KIEDY ODWLEKASZ...
Któż z nas nie zna tego stanu... stanu prokrastynacji. Dotyka każdego... i czasami trzeba umieć sobie pozwolić na uprawianie prokrastynacji, ale co jeśli trwa zbyt długo i nie potrafimy sobie z nią poradzić?
Przygotowałam dla Was pomysł na zajęcia z uczniami. A może i Wam niektóre ćwiczenia przydadzą się?
1. Na początku uczniowie wyszukują różne cytaty, złote myśli, których słowem kluczowym jest WYMÓWKA. Chętni uczniowie czytają na forum znalezione myśli i próbują je uzasadniać lub kwestionować.
2. Zapisujemy na tablicy magiczne słowo:
PROKRASTYNACJA. Pytamy uczniów, czy wiedzą, co to znaczy? Czy zetknęli się
kiedykolwiek z tym pojęciem?
3. Wyjaśniamy pojęcie: to nałogowe odkładanie obowiązków na później. Tym samym czekamy do ostatniej chwili z ważnymi projektami, w efekcie wykonując je niedokładnie, ponieważ zwyczajnie nie mamy dostatecznej ilości czasu, by zająć się w tym porządnie. Odkładanie nie ma konkretnego powodu. Osoby, których dotyczy prokrastynacja, często mają naprawdę rozbudowane plany i cele w życiu, jednak nie realizują żadnego z nich. Trudno jest im bowiem rozpocząć coś, co w perspektywie nie ma określonego czasu.
4. Dzielimy klasę na grupy, następnie po umówionym czasie omawiamy wnioski na forum:
I grupa – przyczyny prokrastynacji
II grupa – objawy prokrastynacji
III grupa – emocje związane ze stanem prokrastynacji
IV grupa – Jakie wymówki najczęściej stosujecie? Czego one dotyczą?
5. Praca w grupach nad poniższymi zagadnieniami:
a) Przypomnijcie sobie, co odkładaliście
na później w ostatnim czasie. Następnie zastanówcie się nad konsekwencjami, z
jakimi musieliście się zmierzyć, odkładając daną sprawę. Nazwijcie wymówki,
których użyliście i postarajcie się je obalić.
Np. Wymówka- Ten pomysł nie wypali, nie ma sensu zaczynać tego projektu.
Kontrargument: Żeby się tego dowiedzieć, muszę to sprawdzić, jeśli nie
podejmę, żadnych działań, nie dowiem się czy było warto”.
b) Zastanówcie się dokąd prowadzi Was buntowanie się przeciw wykonaniu zadania? Jaki jest tego efekt? Jakie konsekwencje?
6. Mówimy o dwóch postawach życiowych wobec prokrastynacji. Wyświetlamy dwie fotografie, które metaforycznie oddają ich sens.
Zdjęcie boksera unikającego ciosu:
Zdjęcie kapitana statku za sterem:
Uczniowie próbują na podstawie wyświetlonych obrazów podjąć dyskusję nad tymi postawami. Jak odczytują te postawy?
7. Następnie rozmawiamy o wartościach,
które w życiu cenimy, które są dla nas ważne.
Poprośmy uczniów, aby wypisali trzy wartości życiowe. Co one konkretnie
oznaczają? Jakie działania podejmują, aby o nie zadbać?
8. Poruszamy kwestię organizacji dnia. Dyskusja: czy panujemy nad czasem?
9. Przygotowujemy wszyscy plan naszego dnia. Rozpisujemy wszystkie sprawy, które nas dotyczą.
10. Dyskusja: dlaczego powinniśmy
zapisywać wszystkie swoje działania? (pozwala dostrzec, jak wiele zadań mamy do
zrobienia, pomaga je uporządkować, możemy krok po kroku te zadania realizować,
odciąża to naszą pamięć, jesteśmy pewni, że to, co powinniśmy zrobić, zrobimy.)
11. Czasami też warto określić wagę zadań do wykonania. Do tego celu może posłużyć nam matryca Eisenhowera:
Ważne i pilne
|
Ważne i niepilne |
Mniej ważne i pilne (np. Pójście z koleżanką
do kina) |
Nieważne i niepilne (Np. Coś co możemy
powierzyć komuś innemu) |
12. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jak gospodarujesz czasem i na co go przeznaczasz?
Czy znajdujesz czas na relaks?
Czy szanujesz swój czas?
13. Technika pomodoro - przedstawiamy ją uczniom:
źródło zdjęcia: https://lepszymanager.pl/technika-pomodoro/
14. Metoda – dzielenie słonia- narysuj słonia jak potrafisz. Podziel go na kawałki, w odpowiednich miejscach napisz, co masz do zrobienia, ponumeruj wszystkie kawałki– zacznij od jedynki i działaj.
15. Dyskusja – Jak zadbać o siebie? Kiedy być asertywnym? (zaznaczmy tutaj, że czasami jest tak, że nasz organizm buntuje się przeciw wielu obowiązkom, nauczmy się też dbać o siebie, nie mając z tego tytułu poczucia winy, bycie asertywnym pomoże nam również pokonać strach i poczucie winy, czasami trzeba odpuścić).
16. Jak pokonać stres związany z wykonaniem działań? :
- playlista wykonawców muzycznych lub ulubionych piosenek
- Motywatory- hasła, które podnoszą nas na duchu...
- wspomnienie z dzieciństwa...
- moje sukcesy- przypomnimy sobie smak zwycięstwa...
- piękne krajobrazy/ lubię wracać do…
- ważne osoby dla mnie…
Spróbujmy zrobić z uczniami listę rzeczy, które wpływają na nas kojąco i pomagają uporać się ze stresem. Podzielmy się nimi na forum.
Powyższa lekcja jest zaplanowana na dwie jednostki zajęć z wychowawcą.
W opracowaniu tego tematu pomogła mi książka Barbary Lech "Kiedy odwlekasz i narzekasz... 102 sposoby na pokonanie prokrastynacji", Onepress 2021.
Anna Konarzewska
Bardzo ciekawy wpis. Niesamowicie Panią podziwiam, ponieważ bycie nauczycielem nie jest łatwym zadaniem. Zawód ten wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Dobrze, że dzieci mogą się wam odwdzięczyć prezentem na dzień nauczyciela.
OdpowiedzUsuńGenialny scenariusz, dziękuję :) natknęłam się przypadkiem i na pewno wykorzystam w tym miesiącu w mojej 8 klasie, idealnie wpisuje się w ich potrzeby.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis :) Opisałaś wszystko krok po kroku i jestem niesamowicie ciekawa jak to wychodzi w praktyce. Chciałabym być kiedyś świadkiem takiego doświadczenia ;) Ja teraz jestem już na takim etapie, że dla mnie wszelkie szkolenia czy studia to w formie online.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis ;) Ja dodatkowo planuję w końcu podszkolić swój język angielski, póki co to już znalazłam nawet dobrą szkołę
OdpowiedzUsuń