JAK UWIERZYĆ W SIEBIE, WE WŁASNĄ WARTOŚĆ I NIE PRZEJMOWAĆ SIĘ OPINIAMI INNYCH?
Współczesny świat stawia przed nami wyzwania. Czasami wydaje nam się, że większość z nich nas przerasta. Skąd jednak tyle w nas niepewności? Wydaje mi się, że jednym z czynników jest nasza niewiara we własne możliwości - podsycana szczególnie przez opinie innych ludzi. Tworzy to mieszankę wybuchową. Zaczynamy zadawać sobie pytania: Może rzeczywiście nie nadaję się do tego działania? Może lepiej odpuścić? Chyba oni mają rację - jestem zbyt głupi, zbyt brzydki i nieporadny życiowo? Mnożyć można takie myśli...
Nie ma ludzi, którzy nie przejmują się opinią innych? Trzeba być zimnym jak lód, żeby nie myśleć o tym, co ktoś powiedział na nasz temat... Jak uświadomić młodym ludziom, że są wartościowi sami w sobie? Jak rozmawiać z nimi na ten temat?
1. Na początku lekcji uczniowie wybierają zdjęcie, które kojarzy im się z ich osobą. Uzasadniają swój wybór. Mówią, co myślą o sobie, jak widzą siebie. Dlaczego tak myślą o sobie?
Poniżej zamieszczam kilka przykładowych fotografii:
2. Dyskutujemy: Co wpływa na naszą samoocenę? Jak widzimy siebie my, a jak widzą nas inni? Co jest prawdą? W co wierzyć?
3. Następnie włączamy film DOVE- Wybieram piękno:
4. Rozmawiamy o przedstawionej sytuacji w filmie. Co było powodem tego, że niektóre osoby wybierały piękno a inne przeciętność? Jak komentowały to kobiety? Jaką prawdę odkryliśmy za pomocą eksperymentu DOVE?
5. Na kartce każdy wypisuje 3 cechy, które w sobie lubi oraz trzy cechy, które uważa za wady. Uwaga! Cechy pozytywne wypisujemy ręką dominującą (u mnie prawa), a negatywne niedominującą. Efekt: cechy pozytywne zostaną zapisane estetycznie, a wady w sposób niechlujny. Uczniowie zwrócą uwagę na te pierwsze, a drugimi nie będą się przejmować.
6. Następnie młodzież wypisuje na kartkach cechy wyglądu, które w sobie lubi. Odczytują na forum.
7. Czytamy bajkę pt. "Prawdziwa wartość pierścionka"- Jorge Bucay:
8. Dyskusja: Co demotywuje ludzi? Co sprawia, że czują się gorsi od innych? Co chciał udowodnić mistrz młodzieńcowi? Co symbolizuje pierścionek? Na co powinniśmy zwracać uwagę w codziennych relacjach z ludźmi? Jak oceniają nas ludzie? Jakimi ludźmi powinniśmy się otaczać? Czy powinniśmy brać pod uwagę opinię innych ludzi?
9. Każdy losuje jedną kartę Klanzy TANDOO- na jej podstawie opowiada o swoich relacjach z ludźmi. Co przeszkadza nam w tych relacjach? Co cenimy w kontaktach międzyludzkich?
10. Następnie każdy uczeń rysuje lub wypisuje zwierzątko, z którym się utożsamia. Wszystkie kartki kładziemy na środek. Mieszamy, przekładamy rysunki. Następnie wybieramy jeden i wypisujemy na odwrocie cechy danego zwierzaka. Kartki wracają do właścicieli, którzy oceniają, ile w tym prawdy o nich samych.
11. Włączamy wypowiedź Mateusza Grzesiaka:
12. Dyskusja: Na co powinniśmy zwracać uwagę? Jak powinniśmy reagować na opinie i krytykę innych ludzi? Jak budować wartość siebie?
Anna Konarzewska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz