#pomysł na godzinę wychowawczą
Zauważyłam, że moje pomysły na realizację godzin wychowawczych cieszą się powodzeniem. Mam dla Was kolejną inspirację!
Ta lekcja wychowawcza będzie jedną z tych ważniejszych,
ponieważ uczeń poczuje, że nie jest sam, że potrafi, że może, że ma morze
możliwości. Scenariusz zawiera elementy tutoringu, którego celem jest
wspieranie i motywowanie ucznia do zmian, do rozwoju swoich umiejętności, o
których nie zawsze sam uczeń ma pojęcie.
TEMAT NA 2 GODZINY
NASZE MARZENIA A CELE... JAK OSIĄGNĄĆ CEL?
1. Na początku
rozmawiamy o tym czym są marzenia i cele. Może to być burza mózgów, dyskusja,
mapa myśli, skojarzeń, rysunek, komiks. Wszystko zależy od grupy wiekowej i
przeznaczonego czasu na realizację tych zajęć. Ważne jest wskazanie różnicy między marzeniem a celem.
2. Każdy uczeń
ma wyobrazić sobie swój cel. Może je narysować lub po prostu zapisać
na kartce papieru. Składa kartkę i na jakiś czas ją odkłada.
3. Następnie
dzielimy klasę na grupy (system dzielenia na grupy jest wieloraki i to od was
zależy w jaki sposób dokonacie podziału). Każda grupa otrzymuje załącznik nr 1
z balonem. Muszą opracować elementy, które ciągną nas w górę przy realizacji
swoich celów oraz te, które ciągną nas w dół, powstrzymują, hamują.
Pierwszy raz wykonałam swoją grafikę. Jest jaka jest, jeśli macie inny pomysł sami narysujcie! ;-)
4. Następnie
uczniowie pracują w parach. Podział na pary może być dokonany w sposób
kreatywny (np. losowanie kolorowych pasków, które potem dobierają się w pary)
lub tradycyjnie (np. odlicz do dwóch). Uczniowie w parach rozmawiają
o swoich celach. Do tego posłuży im załącznik nr 2, którego autorem jest Mateusz Łysek.
5. Po
omówieniu między sobą prezentują na forum swoje cele. Każdy uczeń. Kartki z
określonym celem zabierają do domu i wieszają nad swoim łóżkiem. Mogą również
ten załącznik opracować graficznie.
6. Następnie
każdy uczeń do swojego celu otrzymuje kolejny załącznik nr 3 z drogą. Po
czym określa, na którym etapie do celu obecnie się znajduje i uzasadnia swój wybór. Załącznik ten otrzymałam na szkoleniu z TUTORINGU.
7. Kolejne
ćwiczenie to zadanie.
Każdy uczeń musi napisać jak najwięcej wyrazów 5-literowych w ciągu 4 minut. Żaden wyraz nie może się powtórzyć, a w każdym następnym wyrazie może znaleźć się tylko jedna litera z poprzedniego.
Krok1.
Każdy uczeń ocenia swoje możliwości wykonania zadania:
a) Jestem w tym bardzo dobry/a,
b) Jestem w tym dobry/a,
c) Jestem dość dobry/a,
d) Jestem przeciętny/a,
e) Jestem w tym raczej słaby/a,
f) Jestem w tym słaby/a,
g) nie dam rady w ogóle.
Krok 2. Zadanie. Wypisują wyrazy. Po ukończonym czasie liczą słowa.
8. Po
wykonanym poleceniu formujemy wnioski: Jak uważasz czy odniosłeś sukces czy
porażkę? Dlaczego tak sądzisz? Warto zwrócić uwagę na to, że jeżeli uczeń z góry
założył, że jest przeciętny lub słaby w danym zadaniu to skazuje się na
porażkę. Jeżeli wskazał , że jest dobry, to zrobi wszystko, żeby odnieść
sukces. Takie wnioskowanie należy odzwierciedlić w ich celach. Trzeba wierzyć w
siebie i własne możliwości. A może odkryjemy, poznamy zupełnie coś innego w
sobie, realizując dany cel?
9. Kolejnym
punktem lekcji jest wspaniały, pozytywny teledysk Rudimentalu.
Włączamy i oglądamy z uczniami. Po projekcji
rozmawiamy o filmie z młodzieżą. Zadajemy im pytania: Co czujecie po obejrzeniu
teledysku? Co wpłynęło na głównego bohatera, że realizował swój cel mimo
przeszkód? Czego dowiedziałem/łam się o sobie po obejrzeniu filmu? Jakie rady
mam dla siebie? Co / kto w życiu jest ważne/y?
Jeżeli macie więcej czasu to warto obejrzeć z młodzieżą film krótkometrażowy "Cyrk motyli", o którym już pisałam w poście: LUBIĘ SIEBIE, LUBIĘ CIEBIE...
10.
W grupach
uczniowie opracowują złote zasady potrzebne do osiągnięcia celu, marzenia.
Zapisują je na kolorowych kartkach a potem przypinają do tablicy klasowej,
która będzie motywatorem dla uczniów na co dzień, kiedy tylko na nią spojrzą!
Moja klasa stworzyła takie zasady:
Życzę Wam powodzenia w realizacji tej lekcji! Myślę, że
warto, bo uczniowie poznają lepiej siebie i swoich rówieśników!
Bardzo ciekawa propozycja. Coś z tego na pewno wykorzystam :)
OdpowiedzUsuńDzień dobry, czy mogę prosić o przesłanie załączników. Chciałabym przeprowadzić taką lekcję.
OdpowiedzUsuń