Obserwatorzy

piątek, 23 lutego 2018

JAK BYĆ PRAWDZIWYM PRZYJACIELEM? 

#pomysł na godzinę wychowawczą z filmem


Młodzież lubi rozmawiać o przyjaźni. Ta lekcja wychowawcza sprawi, że uczniowie zastanowią się trochę nad swoimi relacjami z przyjaciółmi. Uświadomią sobie, że nie zawsze oni powinni być w centrum tej relacji. Każdy z nas chce mieć kogoś, na kim może polegać, bez względu na wiek.

Zaczynamy od rozmowy:

1. Jakimi słowami określić przyjaźń? Czym jest dla człowieka? Dlaczego każdy jej pragnie?

2. Następnie przeprowadzamy zajęcia z kłębkiem wełny. Nauczyciel zaczyna i wręcza kłębek wybranej osobie, mówiąc jej miłe słowa, np." cenię w Tobie radość", "lubię w Tobie poczucie humoru ". Każdy każdemu podaje kłębek, mówiąc miłe słowa. W ten sposób utworzy się pajęczyna przyjaźni klasowej. Uczniowie zdadzą sobie sprawę, że każdy jest ważny i potrzebny.

3. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy hasło PRZYJACIEL. Każdy uczeń dopisuje obok jedną, najważniejszą cechę swojego przyjaciela. Po wykonaniu zadania komentujemy wspólnie zapisane hasła. 

4. Młodzież odpowiada na pytanie: Co utrudnia przeżywanie przyjaźni? Co ją niszczy?

5. Następnie czytam im tekst o przyjaźni Damona i Pytiasa. ( tekst znaleziony w sieci, przepraszam, ale tak było najprościej ;-) )





6. Rozmawiamy z uczniami o tekście. Czy zdziwił ich powrót Pytiasa i pewność Damona? Zadajemy im pytanie: kim oni są w tej opowieści? Królem, który nigdy nie zaznał prawdziwej przyjaźni? Damonem, który ma oddanego przyjaciela? Czy Pytiasem- gotowym na każde poświęcenie dla przyjaciela? Co robicie, gdy wasza przyjaźń słabnie? Macie jakieś rady? 

5. Następnie nauczyciel wyświetla uczniom fragment filmu "Shrek":

6. Uczniowie w każdym wieku uwielbiają Shreka! Po obejrzeniu fragmentu, zastanawiają się nad przedstawioną sytuacją. Komentują zachowanie Shreka i słowa Osła. Wyciągają z sytuacji wnioski. Co jest ważne w przyjaźni? Dlaczego Shrek tak się zachowuje? Jaką prawdę o przyjaźni pokazuje ten fragment?

7. Następnie włączam animowany film "Bociany".
8. W trakcie projekcji zatrzymujemy film na sekwencji 3.45 i zadajemy pytanie uczniom: Co teraz się wydarzy? Co dalej z przyjaźnią Chmurki i Bociana? Czy ich przyjaźń przetrwa?

9. Po projekcji całości filmu zwracamy uwagę na izolację Chmurki- głównego bohatera od pozostałych. Tylko ona jedna jest pochmurna, a reszta różowa-wesoła. Jak oceniacie relacje Chmurki z Bocianem? Co was zaskoczyło? Zdziwiło? Jaką prawdę odkrywamy o przyjaźni? Czy Wy jesteście dobrymi przyjaciółmi? 

10. Na koniec robimy giełdę cytatów o przyjaźni. Każdy szuka swojej złotej myśli, sentencji, powiedzenia, przysłowia w internecie, a następnie uzasadnia przed klasą swój wybór.

1 komentarz:

  1. Super pomysł. Wykorzystam na obserwowanej lekcji godz wychowawczej

    OdpowiedzUsuń