Obserwatorzy

piątek, 27 marca 2020

RENESANS na poważnie i na wesoło - powtórzenie wiadomości z epoki.

PRAWDA CZY WYZWANIE?


Renesans w grze w czasach online oraz offline!

Ostatnio, w niedzielny wieczór, obejrzałam horror "Prawda czy wyzwanie" i pomyślałam sobie, aby tę grę przywrócić do łask. Przygotowane przeze mnie ćwiczenia można wykorzystać w czasach nauczania online oraz offline. 

Zasady gry. 

Wybieramy jedno z narzędzi do komunikacji z uczniami, może to być grupa na FB, czat Messenger, czy MC Teams. Chodzi o to, aby reakcja ucznia była natychmiastowa. 

Każdy uczeń wybiera jedno zadanie; albo z kategorii PRAWDA albo z dziedziny WYZWANIE. Jeśli uczeń nie będzie "czuł" zadania, mówi ZMIANA. Nauczyciel zmienia wówczas zadanie. 
Wykonanie każdego zadania trzeba jakoś udokumentować i wysłać nauczycielowi np. na maila lub na klasową grupę online. Jeśli będzie to klasowa grupa, to uczniowie mają możliwość uczenia się od siebie, ponieważ będą mogli dzielić się wiedzą i korzystać z niej w jednym miejscu dostępnym dla każdego. 
Czas wykonania zadań: 3-4 dni lub ustalamy termin wspólnie z uczniami.

Polecam! Zabawa i nauka w jednym! Moi pierwszoklasiści zaczęli już grę, więc mogę opublikować zadania na blogu.
Co ciekawe: zadania są różnorodne, uczeń, który nie lubi aktywności ruchowej, wykazywania się, odnajdzie się w zadaniach typu PRAWDA, a ci, którzy lubią zabawę, ruch, działanie odnajdą się w zadaniach typu WYZWANIE!

PRAWDA

   1.     Na czym polega humanizm w utworach J. Kochanowskiego. Uzasadnij, odwołując się do 3 wybranych utworów.

   2.     Jaki był stosunek ludzi renesansu do Boga. Omów problem, odwołując się do konkretnych testów epoki.

   3.     W jaki sposób przedstawiano motyw Fortuny w utworach renesansowych? Omów zagadnienie, odwołując się wybranych tekstów.


   4.     Na czym polega horacjanizm w twórczości Kochanowskiego. Uzasadnij, odwołując się do wybranych utworów tego autora.

   5.     Pycha czy duma? Jak oceniasz przekonanie Kochanowskiego o nieśmiertelności swojej poezji. Uzasadnij swoje zdanie na podstawie „Pieśni XXIV”.

    6.     Na czym polega sztuka retoryki w „Pieśni V” Kochanowskiego? Uzasadnij, odwołując się do treści utworu oraz środków językowych w nim zawartych.

    7.     Za pomocą jakich środków językowych podmiot liryczny w trenach wyraża swoje emocje. Opracuj zadanie, odwołując się do wybranych trenów Kochanowskiego.

    8.     Oceń aktualność problemów poruszonych w trenach. Czy dzieło Kochanowskiego może być przewodnikiem dla współczesnych ludzi? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wybranych trenów.

    9.     Co sądzisz o słownym flircie między kochankami dramatu „Romeo i Julia” Szekspira? Co myślisz o grach językowych między bohaterami? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do sceny balkonowej w dramacie. 

   10. Określ intencje rozmowy: Capuleta, Pani Capulet oraz Julii (fragm. Kłótni z rodzicami). Jakie emocje wyrażają postaci? Wynotuj z tekstu wyrażenia niestosowne i sprzeczne z etyką wypowiedzi.


WYZWANIE

   1.     Nagraj telefonem 3-minutowy monolog o tym, dlaczego warto znać twórczość Jana Kochanowskiego.

   2.     Robiąc przysiady lub wykonując pajacyka, wyrecytuj fraszkę Kochanowskiego „Na zdrowie”.
    3.     Stwórz przepis na szczęśliwe życie według „Pieśni IX” Kochanowskiego. Nie zapomnij o fotografii, składnikach i instrukcji do przepisu.

    4.     Wyobraź sobie, że jesteś artystą. Wygłoś płomienny monolog (nagraj telefonem) artysty o sobie i jego sztuce na podstawie „Pieśni XXIV” Kochanowskiego.

    5.     Wykonaj rebus do przysłowia ( i jego modyfikacji) ukazanego w „Pieśni V” Kochanowskiego. Wykonaj zdjęcie i wyślij na grupę online.

    6.     Zakoduj emotkami te przysłowia: Kto wiatr sieje, ten zbiera burzę. Jedna jaskółka wiosny nie czyni. Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Wyślij zagadkę na grupę klasową. Wskazane wyżej przysłowia użyj w przykładowych dialogach.

    7.     Stwórz chmurę wyrazową do wybranego trenu Kochanowskiego (w programie www.wordart.com) i wyślij jako zagadkę na grupę klasową.

    8.     Stwórz komiks (w programie Canva lub inny) do wybranego trenu Kochanowskiego.




ZMIANA

   1.     Napisz fraszkę.

   2.     Przygotuj prezentację na temat adaptacji Szekspirowskiego wątku miłości Romea i Julii w malarstwie, muzyce, literaturze i filmie.

   3.     Napisz krótki wiersz, którego bazą będą polskie przysłowia.

   4.     Zrób 7 pompek, czytając wybrany tren Kochanowskiego.

   5.     Stwórz zagadkę – rebus dla klasy, w którym ukryjesz treść jednego z trenów Kochanowskiego.

   6.     Napisz wyznanie miłości w stylu Szekspira. (7 zdań).

   7.     Stwórz komiks (w wybranym programie) na podstawie dramatu „Romeo i Julia” Szekspira.

   8.     Wskaż utwory (literatura, sztuka, film) realizujące motyw utopii. Stwórz projekt szkoły utopijnej. Wykaż się kreatywnością i poczuciem humoru.

   
Udanej zabawy!
Anna Konarzewska

1 komentarz: