Obserwatorzy

czwartek, 17 grudnia 2020

O kobietach i emancypacji na podstawie fragmentu tekstu Elizy Orzeszkowej...

KILKA SŁÓW O KOBIETACH...

 


Mam tyle pomysłów na lekcje, tyle ciekawych rzeczy działo się podczas moich zajęć, ale ciągle brakowało mi czasu, aby umieszczać je na blogu. Jak to moja koleżanka napisała: "Ania, znowu robi burzę w liceum"... Nie wiem czy to burza, czy też nie, ale pozytywizm jest wdzięczną epoką, a nowele czy felietony naszych pisarzy są tak aktualne, że żal nie powiązać ich z naszymi codziennymi problemami. "Mendel Gdański" posłużył mi jako pretekst do dyskusji nad dyskryminacją mniejszości, nad problemem wykluczenia, a nowelki, w których bohaterami są dzieci- są dobre, aby poruszyć temat praw dziecka. O tym napiszę oczywiście w kolejnych postach. Pokażę, jak to zrobiłam. Teraz porozmawiamy o kobietach, czyli na warsztat wkroczyła Eliza Orzeszkowa i jej tekst "Kilka słów o kobietach".

Przed lekcją uczniowie na tablicy Google Jambord zapisują do słowa "Kobieta" trzy myśli- jest to jedna z metod krytycznego myślenia:

Myślę... (co myślę o kobiecie?)

Czuję... (co czuję, myśląc o kobiecie?)

Zastanawiam się... (nad czym zastanawiam się, myśląc o kobiecie?).

1. Przedstawiłam osobę Elizy Orzeszkowej. Opowiedziałam o jej życiu nie bez powodu, bo łamała ona stereotypy i ogólnie przyjęte w tamtych czasach normy, przez co nie była przez wszystkich lubiana, szanowana. 

W przygotowaniu ciekawostek o Elizie Orzeszkowej pomogła mi książka Sławomira Kopra "Sekretne życie autorów lektur szkolnych".  Swoją wiedzę połączyłam z informacjami, które znalazłam właśnie w tej pozycji: https://www.empik.com/sekretne-zycie-autorow-lektur-szkolnych-nie-tacy-swieci-jak-ich-maluja-koper-slawomir,p1248047857,ksiazka-p?gclid=CjwKCAiAoOz-BRBdEiwAyuvA61LumC02CJXCvpsQ0X5hzSufF2ppUYZBvwrLgtCMoo3vPOCjoNt-_RoCq8IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

O czym m.in. mówiłam? O nieudanym małżeństwie Elizy z Piotrem; o ukrywaniu Romualda Traugutta; o zesłaniu męża Piotra pod Ural i decyzji o tym, aby mu nie towarzyszyć w niedoli; o rozwodzie i o tym, dlaczego po rozwodzie została przy nazwisku byłego męża; o romansie z zamężnym prawnikiem,; o licznych wolnych związkach; o sprzedaży jej nieruchomości na wolnym rynku; o zatuszowaniu prawdy o jej dziadku ze strony matki; o jej pogrzebie... Mnóstwo było tych ciekawostek... 

Poprosiłam  młodzież, aby spróbowali odnaleźć w jej życiu postawy, które świadczą o niezależności kobiety. 

2. Następnie przeszliśmy do odczytania fragmentu E. Orzeszkowej "Kilka słów o kobietach". Skorzystałam z tego fragmentu- z tej strony: http://hamlet.edu.pl/orzeszkowa-kobiety

3. Po odczytaniu dyskutowaliśmy o tym, co spostrzegła autorka tekstu; na co zwraca uwagę, pisząc o kobietach? Nad czym ubolewa? Uczniowie bardzo chętnie wypowiadali się na podstawie tego tekstu.

4. Wspominamy tutaj o wielkiej Marii Skłodowskiej-Curie i jej odkryciach, o tym jak trudno było jej realizować się w realiach XIX wieku.

Możemy włączyć tutaj krótki film na ten temat: 



5. Dyskutujemy o tym, jakie życie Maria Skłodowska- Curie wiodłaby dziś. Następnie wyświetlamy spot "Niepokonana" i rozmawiamy tutaj o tym, dlaczego twórcy wykorzystali akurat wizerunek Marii Skłodowskiej do tego spotu: 



6. Następnie wyświetlam uczniom grafikę autorstwa Marty Frej "Koleżankujmy się" (źródło: wysokie obcasy).


7. Nawiązujemy tu do pierwszych ruchów sufrażystek w USA i Anglii. możemy wyświetlić kilka zdjęć z tamtych protestów, aby pokazać związek między memem Marty Frej a strojami kobiet z tamtych czasów. Rozmawiamy o tym, co autorka chciała uzyskać dzięki temu zabiegowi.

Tu link do zdjęć: https://tytus.edu.pl/2019/03/07/sufrazystki-w-walce-o-prawa-kobiet-galeria/

8. Rozmawiamy nie tylko o prawach wyborczych kobiet. Możemy posiłkować się tutaj tym artykułem: https://plus.expressbydgoski.pl/feministki-sufrazystki-emancypantki-jak-kobiety-zmienialy-polske/ar/c15-14839198

9. Możemy przywołać tutaj kilka ważnych dat. Wspomnieć można o tym, że nadal na świecie kobiety walczą o swoje prawa. W Iranie nadal zabrania się kobietom wejścia na stadion, czy podróży za granicę bez zgody męża. 

Ważne daty, jeśli  chodzi o przyznanie praw wyborczych kobietom: 1928- Anglia, 1918- Polska, Niemcy i Austria, 1944- Francja, 2003 - Katar, 2015- w Arabii Saudyjskiej obiecano kobietom prawa wyborcze. 1925- w Anglii uznano prawa  matek do ich dzieci.

10. Wyświetlamy film "Bądź damą": 


11. Po filmie rozmawiamy o stereotypach na temat kobiet, ale poruszamy też kwestię stereotypów na temat mężczyzn. Bardzo ciekawa dyskusja, również nad poszukiwaniem źródeł stereotypów.

Jakie stereotypy na temat kobiet padały: że blondynki są głupie, że nie potrafią parkować, kobiety są wierne, kobiety częściej się "fochają", miejsce kobiety jest w kuchni, itd.

A stereotypy na temat mężczyzn? Nie nadają się do samodzielnego wychowania dziecka, nie radzą sobie emocjonalnie, używają przemocy, itd. 


To był dobrze spożytkowany czas...


Anna Konarzewska

1 komentarz: