FUNKCJE TEKSTÓW JĘZYKOWYCH
1. Na początku wprowadzamy pojęcie: KOMUNIKACJI. Wymieniamy wszystkie skojarzenia.
2. Potem nawiązujemy do znanego modelu aktu komunikacyjnego R. Jakobsona:
NADAWCA -----KOMUNIKAT ------ ODBIORCA
KONTEKST
KOD
KONTAKT
Wyjaśniamy wszystkie pojęcia ze schematu. Nawiązujemy do obecnego kontekstu, w którym znajdujemy się z uczniami - szkoły, lekcji polskiego. Omawiamy schemat na tym przykładzie.
Rozmawiamy o tym, co może zakłócać skuteczną komunikację. Co wpływa na jakość komunikacji między nadawcą i odbiorcą?
Poruszamy kwestię fake newsów.
Rozmawiamy o tym, co może zakłócać skuteczną komunikację. Co wpływa na jakość komunikacji między nadawcą i odbiorcą?
Poruszamy kwestię fake newsów.
3. Następnie na podstawie różnych komunikatów, skierowanych do uczniów, przedstawiamy podstawowe funkcje językowe oraz podajemy ich cechy:
EKSPRESYWNA (emotywna) - subiektywizm, ekspresyjność, gestykulacja przy mowie, emocje, wykrzyknienia, epitety, hiperbole, zdrobnienia, zgrubienia. Nadawca komunikuje o swoich odczuciach, emocjach.
IMPRESYWNA (perswazyjna) - perswazja, formy trybu rozkazującego, formy 1 os. l.mn., zaimki: my, nasz, czasowniki: trzeba, wypada, powinno. Nadawca chce przekonać odbiorcę.
INFORMATYWNA (informacyjna) - zdania oznajmujące, rzeczowość, konkretyzm, obiektywizm, fakty, zdania neutralne emocjonalnie. Przekazanie faktów o zaistniałych wydarzeniach, zdarzeniach z historii, świata nauki.
POETYCKA - liczne środki stylistyczne, zabiegi kompozycyjne, wierszowość.
4. Informujemy, że tekst może pełnić kilka funkcji jednocześnie, ale jedna z nich jest dominująca.
5. Wyświetlamy uczniom kilka tekstów. Na podstawie zdobytej już wiedzy identyfikują główną funkcję tekstu oraz funkcje poboczne. Muszą uzasadnić swoje zdanie. Zabawa gwarantowana.
Listy Sobieskiego - https://www.youtube.com/watch?v=Tn1N2KI5nN4
Wiedza - fakty i mity - lądowanie na Księżycu- https://www.youtube.com/watch?v=5yAtHU6khR0
Piosenka - https://www.youtube.com/watch?v=3BnfiJnHXvk
Polsat - wiadomości z 2004 roku - https://www.youtube.com/watch?v=6FVrdBv-XXA
Przemówienie - https://www.youtube.com/watch?v=3Dmr1FzgfJA
Recenzja - https://www.youtube.com/watch?v=u2xfdiuvxRo
Inwokacja - https://www.youtube.com/watch?v=6J9om4jfov8
Skąpiec - fragment - https://www.youtube.com/watch?v=6QN_I41oaXQ
6. Zobaczcie, ile ciekawostek o świecie i kulturze zdobędą na tej lekcji. I jeszcze uśmieją się przy recytacji Inwokacji przez Rafałka z programu "Mam talent".
Dodatkowo "rzucam" na ławki różne teksty do zidentyfikowania. Są to: ulotki, ogłoszenia drobne, instrukcje, przepisy, menu, artykuły, fragment "Romeo i Julii"- scena balkonowa, repertuar Teatru Muzycznego, sprawozdania, prognozę pogody, ulotkę leku, instrukcję LEGO, oferta biura podróży.
7. Ostatnim zadaniem uczniów jest napisanie swojego tekstu o przydzielonej funkcji:
I grupa - List do koleżanki/przyjaciela.
II grupa - Reklama wymyślonego/nierealnego przedmiotu, miejsca.
III grupa - Hasło encyklopedyczne dotyczące nierealnej postaci/ zjawiska/rzeczy.
IV grupa - Wiersz na dowolny temat.
Powodzenia!
Moje lekcje były przyjemne dla młodzieży. Wszyscy się zaangażowali.
Anna Konarzewska
Świetny scenariusz zajęć, "kupiłam", sprawdził się doskonale! Dziękuję za bloga, za wspaniałe źródło inspiracji.Pozdrawiam. Dorota
OdpowiedzUsuń...
OdpowiedzUsuń