Obserwatorzy

poniedziałek, 20 sierpnia 2018

FONOHOLIZM- CZYLI PRZYKLEJENI DO TELEFONÓW...
godzina wychowawcza


Telefony są symbolem dzisiejszej epoki. Kiedyś wynalazek ten służył tylko do pilnego kontaktu z drugą osobą. Technologia jednak szybko poszła do przodu. Dziś telefony mają mnóstwo różnych funkcji, aplikacji, dostęp do internetu i tu zaczyna się problem. Nie obwiniajmy za to świata. 
Fonoholizm, czyli nadużywanie telefonu, nie został sklasyfikowany jeszcze jako choroba. Co mogą zrobić nauczyciele? Myślę, że prośba o wyciszenie telefonu na lekcji i schowanie go w najciemniejszy zakamarek plecaka może nie pomóc. Tu potrzeba wsparcia ze strony rodziców oraz ciągła edukacja. Ta lekcja powinna pomóc wychowawcom w wyegzekwowaniu odpowiedniego zachowania. Oczywiście, są lekcje, kiedy na przykład uczniowie mają możliwość skorzystania z telefonów, bo tego wymaga zadanie. Dobrze, ale po chwili powinien zniknąć z ławki. Można poprosić uczniów o odłożenie aparatów do specjalnego koszyka, w którym ich przedmioty spędzą lekcję. Tłumaczymy uczniom, że trzeba skupić się na lekcji, że omawiamy ważny temat maturalny, itd.


1. Na początku lekcji zamiast typowego wprowadzenia do tematu włączamy filmik:

 

Pytamy się uczniów, jak myślą, co będzie tematem naszych zajęć. Na podstawie filmu odpowiadają: korzystanie z telefonów, uzależnienie od telefonu, życie z telefonem... Jaką prawdę o nadużywaniu telefonów pokazuje ten spot? Mówimy o fonoholizmie. Ile więcej widzi się w życiu, kiedy nie patrzymy w telefon?

2. Rozkładamy na środku karty DIXIT. Młodzież wybiera po jednej karcie, która według nich odzwierciedla nadużywanie aparatów telefonicznych we współczesnym świecie.

 
 3. Dzielimy klasę na grupy. Każda opracowuje inne zadanie, a następnie dzieli się swoimi odpowiedziami na forum. Reszta klasy uzupełnia informacje.

I grupa- Powody częstego sięgania po telefon? (samotność, odrzucenie, niechęć do rozmowy bezpośredniej, brak czasu najbliższych- rodziców, rodzeństwa na wspólne zabawy, itp.)


II grupa - Jakie rodzaje uzależnienia od telefonu można wymienić? (od pisania sms, od wysyłania wiadomości, od wykonywania i odbierania połączeń, od mediów społecznościowych, od nowych modeli, od gier, od aplikacji)


III grupa - Wymień objawy fonoholizmu. (nierozstawanie się z telefonem nawet na chwilę, odczuwanie przymusu kontaktowania się z kimś przez chwilę, dyskomfort, kiedy telefon jest rozładowany, nerwowe nasłuchiwanie-czy ktoś dzwoni do nas, unikanie kontaktów bezpośrednich z rówieśnikami i bliskimi...)


IV grupa - Wymień konsekwencje fonoholizmu. (spadek ambicji i motywacji, brak pasji, zaburzenia snu, odżywiania, wahania nastrojów, wysokie rachunki telefoniczne, brak kontaktu z bliskimi, kłopoty w życiu szkolnym, problemy ze wzrokiem, stany lękowe, depresja, przyjmowanie leków/narkotyków...)


4. Robimy burzę mózgów: Co przyciąga młodych ludzi do telefonów?

5. Włączamy teledysk Stromae- "Carmen". Omawiamy obraz, symbol niebieskiego ptaka. Jak wideoklip ukazuje uzależnienie od telefonu i mediów społecznościowych? Co przeraża? Czego uczy nas ten obraz? 

                                       

6. Rozdajemy uczniom kartki z krótkim testem. Odpowiadają na pytania 'tak' lub 'nie'. Większość odpowiedzi na 'tak' sugeruje, że istnieje problem fonoholizmu.

a) Nie rozstaję się z telefonem, biorę go ze sobą zawsze i wszędzie.
b) Cały czas czekam, aż ktoś do mnie zadzwoni, napisze lub skomentuje mój post. Bardzo szybko odpisuję.
c) Staram się mieć telefon blisko siebie, pod ręką.
d) Bardzo często używam telefonu w ciągu dnia, robię selfie, jestem bardzo aktywny w mediach społecznościowych.
e) W towarzystwie zawsze trzymam w dłoni swój telefon.
f) Kładę się z telefonem do łóżka, korzystam z niego zanim zasnę i zaraz po przebudzeniu.
g) Wracam do domu, gdy zapomnę telefonu.
h) Czasami robię sobie detoks od telefonu i świadomie specjalnie go nie używam.
i) Odczuwam zdenerwowanie, kiedy telefon ma słabą baterię, a nie mam przy sobie ładowarki.
j) Ciągle sięgam po telefon, aby sprawdzić, czy ktoś do mnie dzwonił.

Rozmawiamy z uczniami przez chwilę o tym, co napisali. Jakie mają wrażenia, wnioski.

7. Pytamy się: Co najbardziej oburza, jeżeli chodzi o nałogowe korzystanie z telefonów? Dlaczego? (chodzi tu o nich samych, ale również o obserwacje z życia). Korzystanie podczas wspólnych posiłków, w teatrze, kiedy ktoś śpi z telefonem przy uchu, kiedy rozmawiam z osobą, która zapatrzona jest w swój telefon, kiedy ktoś ciągle robi sobie selfie).

8. Przypominamy uczniom, że nie są niewolnikami swoich telefonów i mogą w pełni kontrolować czas, miejsce oraz sposób korzystania z aparatów.

9. Włączamy ostatni film:



 10. Rozmawiamy o tym, co zobaczyliśmy. Jaka jest prawda o naszym świecie? Jak zachowują się ludzie uzależnieni od telefonów? Jak to zmienić?

11. Metodą kuli śnieżnej uczniowie wykonują zadanie. Mają stworzyć zasady korzystania z telefonu. Będzie można je powiesić na gazetce w szkolnym korytarzu.
a) Odkładamy telefon, gdy zasiadamy do stołu.
b) Do kina/teatru wybieramy się bez telefonu.
c) Nie zabieramy telefonu, kiedy spędzamy czas ze znajomymi, przyjaciółmi, rodzeństwem. 
d) Korzystamy z budzika tradycyjnego, a nie tego w aplikacji telefonu.
e) Starajmy się czytać książki tradycyjne, z czytnika elektronicznego, a nie z internetu w telefonie.
f) Spędzaj czas aktywnie, a nie z telefonem!
g) Po prostu rozmawiaj z innymi ludźmi!
h) Odkładaj telefon w miejsce, które będzie niewidoczne dla ciebie! Jak najdalej od siebie!

12. Uczniowie pracują w parach. Otrzymują grafikę (znaleziona w internecie, wiem, że niektóre są autorstwa Sebastiana Pytki), muszą odnaleźć przesłanie obrazu. Na forum krótko prezentują swoje odpowiedzi. 















13. Na następnej godzinie wychowawczej można zapytać się uczniów, jak radzą sobie z zasadami  korzystania z telefonu, które sami ustanowili. Mogą wykonać plakaty z przesłaniem, hasłem przeciw fonoholizmowi. 

Anna Konarzewska 


Korzystałam z niektórych informacji zawartych na www.sarniezycie.pl

12 komentarzy:

  1. Jestem pod wrażeniem filmów, które wykopujesz. Są świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacja! Na pewno wykorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mogę to wykorzystać? Cały scenariusz jest rewelacyjny!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Rewelacja. Dziękuję bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję.Znakomity scenariusz!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję.Znakomity scenariusz!

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie wykorzystam. Filmiki i grafiki bardzo przekonujące. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Super sposoby na oduczenie dzieci ciągłego siedzenia z telefonem,polecam bezpłatne szkolenia o pewnosci siebie jaka mozemy rozwijac u dzieci. Duzo mówi o tym nowa kampania Dove:https://www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo inteligentne, ciekawe, poruszające. Wykorzystam. Dziękuję
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
  10. To uzależnienie XXI wieku, wcale nie mniejsze niż alkoholizm... i równie niebezpieczne. Koniecznie warto te zdjęcia pokazać swoim nastoletnim dzieciom.

    OdpowiedzUsuń