Jak podsumować problematykę lektury ?
Metoda stacji rozbudza ciekawość, kreatywność, wiedzę i zaangażowanie uczniów. Polecam!
Na początku lekcji informujemy klasę o przebiegu zajęć.
Wcześniej nauczyciel musi przygotować salę. Rozmieścić odpowiednio stacje z zadaniami tak, aby młodzież mogła swobodnie poruszać się po klasie, wykonując poszczególne polecenia na stacjach.
Dzielimy klasę na grupy. Ja utworzyłam 4. Grupy chodzą od stacji do stacji, rozwiązując zadania. Na jednej stacji może znajdować się tylko jedna grupa.
Każde zadanie jest punktowane. Grupa, która wykona wszystkie polecenia jako pierwsza, otrzymuje dodatkowy punkt!
Kiedy już będą gotowi, podchodzą grupą do biurka nauczyciela, aby zweryfikować swoje odpowiedzi.
Zadanie z dramą prezentowane jest na forum, aby pozostałe grupy mogły odgadnąć położenie sceny w dramacie oraz jej problematykę. To czyni metodę stacji jeszcze bardziej atrakcyjną. Tu uczniowie mogą stracić punkty za nieprawidłową odpowiedź lub zyskać za prawidłowe rozwiązanie zagadki.
(Podczas prezentacji poszczególnych scen zapisują odpowiedzi na kartce.)
STACJA 1.
Porównaj postać Makbeta z głównym
bohaterem dramatu Sofoklesa „Król Edyp”, z biblijnym Hiobem oraz ze
średniowiecznym Rolandem. Co łączy, a co dzieli Makbeta z tymi bohaterami.
STACJA 2.
Przygotujcie krótką wybraną przez Was scenę z dramatu Szekspira „Makbet”.
Po omówieniu zadań klasa będzie musiała rozpoznać fragment tragedii,
umiejscowić go w toku akcji.
STACJA 3.
Napiszcie streszczenie „Makbeta”.
Karty DIXIT mają odzwierciedlać wasze streszczenie i związek przyczynowy akcji dramatu.
STACJA 4.
Wykonajcie zadanie:
Rozważcie… Makbet to zbrodniarz czy ofiara zbrodni?
Uzasadnijcie swoją wypowiedź.
STACJA 5.
Symbolika w „Makbecie”.
Wyrzućcie 5 kości Story Cubes.
Następnie spróbujcie odczytać ich symbolikę w kontekście do „Makbeta”.
Możecie stworzyć swoje rysunki symbole.
Kto w dramacie wypowiedział poniższe słowa:
1.
„Zlećcie
się, Duchy, które wykarmiacie w mózgach zbrodnicze plany, weźcie precz mą
kobieca naturę…”
2.
„Wieszczba
ta, jeśli w nią uwierzysz, może zapalić w tobie niebezpieczną żądzę korony>”
3.
„Co tan
Kawdoru utraci, Makbet dostanie.”
4.
„Śpiący i
umarli są obrazkami tylko; nikt prócz dzieci, malowanego nie lęka się diabła!”
5.
„Nie
chciałabym mieć jej serca w moim ciele za wszystkie zaszczyty tego świata.”
6.
„Życie jest
tylko przechodnim półcieniem, nędznym aktorem, który swoją rolę przez parę
godzin wygrawszy na scenie w nicość przepada- powieścią idioty.”
7.
„ Nie mam
słów: mój wszystek głos jest w tym mieczu, okrutniku…”
Możecie zrobić inne zadania, wszystko zależy od Waszej pomysłowości i czasu!
A poniżej możecie zobaczyć jak pracowała na stacjach moja młodzież:
POWODZENIA!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz