku tym Polacy często zapominają albo uchylają się od niego, argumentując, że „nie ma na kogo głosować”, że „nic nie zrobię w pojedynkę" albo wspierają łapówkarstwo i inne działania sprzeczne z prawem. Kolejnym przejawem miłości do ojczyzny jest troska o rodzinę.
Ważny
jest także postęp naukowy czy techniczny. Zagrożona staje się ta
ojczyzna, w której znaczna część obywateli to ludzie bezrobotni,
niedbale pracujący, bierni. W tej sytuacji patriotyzm
przejawia się poprzez wkład w jej rozwój gospodarczy. To oznacza, że
współczesny patriota to ktoś, kto jest przedsiębiorczy, zdolny do
podejmowania własnych inicjatyw, do tworzenia miejsc pracy. Patriotyzm
to też otwartość na inne narody, tolerancja i szacunek do drugiego
człowieka o odmiennych poglądach, religii i orientacji seksualnej. To
godne reprezentowanie kraju za granicą przez polityków, sportowców i
naukowców.
7. Pracujemy metodą burzy mózgów nad zadaniem: Czym Polska może pochwalić się? Co można wypromować?
8. Uczniowie w grupach przygotowują broszury o współczesnym patriotyzmie.
W "Budzących się polonistach" ten artykuł zniknął. Dlaczego? Dobrze, że tu go odnalazłam. Raz jeszcze dziękuję za pomysł i pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńArleta Wyrwa
Pani Arleto, proszę polubić moją stronę na FB- tam nic nie znika! pozdrawiam ☀️
OdpowiedzUsuńŚwietne pomysły! :) Z racji tego że nasza świetlica często wraca do tematu patriotyzmu, to z pewnością takie inspiracje nam się przydadzą dziękuję :) My ogólnie wprowadziliśmy jeden dzień w miesiącu na zajęcia o Polsce, wtedy uczniowie ubierają jakieś biało-czerwone akcenty albo np. bluzy patriotyczne z ulubionymi motywami. Aż serce rośnie! Pozdrawiam serdecznie Autorkę :)
OdpowiedzUsuń