Obserwatorzy

wtorek, 16 stycznia 2018

NASZE MARZENIA I CELE...

#pomysł na godzinę wychowawczą


Zauważyłam, że  moje pomysły na realizację godzin wychowawczych cieszą się powodzeniem. Mam dla Was kolejną inspirację!



Ta lekcja wychowawcza będzie jedną z tych ważniejszych, ponieważ uczeń poczuje, że nie jest sam, że potrafi, że może, że ma morze możliwości. Scenariusz zawiera elementy tutoringu, którego celem jest wspieranie i motywowanie ucznia do zmian, do rozwoju swoich umiejętności, o których nie zawsze sam uczeń ma pojęcie. 

TEMAT NA 2 GODZINY 

NASZE MARZENIA A CELE... JAK OSIĄGNĄĆ CEL?



  1.   Na początku rozmawiamy o tym czym są marzenia i cele. Może to być burza mózgów, dyskusja, mapa myśli, skojarzeń, rysunek, komiks. Wszystko zależy od grupy wiekowej i przeznaczonego czasu na realizację tych zajęć. Ważne jest wskazanie różnicy między marzeniem a celem.
  2.     Każdy uczeń ma wyobrazić sobie swój cel. Może je narysować lub po prostu zapisać na kartce papieru. Składa kartkę i na jakiś czas ją odkłada.
  3.     Następnie dzielimy klasę na grupy (system dzielenia na grupy jest wieloraki i to od was zależy w jaki sposób dokonacie podziału). Każda grupa otrzymuje załącznik nr 1 z balonem. Muszą opracować elementy, które ciągną nas w górę przy realizacji swoich celów oraz te, które ciągną nas w dół, powstrzymują, hamują.

   Pierwszy raz wykonałam swoją grafikę. Jest jaka jest, jeśli macie inny pomysł sami narysujcie! ;-)




  4.     Następnie uczniowie pracują w parach. Podział na pary może być dokonany w sposób kreatywny (np. losowanie kolorowych pasków, które potem dobierają się w pary) lub tradycyjnie (np. odlicz do dwóch). Uczniowie w parach rozmawiają o swoich celach. Do tego posłuży im załącznik nr 2, którego autorem jest Mateusz Łysek. 


  5.     Po omówieniu między sobą prezentują na forum swoje cele. Każdy uczeń. Kartki z określonym celem zabierają do domu i wieszają nad swoim łóżkiem. Mogą również ten załącznik opracować graficznie.
  6.     Następnie każdy uczeń do swojego celu otrzymuje kolejny załącznik nr 3 z drogą. Po czym określa, na którym etapie do celu obecnie się znajduje i uzasadnia swój wybór. Załącznik ten otrzymałam na szkoleniu z TUTORINGU.



   7.     Kolejne ćwiczenie to zadanie. 
  Każdy uczeń musi napisać jak najwięcej wyrazów 5-literowych w ciągu 4 minut. Żaden wyraz nie może się powtórzyć, a w każdym następnym wyrazie może znaleźć się tylko jedna litera z poprzedniego.
   Krok1.
   Każdy uczeń ocenia swoje możliwości wykonania zadania:
  a) Jestem w tym bardzo dobry/a,
  b) Jestem w tym dobry/a,
  c) Jestem dość dobry/a,
  d) Jestem przeciętny/a,
  e) Jestem w tym raczej słaby/a,
  f) Jestem w tym słaby/a,
  g) nie dam rady w ogóle.

   Krok 2. Zadanie. Wypisują wyrazy. Po ukończonym czasie liczą słowa.

  8.     Po wykonanym poleceniu formujemy wnioski: Jak uważasz czy odniosłeś sukces czy porażkę? Dlaczego tak sądzisz? Warto zwrócić uwagę na to, że jeżeli uczeń z góry założył, że jest przeciętny lub słaby w danym zadaniu to skazuje się na porażkę. Jeżeli wskazał , że jest dobry, to zrobi wszystko, żeby odnieść sukces. Takie wnioskowanie należy odzwierciedlić w ich celach. Trzeba wierzyć w siebie i własne możliwości. A może odkryjemy, poznamy zupełnie coś innego w sobie, realizując dany cel? 

  9.     Kolejnym punktem lekcji jest wspaniały, pozytywny teledysk Rudimentalu.


Włączamy i oglądamy z uczniami. Po projekcji rozmawiamy o filmie z młodzieżą. Zadajemy im pytania: Co czujecie po obejrzeniu teledysku? Co wpłynęło na głównego bohatera, że realizował swój cel mimo przeszkód? Czego dowiedziałem/łam się o sobie po obejrzeniu filmu? Jakie rady mam dla siebie? Co / kto w życiu jest ważne/y?

Jeżeli macie więcej czasu to warto obejrzeć z młodzieżą film krótkometrażowy "Cyrk motyli", o którym już pisałam w poście: LUBIĘ SIEBIE, LUBIĘ CIEBIE...

  10.                        W grupach uczniowie opracowują złote zasady potrzebne do osiągnięcia celu, marzenia. Zapisują je na kolorowych kartkach a potem przypinają do tablicy klasowej, która będzie motywatorem dla uczniów na co dzień, kiedy tylko na nią spojrzą!
 
         Moja klasa stworzyła takie zasady:


     Życzę Wam powodzenia w realizacji tej lekcji! Myślę, że warto, bo uczniowie poznają lepiej siebie i swoich rówieśników!




 

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawa propozycja. Coś z tego na pewno wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń