O KONCEPCJI LUDZKIEGO LOSU WEDŁUG SOFOKLESA
NA PODSTAWIE "KRÓLA EDYPA"...
Lubię lekcje, podczas których mogę wykorzystać przekład intersemiotyczny. Obecnie, z moimi humanistami, omawiam tragedię Sofoklesa. Zobaczcie, co wymyśliłam ;-)
Klasę
dzielimy na kilka grup- od 4-6. Każdy zespół losuje po 3-4 myśli Sofoklesa z
„Króla Edypa” - dotyczące ludzkiego życia. Tworzą rysunki na podstawie wylosowanych sentencji, interpretują
cytaty i odsyłają je do odpowiednich momentów z życia głównego bohatera oraz do współczesności.
Na wykonanie zadania mają 10-15 minut. Wszystkie prace układamy na podłodze, aby każda grupa mogła swobodnie odnieść się do swoich rysunków.
Po zakończeniu prezentacji wspólnie formułujemy wnioski na temat koncepcji ludzkiego życia w dobie antyku, np. kwintesencją życia jest cierpienie, człowiek działa pochopnie, gwałtownie i w pośpiechu rozwiązuje swoje problemy, usposobienie człowieka wpływa na jego życie, życie ludzkie jest marne i kruche, życie przemija, los decyduje o naszym życiu, wszyscy jesteśmy równi wobec losu, itd.
Sentencje (należy pociąć je w paski):
1.
Bez bólu i
cierpienia nie istniejemy.
2.
Największe
klęski płyną z nierozumu.
3.
Spiesz się
powoli, a unikniesz błędów.
4.
Czas
wszystko na jaw wydobywa.
5.
Usposobienie
człowieka jest jego losem.
6.
A wieczne
prawo gniecie ziemi syny, że nikt żywota nie przejdzie bez winy.
7.
Los wynosi
i los w przepaść strąca szczęśliwego i nieszczęśnika.
8.
O
śmiertelnych pokolenia! Życie wasze to cień cienia.
9.
Słodkim to
żywot, gdy człowiek nieświadomy.
10. Wszystko ma swój kres i czas.
11. Śmiertelnika tu szczęśliwym żadnego zwać nie należy.
Aż bez cierpień i bez klęski krańców życia nie przebieży.
12. Największą męką tą, którą człowiek własną ściągnie
ręką.
13. Najlepiej żyć – od dnia do dnia.
14. Pycha pożera, syci się bez miary i wartości, a gdy
wstępuje na najwyższy szczyt spada na dno przepaści.
15. Skoro się taki urodziłem, nie mogę być inny.
16. Człowiek jest tylko tchnieniem i cieniem.
17. Kto się spieszy, potyka się.
18. Poznaj samego siebie.
A poniżej zdjęcia prac uczniów!
Polecam!
Anna Konarzewska
Na blogu jest napisane, że lekcja jest na podstawie ,,Króla Edypa'', a sporo cytatów jest z ,,Antygony''.
OdpowiedzUsuń