WIZERUNKI MARYI W TEKSTACH KULTURY...
Obecnie z moimi humanistami z pierwszej klasy kończmy omawianie średniowiecza.
W nawiązaniu do "Bogurodzicy" i "Lamentu świętokrzyskiego" postanowiłam przywołać na lekcji jeszcze raz wizerunek Maryi, ale tym razem we współczesnych tekstach kultury.
1. Na początku lekcji przypominamy podstawowe wiadomości na temat wizerunku Matki Bożej z wyżej wymienionych, średniowiecznych utworów.
2. Czytamy wiersz K.K. Baczyńskiego:
Modlitwa do Bogarodzicy
Któraś wiodła jak bór pomruków ducha ziemi tej skutego w zbroi szereg, prowadź nocne drogi jego wnuków, byśmy milcząc umieli umierać.
Któraś była muzyki deszczem, a przejrzysta jak świt i płomień, daj nam usta jak obłoki niebieskie, które czyste - pod toczącym się gromem.
Która ziemi się uczyłaś przy Bogu, w której ziemia jak niebo się stała, daj nam z ognia twego pas i ostrogi, ale włóż je na człowiecze ciała.
Któraś serce jak morze rozdarła w synu ziemi i synu nieba, o, naucz matki nasze, jak cierpieć trzeba.
Która jesteś jak nad czarnym lasem blask - pogody słonecznej kościół, nagnij pochmurną broń naszą, gdy zaczniemy walczyć miłością. 21.03.1944
3. Następnie interpretujemy wspólnie wiersz, zadajemy pomocnicze pytania: W jaki sposób podmiot liryczny mówi o Maryi? Podajcie jej określenia. Jakie wartości symbolizuje Matka Boża? Jaką rolę przypisuje poeta Matce Bożej? Na co wskazuje tytuł wiersza? Wskażcie kontrasty w utworze i określcie ich funkcje? Co powiecie o sytuacji podmiotu lirycznego? Jaką rolę w życiu podmiotu lirycznego pełni Maryja? Co ma wspólnego "Maryja Baczyńskiego" z tekstem średniowiecznym "Bogurodzicy"?
4. Wyświetlam na ekranie ikonę Matki Bożej Katyńskiej.
5. Wspólnie z uczniami interpretujemy obraz. Nawiązujemy do historii. Zwracamy uwagę na ciepłe kolory i niebieską szatę Maryi. Odwołujemy się do symboliki - odcienie czerwieni - cierpienie niezawinione, męczeńska śmierć. Niebieska szata - symbolika świętości, opieki nad każdym człowiekiem. Jakie są relacje Maryi z człowiekiem? Co można powiedzieć o uczuciach Matki Bożej?
6. Na koniec włączam "Czarną Madonnę" w wykonaniu Organka:
7. Uczniowie interpretują słowa piosenki. Co mówi o sobie podmiot liryczny? W jakiej jest sytuacji? Co powiecie o jego uczuciach? Kim jest dla niego Czarna Madonna? O co prosi adresata? Czy ta wizja Czarnej Madonny jest ludzka a może boska? Znajdź argumenty w tekście na potwierdzenie swojej tezy? Czego boi się nadawca tekstu? Jaką rolę pełni tu muzyka?
8. Na koniec lekcji uczniowie wypełniają tabelę porównawczą:
Maryja w Bogurodzicy
|
Maryja w Lamencie …
|
Maryja w poezji Baczyńskiego
|
Matka Boska Katyńska - ikona
|
Czarna Madonna w tekście Organka
|
|
Sytuacja podmiotu lirycznego / kim jest podmiot?
|
|||||
Uczucia podmiotu lirycznego
|
|||||
Do kogo zwraca się podmiot liryczny?
|
|||||
Cechy Maryi
|
|||||
Przestrzeń / czas/ realia
|
|||||
Środki stylistyczne i ich funkcja (w tekstach literackich)
|
Gdzieś w wywiadzie z Organkiem przeczytałam, że on nie śpiewa o Maryi- tylko o kobiecie.
Sztukę jednak każdy można odebrać na swój sposób. Można się kłócić, ale w jakim celu? Każdy ma prawo do swojej interpretacji- i tego też powinniśmy uczyć naszych podopiecznych - wszechstronnego patrzenia na kulturę. Na mnie ta piosenka działa terapeutycznie.
Anna Konarzewska
Jest to też teledysk z udziałem Kory w roli Madonny...
OdpowiedzUsuń