JAK ROZMAWIAĆ Z RODZICEM "UCZNIA TRUDNEGO"?
#rozmowa #spotkanie #rodzic
Kilka słów o tym jak rozmawiać …
Nauczyciel
spotyka się na co dzień z różnymi sytuacjami. Uczniowie nie zawsze zachowują
się zgodnie z normami społecznymi, nie
wszyscy wzorowo realizują zadania statutowe szkoły. Każdy z nas doświadczył
pracy z tzw. uczniem trudnym. W takim wypadku często działania wychowawcze nie
wystarczają, więc sięgamy po wsparcie rodziców.
Jednak
trzeba wiedzieć, że rodzice różnie mogą zareagować na nasze
zastrzeżenia względem jego dziecka. Liczmy się z tym, że rodzic może być
już zmęczony własną bezradnością, może być też przyzwyczajony do
niestandardowych zachowań swojego dziecka i uważać je za coś zupełnie
naturalnego. Niektórzy patrzą na swoje pociechy przez pryzmat ideału. Wówczas
nauczyciel ma trudne zadanie, ponieważ takie myślenie rodzica przeradza się w
roszczenie lub agresję, niekiedy w wstyd, co skutkuje m.in. unikaniem kontaktu
ze szkołą. Oczywiście są też rodzice, którzy chętnie podejmują się współpracy z
wychowawcą.
Jak przygotować się do rozmowy z
rodzicem ucznia sprawiającego problemy?
Nauczyciel
musi dokładnie zapoznać się z sytuacją społeczną danego ucznia. Wskazane jest,
aby poinformować o danym problemie pedagoga, psychologa, czy dyrekcję. Musimy
wiedzieć, co szkoła może jeszcze zaoferować w ramach pomocy oraz jakie sankcje
grożą w związku z zachowaniem ucznia. Na pewno pomoże to nauczycielowi opanować
nerwy i nabrać pewności siebie. Jednak uważajmy na pułapkę zbytniej pewności
swoich racji. Nie osądzajmy z góry sytuacji, nie wpisujmy ucznia na „czarną
listę”.
Poinformujmy
rodzica telefonicznie lub listownie o zaistniałym problemie i umówmy się na
spotkanie.
W początkowej fazie rozmowy dajmy
upust emocjom wezwanemu do szkoły opiekunowi. Wysłuchajmy ze spokojem, co ma
nam do powiedzenia, nie przerywajmy wypowiedzi. Rodzic będzie oczekiwał od nas
zrozumienia. Gdy poczujemy zdenerwowanie, nie reagujmy gwałtownie tylko
życzliwie, mówiąc np. „Spokojnie, chcę pana wysłuchać, proszę o zaufanie, chcę
pomóc”. W trakcie wypowiedzi rodzica wyrażajmy swoje zainteresowanie przez
chociażby potakiwanie głową. Zaniepokojony rodzic musi otrzymać od nas
informację, że rozumiemy, o czym mówi. Streszczajmy jego wypowiedzi, np.
„Przepraszam, ale chciałbym się upewnić, czy dobrze pana rozumiem…”, „Nie wiem,
czy dobrze zrozumiałam, ale czy chodzi panu o…”, „Z tego, co pan mówi rozumiem,
że…”.
Kolejnym etapem rozmowy jest
odzwierciedlenie uczuć. W wypowiedzi zwrócić należy uwagę na emocje naszego
rozmówcy, np. „Widzę, że jest pan bardzo zdenerwowany”, „Słyszę gniew w pana
głosie”, „Widzę smutek na pani twarzy”.
Jeżeli dotrwamy do tego momentu,
będzie nam już łatwiej rozmawiać z rodzicem, ponieważ wyrzucił z siebie
niepotrzebne emocje i poczuł nasze wsparcie. A to jest klucz do porozumienia.
Przedstawmy
rodzicom nasze spostrzeżenia, najważniejsze myśli i odczucia, które pojawiły
się w rozmowie. Nie zapomnijcie podkreślić ważności i wartości ucznia, o którym
rozmawiacie. Zauważyć należy także rolę rodzica i docenić to, że zależy mu na
rozwiązaniu problemu. Musimy też tak poprowadzić rozmowę, aby rodzic zauważył
nasz punkt widzenia. Trzeba zdobyć jak najwięcej informacji o naszym
podopiecznym, dlatego nie bójmy się stawiać pytań rodzicom, gdyż one łagodzą
również krytyczne nastawienie rozmówcy. Jeżeli jednak rodzic używa względem nas
agresji słownej, obraża nas, nie chce współpracować, to w sposób zdecydowany
podziękujcie mu za spotkanie i umówcie się w innym terminie, gdy emocje już
opadną. Każdemu z rozmówców należy się szacunek. Nam również!
Jak rozmawiać z rodzicem trudnego ucznia?
10 wskazówek!
1.
Przygotuj przestrzeń do rozmowy. Nie siadaj za
biurkiem, bo stworzysz dystans.
2.
Przygotuj się do rozmowy w sposób rzeczowy i mentalny.
Zachowaj spokój!
3.
Pozwól mówić rodzicowi i nie przerywaj! Słuchaj
cierpliwie!
4.
Jeżeli rodzic jest zbyt agresywny, przerwij spotkanie!
5.
Nie wymądrzaj się, a spróbuj zrozumieć argumenty
rodzica. Podkreśl, że jesteś jego sojusznikiem.
6.
W trakcie rozmowy zadawaj pytania, aby jak najwięcej
dowiedzieć się na temat ucznia.
7.
Doceń starania rodzica. Podkreśl zalety ucznia.
8.
Unikaj narzekania i osądzania rodziców!
9.
Nie dawaj rodzicom tzw. „złotych rad”. Nie ma nic
gorszego! Nikt tego nie lubi!
10.
Przedstaw swoje propozycje współpracy i pomocy.
ps tekst został stworzony "na zamówienie" dla Olgi Wilczyńskiej, autorki strony/bloga Leon- Ogólnopolski Konkurs Przedmiotowy, link poniżej
https://www.facebook.com/leon.konkursy/posts/2077313742311207
Bibliografia:
1. Garstka T.:
„Kontakty z rodzicami. Wybrane zagadnienia”, w: „Poradni wychowawcy”, red. Pomianowska
H., Warszawa, Raabe;
2. Garstka T.:
„Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami. Poradnik dla nauczycieli”, Warszawa,
Raabe
Choć uczę młodsze dzieci, to bardzo chętnie będę tutaj zaglądać. Kopalnia wiedzy i inspiracji!
OdpowiedzUsuń