O SUPLEMENTACH DIETY NA GODZINIE WYCHOWAWCZEJ...
W mediach pełno reklam suplementów diety. Produkcja pseudoleków rośnie, a świadomość szczególnie młodych ludzi w tym temacie jest nikła. Celem tej lekcji jest zapoznanie uczniów z różnicą między lekiem a suplementem, z wpływem reklamy na nasze życie, z działaniem niektórych firm farmaceutycznych.
1. Na początku lekcji czytamy uczniom bajkę filozoficzną "Pałeczki z kości słoniowej" M. Piquemala:
W dawnych Chinach żył raz młody książę, który zapragnął zrobić na zamówienie parę pałeczek służących do jedzenia. Miały być wykonane z kawałka kości słoniowej wielkiej wartości. Gdy dowiedział się o tym król, jego ojciec i wielki mędrzec, pospieszył do syna, aby wytłumaczyć mu rzecz następującą:
- Nie powinieneś tego robić, gdyż ta kosztowna para pałeczek może cię doprowadzić do upadku!
Młody książę, zbity z tropu, nie wiedział, co ma myśleć o tych słowach. Nie był pewien, czy ojciec mówił poważnie, czy się z niego naśmiewa.
Ojciec tymczasem tak mu to zaczął tłumaczyć:
- Kiedy będziesz już miał pałeczki z kości słoniowej, zdasz sobie sprawę, że nie pasują one do kamionkowych naczyń na naszym stole. Zapragniesz filiżanek i miseczek z jaspisu. Ale przecież miseczki z jaspisu i pałeczki z kości słoniowej nie ścierpią pospolitych dań. Zapragniesz więc wykwintnych dań. Człowiek, który skosztował wykwintnych dań, nie zadowoli się prostymi ubraniami i surowym domostwem. Zapragniesz jedwabnych szat i wspaniałych pałaców. Aby mieć to wszystko ogołocisz skarbiec państwa, a twoje pragnienia nie będą miały końca. Szybko przyzwyczaisz się do życia w luksusie, życia okupionymi zachciankami i wydatkami.
2. Interpretujemy wspólnie ideę bajki: Jedno pragnienie przywołuje następne. Żyjemy dzisiaj w społeczeństwie, które nieustannie coś pociąga i kusi, chcemy być piękni, zadbani, bogaci i zdrowi. Środki masowego przekazu i reklamy są wszechobecne i wskazują nam wciąż nowe rzeczy do posiadania- najczęściej zbyteczne i kosztowne. Jak postępować, aby uwolnić się z tego zaklętego kręgu? Czym nas kuszą reklamy?
Zwracamy uwagę tu na suplementy.
3. Kiedy padnie hasło "suplementy", robimy burzę mózgów. Sprawdzamy wiedzę uczniów w tym zakresie. Zapewne padnie odpowiedź, że to leki. Co oczywiście jest błędnym myśleniem.
Uświadamiamy uczniów w tym zakresie. Podajemy różnice między lekiem a suplementem.
Lek - potwierdzona jakość, ma potwierdzone działanie, skuteczność, kojarzymy leki z wizytą u lekarza, z receptą, są stale badane klinicznie, aby były bezpieczne dla człowieka.
Suplement - wygląda jak lek, udaje lek, jest żywnością, nie bada się wpływu suplementów na zdrowie, nie kontroluje się składu suplementów, dostępny bez recepty, nie ma kontroli nad ich dystrybucją, nie zawsze skład z ulotki zgadza się ze stanem faktycznym.
Zwracamy tu uwagę również na zjawisko lekomanii.
4. Wyświetlamy film z kanału Nauka. To lubię: "Jak firmy farmaceutyczne wmawiają nam choroby?":
5. Rozmawiamy o tym, co usłyszeliśmy w filmie. Wyciągamy wnioski.
6. Dyskutujemy o wpływie reklamy na kreowanie zdrowia, zdrowej sylwetki i pięknego wyglądu. Wyświetlamy kilka, aby omówić techniki manipulacji zastosowanej w reklamie.
7. Dyskusja - Czym na co dzień zastąpić suplementy diety?
Przykłady: odpowiednimi posiłkami, warzywami, owocami, sportem, ruchem, aktywnością fizyczną, snem, relaksem, wizytą u lekarza specjalisty, unikaniem używek, odpowiednim ubiorem dostosowanym do pory roku, itp.
8. Uczniowie z przyniesionych warzyw, owoców i nabiału komponują własne sałatki, koktajle. Robią to w grupach. Zanim zabiorą się za przygotowanie posiłku, muszą odszukać w źródłach internetowych skład, witaminy i działanie przyniesionych ze sobą warzyw i owoców. W ten sposób uświadomimy młodzież, że naturalne witaminy oraz składniki mineralne mają w zasięgu ręki.
Celebracją lekcji będzie spożycie przez uczniów przygotowanych sałatek i koktajli.
Anna Konarzewska
Wydaje mi się, że jednymi z najbardziej popularnych są suplementy na odchudzanie. Wiele nastolatek chcących zadbać o swój wygląd może po nie sięgać. Najczęściej jednak są one mało skuteczne, a spora część tych dziewczyn nawet nie potrzebuje odchudzania. Dużo większą różnicę w wyglądzie może zrobić odpowiedni ubiór.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o suplementy na odchudzanie to warto na nie uważać i stosować tylko te sprawdzone.
OdpowiedzUsuńDokładnie. Ja odchudzam się zawsze tylko z firmą Forever forever-suplementy.pl
OdpowiedzUsuńtrzeba uważać z suplementami odchudzanie
OdpowiedzUsuńJa stosuje dietę swoją własną, nie jeść za dużo:)
OdpowiedzUsuńaloes-forever.eu
Bardzo ciekawy artykuł o suplementach. Podoba mi się - kopalnia wiedzy.
OdpowiedzUsuńI tak powinny być prowadzone lekcje
OdpowiedzUsuńBardzo solidny wpis. Lekcje powinny właśnie tak wyglądać.
OdpowiedzUsuńSuper
OdpowiedzUsuńW temacie suplementów kluczowym jest aby zamawiać ze sprawdzonych stron, oferujących dobrej jakości produkty. Na semaxpolska.pl znajdziecie nie tylko suplementy ale także szeroki wybór peptydów. Sprawdźcie sami!
OdpowiedzUsuńLeki na katar to preparaty, które pomagają szybko złagodzić objawy zatkanego nosa, udrożnić drogi oddechowe i ułatwić oddychanie. Dostępne w formie kropli, sprayów czy tabletek, leki te mogą skutecznie zwalczać objawy kataru spowodowanego infekcjami wirusowymi lub alergiami.
OdpowiedzUsuńCześć!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy pomysł, żeby poruszyć temat suplementów diety na godzinie wychowawczej! W dzisiejszych czasach młodzież często sięga po różne suplementy, często nie do końca wiedząc, czy naprawdę ich potrzebuje. Myślę, że warto uświadamiać uczniów o tym, jak ważne są zbilansowana dieta i zdrowy styl życia, zanim zaczną myśleć o takich produktach. Edukacja w tym zakresie może naprawdę pomóc im podejmować świadome decyzje.
Czy uczniowie byli zainteresowani tematem? Myślisz, że warto kontynuować takie rozmowy w szkole?