KILKA SŁÓW O KOBIETACH...
Mam tyle pomysłów na lekcje, tyle ciekawych rzeczy działo się podczas moich zajęć, ale ciągle brakowało mi czasu, aby umieszczać je na blogu. Jak to moja koleżanka napisała: "Ania, znowu robi burzę w liceum"... Nie wiem czy to burza, czy też nie, ale pozytywizm jest wdzięczną epoką, a nowele czy felietony naszych pisarzy są tak aktualne, że żal nie powiązać ich z naszymi codziennymi problemami. "Mendel Gdański" posłużył mi jako pretekst do dyskusji nad dyskryminacją mniejszości, nad problemem wykluczenia, a nowelki, w których bohaterami są dzieci- są dobre, aby poruszyć temat praw dziecka. O tym napiszę oczywiście w kolejnych postach. Pokażę, jak to zrobiłam. Teraz porozmawiamy o kobietach, czyli na warsztat wkroczyła Eliza Orzeszkowa i jej tekst "Kilka słów o kobietach".
Przed lekcją uczniowie na tablicy Google Jambord zapisują do słowa "Kobieta" trzy myśli- jest to jedna z metod krytycznego myślenia:
Myślę... (co myślę o kobiecie?)
Czuję... (co czuję, myśląc o kobiecie?)
Zastanawiam się... (nad czym zastanawiam się, myśląc o kobiecie?).
1. Przedstawiłam osobę Elizy Orzeszkowej. Opowiedziałam o jej życiu nie bez powodu, bo łamała ona stereotypy i ogólnie przyjęte w tamtych czasach normy, przez co nie była przez wszystkich lubiana, szanowana.
W przygotowaniu ciekawostek o Elizie Orzeszkowej pomogła mi książka Sławomira Kopra "Sekretne życie autorów lektur szkolnych". Swoją wiedzę połączyłam z informacjami, które znalazłam właśnie w tej pozycji: https://www.empik.com/sekretne-zycie-autorow-lektur-szkolnych-nie-tacy-swieci-jak-ich-maluja-koper-slawomir,p1248047857,ksiazka-p?gclid=CjwKCAiAoOz-BRBdEiwAyuvA61LumC02CJXCvpsQ0X5hzSufF2ppUYZBvwrLgtCMoo3vPOCjoNt-_RoCq8IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
O czym m.in. mówiłam? O nieudanym małżeństwie Elizy z Piotrem; o ukrywaniu Romualda Traugutta; o zesłaniu męża Piotra pod Ural i decyzji o tym, aby mu nie towarzyszyć w niedoli; o rozwodzie i o tym, dlaczego po rozwodzie została przy nazwisku byłego męża; o romansie z zamężnym prawnikiem,; o licznych wolnych związkach; o sprzedaży jej nieruchomości na wolnym rynku; o zatuszowaniu prawdy o jej dziadku ze strony matki; o jej pogrzebie... Mnóstwo było tych ciekawostek...
Poprosiłam młodzież, aby spróbowali odnaleźć w jej życiu postawy, które świadczą o niezależności kobiety.
2. Następnie przeszliśmy do odczytania fragmentu E. Orzeszkowej "Kilka słów o kobietach". Skorzystałam z tego fragmentu- z tej strony: http://hamlet.edu.pl/orzeszkowa-kobiety
3. Po odczytaniu dyskutowaliśmy o tym, co spostrzegła autorka tekstu; na co zwraca uwagę, pisząc o kobietach? Nad czym ubolewa? Uczniowie bardzo chętnie wypowiadali się na podstawie tego tekstu.
4. Wspominamy tutaj o wielkiej Marii Skłodowskiej-Curie i jej odkryciach, o tym jak trudno było jej realizować się w realiach XIX wieku.
Możemy włączyć tutaj krótki film na ten temat:
5. Dyskutujemy o tym, jakie życie Maria Skłodowska- Curie wiodłaby dziś. Następnie wyświetlamy spot "Niepokonana" i rozmawiamy tutaj o tym, dlaczego twórcy wykorzystali akurat wizerunek Marii Skłodowskiej do tego spotu:
6. Następnie wyświetlam uczniom grafikę autorstwa Marty Frej "Koleżankujmy się" (źródło: wysokie obcasy).
7. Nawiązujemy tu do pierwszych ruchów sufrażystek w USA i Anglii. możemy wyświetlić kilka zdjęć z tamtych protestów, aby pokazać związek między memem Marty Frej a strojami kobiet z tamtych czasów. Rozmawiamy o tym, co autorka chciała uzyskać dzięki temu zabiegowi.
Tu link do zdjęć: https://tytus.edu.pl/2019/03/07/sufrazystki-w-walce-o-prawa-kobiet-galeria/
8. Rozmawiamy nie tylko o prawach wyborczych kobiet. Możemy posiłkować się tutaj tym artykułem: https://plus.expressbydgoski.pl/feministki-sufrazystki-emancypantki-jak-kobiety-zmienialy-polske/ar/c15-14839198
9. Możemy przywołać tutaj kilka ważnych dat. Wspomnieć można o tym, że nadal na świecie kobiety walczą o swoje prawa. W Iranie nadal zabrania się kobietom wejścia na stadion, czy podróży za granicę bez zgody męża.
Ważne daty, jeśli chodzi o przyznanie praw wyborczych kobietom: 1928- Anglia, 1918- Polska, Niemcy i Austria, 1944- Francja, 2003 - Katar, 2015- w Arabii Saudyjskiej obiecano kobietom prawa wyborcze. 1925- w Anglii uznano prawa matek do ich dzieci.
10. Wyświetlamy film "Bądź damą":
11. Po filmie rozmawiamy o stereotypach na temat kobiet, ale poruszamy też kwestię stereotypów na temat mężczyzn. Bardzo ciekawa dyskusja, również nad poszukiwaniem źródeł stereotypów.
Jakie stereotypy na temat kobiet padały: że blondynki są głupie, że nie potrafią parkować, kobiety są wierne, kobiety częściej się "fochają", miejsce kobiety jest w kuchni, itd.
A stereotypy na temat mężczyzn? Nie nadają się do samodzielnego wychowania dziecka, nie radzą sobie emocjonalnie, używają przemocy, itd.
To był dobrze spożytkowany czas...
Anna Konarzewska
Bardzo ładnie opisane, oby tak dalej.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis, czekam na więcej!
OdpowiedzUsuńMasa przydatnych informacji!
OdpowiedzUsuńNa pewno ten post przyda się wielu kobietom.
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze, że wspominasz o takich rzeczach, świetnie piszesz i miło się to czyta.
OdpowiedzUsuńDobrze, że mówisz o tego typu sprawach. Ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuńCzekam na więcej wpisów!
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńTo, co przedstawiasz, wzbudza moje zainteresowanie, dlatego z niecierpliwością oczekuję kolejnych wpisów. Mam nadzieję, że będziesz kontynuować dzielenie się tak ciekawymi treściami. Czekam na więcej inspiracji od Ciebie!
Nie mogę się doczekać, aby zanurzyć się w kolejnych wpisach, bo każdy z nich przynosi nową porcję wiedzy i fascynujących treści. To oczekiwanie sprawia, że każda nadchodząca aktualizacja staje się dla mnie czekaną okazją do odkrywania nowych, inspirujących informacji.
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńDobrze, że mówisz o tego typu sprawach. Twój wpis jest naprawdę ciekawy. Doceniam, że poruszasz tematy, które mogą być istotne lub inspirujące dla czytelników.
Bardzo podoba mi się, jak autor porusza tematy. Ten artykuł jest nie tylko pełen mądrości, ale także świetnie napisany. Na pewno będę śledził ten blog, bo to miejsce pełne wartościowych treści!
OdpowiedzUsuńTo, co prezentujesz, naprawdę przyciąga moją uwagę, stąd z niecierpliwością wyczekuję kolejnych treści. Chętnie zgłębiam to, co dzielisz się z czytelnikami i z niecierpliwością oczekuję nowych wpisów. Twoje spojrzenie na tematy, które poruszasz, dodaje im wyjątkowego charakteru i sprawia, że czuję się zaintrygowany/a. Nie mogę się doczekać, aby dowiedzieć się więcej i być może zyskać nowe spojrzenie na świat dzięki Twoim kolejnym publikacjom. Trzymam kciuki za Twoją twórczość i jestem gotów/gotowa podążać za nią z równym zainteresowaniem!
OdpowiedzUsuńChciałbym wyrazić swoje uznanie dla tego artykułu, który nie tylko dostarczył mi cennych informacji, ale również dostarczył rozrywki dzięki swemu przemyślanemu i prostemu stylowi.
OdpowiedzUsuńBardzo cieszę się, że zauważasz i podkreślasz tak istotne kwestie. Twoje umiejętności pisarskie są doskonałe, a czytanie Twoich tekstów sprawia mi ogromną przyjemność. To świetnie, że podejmujesz tematy, które są ważne i wartościowe. Dzięki temu Twoje teksty nie tylko są interesujące, ale również mają głęboki sens. Trzymaj tak dalej i dziękuję za inspirujące treści!
OdpowiedzUsuńRozmowa i konstruktywne dialogi to coraz rzadsze zjawisko w naszych czasach, niestety tyczy się to też nauczycieli. Sam uczę w gimnazjum i staram się poświęcać jak najwięcej czasu swoim uczniom na rozmowę nawet na z pozoru nieistotne tematy. Bardzo dobry wpis.
OdpowiedzUsuńBardzo ładnie opisane, oby tak dalej. To świetnie, że doceniasz starania i umiejętności autora. Kontynuacja wysokiej jakości treści jest zawsze mile widziana. Mam nadzieję, że kolejne opisy będą równie inspirujące i wartościowe!
OdpowiedzUsuńMasa przydatnych informacji! Znalezienie takiego źródła wiedzy może być niezwykle wartościowe i pomocne w rozwijaniu się oraz podejmowaniu decyzji. Warto korzystać z takich zasobów, aby poszerzać swoje horyzonty i zdobywać nowe umiejętności.
OdpowiedzUsuńBardzo ładnie opisane, oby tak dalej. Twoje umiejętności w piśmie są imponujące i mam nadzieję, że będziesz kontynuować tworzenie tak interesujących tekstów.
OdpowiedzUsuńBycie nauczycielem to wymagające zadanie, które wymaga nie tylko posiadania wiedzy merytorycznej, ale również umiejętności motywowania i budowania relacji z uczniami. Codzienne wyzwania związane z adaptacją do różnorodnych potrzeb i umiejętności uczniów mogą sprawić, że praca nauczyciela staje się niekiedy bardzo trudna, jednak satysfakcja płynąca z widocznego postępu i rozwoju uczniów jest bezcenna.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis, czekam na więcej! Twoje spostrzeżenia i treści zawsze są inspirujące i wartościowe. Nie mogę się doczekać, aby przeczytać kolejne.
OdpowiedzUsuńRozmowa i konstruktywne dialogi stają się coraz rzadsze w dzisiejszych czasach, co dotyczy nie tylko życia codziennego, ale niestety również nauczycieli. Ważne jest, aby pielęgnować umiejętność otwartej i konstruktywnej wymiany poglądów, szczególnie w kontekście edukacji, gdzie towarzyszy ona procesowi uczenia się i rozwoju uczniów.
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze, że wspominasz o takich rzeczach, pokazując ważne aspekty i oddając głos tematom często pomijanym. Świetnie piszesz, tworząc teksty, które są zarówno interesujące, jak i inspirujące do refleksji. Czytanie ich to prawdziwa przyjemność.
Na pewno ten post przyda się wielu kobietom, ponieważ zawiera cenne informacje i porady dotyczące tematów, które są istotne dla ich codziennego życia i zdrowia. Mam nadzieję, że każda zainteresowana znajdzie w nim coś dla siebie, co przyczyni się do poprawy jej samopoczucia i jakości życia.
OdpowiedzUsuńBycie nauczycielem to zadanie pełne wyzwań i odpowiedzialności, ale też niezwykle satysfakcjonujące, gdy widzi się postępy uczniów i ich rozwój. Wymaga to nie tylko wiedzy merytorycznej, ale także umiejętności komunikacji i motywacji, by inspirować i wspierać uczniów w ich nauce.
OdpowiedzUsuńEliza Orzeszkowa to wybitna polska pisarka, często poruszała tematykę kobiet i emancypacji w swoich dziełach literackich. Jej teksty ukazywały walkę kobiet o równouprawnienie i godność, zwracając uwagę na ich silną determinację i determinację. Poprzez swoje opowiadania i powieści, Orzeszkowa starała się przekazać ważne przesłanie o potrzebie emancypacji kobiet oraz ich pragnieniu wolności i niezależności.
OdpowiedzUsuń