"Wszyscy jesteśmy wyjątkowi...", czyli o tym jak pokochać siebie i innych.
Mam wrażenie, że współcześni ludzie mają problem z wiarą w siebie, we własne ja, własne możliwości. Brak pewności siebie nie prowadzi do niczego dobrego. Przez wątpliwości rodzą się m.in. kompleksy, nieśmiałość i wycofanie. Inspiracją do tej lekcji wychowawczej stała się dla mnie książka "Cudowny chłopak" R.J. Palacio, którą niedawno przeczytałam jednym tchem. Zawiera ona sporo prawd życiowych na temat tolerancji, inności, przyjaźni, czy ludzkich relacji. Zapraszam do przeczytania mojej propozycji. Zajęcia te możemy także wykorzystać w ramach integracji klasy.
Przed lekcją uprzedzamy uczniów, aby przynieśli ze sobą słoiki lub pudełka kartonowe. Mogą je w domu ozdobić, napisać na nich swoje imię wraz ze zdaniem: "Otwórz mnie, gdy będziesz tego potrzebował". Wszyscy odkładają w jedno miejsce przyniesione przez siebie pudełka.
2. Następnie nauczyciel wyciąga karty metaforyczne Ecco firmy KLANZA. Każdy uczeń wybiera jedną kartę, która odzwierciedla jego obecne samopoczucie i nastawienie do tematu lekcji. Opowiada o tym na forum.
3. Następnym krokiem jest krótki test z odpowiedziami TAK lub NIE. Każdy uczeń zapisuje swoje odpowiedzi na kartce.
* Czy traktujesz innych lepiej od siebie?
* Czy zamartwiasz się tym, co inni myślą na twój temat?
* Czy nowe znajomości budzą w tobie lęk?
* Czy brakuje Ci odwagi, pewności siebie w wielu sytuacjach?
* Czy boisz się porażki, podejmując nowe wyzwanie?
* Czy nadmiernie się tłumaczysz, przepraszasz?
* Czy często krytykujesz siebie?
Zwracamy uczniom uwagę, że jeśli na większość pytań odpowiedzieli "tak", mogą cierpieć na niskie poczucie własnej wartości.
4. Prowadzimy w kole dyskusję: Dlaczego ludzie nie wierzą w siebie, w swoje możliwości?
5. Kolejnym krokiem jest obejrzenie fragmentu filmu "Shrek".
6. Po projekcji rozmawiamy o metaforze cebuli i kremówek. Co Shrek miał na myśli, mówiąc: "Ogry są jak cebula"? Dlaczego osioł go nie rozumie? Wnioski.
7. Zostajemy przy postaci Shreka i włączamy kolejny fragment filmu:
8. Rozmawiamy o słowach Shreka. Co ważnego powiedział? Jak jest postrzegany przez ludzi? Jak widzi go osioł? Co czuje Shrek? Jak odnieść słowa Shreka do naszego życia?
9. Kolejnym krokiem jest praca metodą kuli śnieżnej. Uczniowie muszą zastanowić się nad czynnikami, które wpływają na naszą samoocenę oraz na ocenę drugiego człowieka. Dyskusja po wykonanym zadaniu.
10. Następnie włączamy zwiastun filmu "Cudowny chłopak".
11. Po projekcji pytamy, czy uczniowie znają historię 10-letniego Augusta. Może czytali książkę, oglądali film. Jeśli nie, krótko opowiadamy fabułę. Czego o chłopcu dowiedzieli się ze zwiastunu? Z jakim problemem się borykał? Co czuł? Jak inni go postrzegali?
12. Następnie czytamy uczniom fragmenty książki. Zrobiłam zdjęcia, ponieważ przepisywanie tekstu zajęłoby mi sporo czasu. Zaczynamy od relacji jego siostry, która opisuje wygląd Augusta.
13. Po wysłuchaniu fragmentu, zastanawiamy się nad tym, jak jesteśmy postrzegani przez ludzi, jeżeli chodzi o nasz wygląd? Co łączy Augusta z postacią Shreka? Jakie znaczenie ma wygląd w naszym życiu?
14. Po dyskusji odczytujemy kolejny fragment- tym razem, dotyczący myśli samego bohatera.
15. Rozmawiamy o uczuciach Augusta. Co czuł? Dlaczego maska sprawiła mu radość? Jak czuł się bez niej w szkole? Wnioski.
16. Przedostatni fragment "Cudownego chłopaka" dotyczy relacji jego przyjaciela.
17. Jak widzi Augusta jego przyjaciel? Czego dowiadujemy się o relacjach ludzkich z tego fragmentu? Co jest wartością/ wartościami Augusta?
18. Puentą będzie wypowiedź Augusta:
19. Następnie pracujemy w zespole klasowym. Dalej siedzimy w kole. Rozkładamy na środku karty DIXIT. Każdy uczeń wybiera 3 karty, które odzwierciedlają jego potencjał, wyjątkowość. Rozmawiamy o tym na forum. Dyskutujemy. Zadajemy sobie pytania.
21. Następnie dzielimy klasę na 4 grupy. Każda tworzy 7 zasad do wypracowania wartości siebie. Np. Nikt nie jest idealny. Mamy prawo popełniać błędy. Nie bój się porażek. Wygląd to nie wszystko. Bądź sobą. Podejmuj samodzielne decyzje. Czasami płyń pod prąd. Bądź odpowiedzialny za swoje czyny.
Z pośród wszystkich zasad, które stworzyły grupy, wybieramy te, które ozdobią klasową tablicę. Tak, żeby uczniowie mogli codziennie na nie patrzeć.
22. Na koniec powracamy do naszych magicznych pudełek, znowu uczniowie kładą je przed sobą. Otrzymują kolorowe karteczki i szukają motywujących cytatów w internecie (a może znają takie), zapisują myśli. Wrzucają sobie do pudełek. Jeśli czas na to pozwoli, mogą podzielić się swoimi złotymi myślami z kolegami/koleżankami. A warto ten czas na to znaleźć.
Anna Konarzewska
Podoba mi się ten pomysł :) Daje się go zrealizować na jednej lekcji? Sporo tego...
OdpowiedzUsuńDziękuję ;-) Ten temat realizujemy przez dwie godziny ;-)
OdpowiedzUsuńSuper!
OdpowiedzUsuńMówisz w opisie o jartach,do czego służa i gdzie można je dostać?
OdpowiedzUsuńSą to karty DIXIT i firmy Klanza. Te pierwsze można kupić na allegro.pl a te drugie tylko na stronie firmy. Karty metaforyczne pomagają przełamać barierę strachu przed wypowiedzią, działają terapeutycznie, "otwierają" uczestników warsztatów, zmuszają do myślenia.
UsuńWspaniały pomysł. Lekcja jak coaching grupowy. Praca z metaforą o emocjach. Takie lekcje dla wielu uczniów są czyms co może przełamywac opór, bariery. Zmieniać błedne przekonania. No i przede wszystkim uczy tolerancji, wyrozumiałosci i akceptacji. Szkoda, że takie lekcje nie są normą w polskich szkolach. Gratuluje Aniu 😊
OdpowiedzUsuń