Jestem nauczycielką języka polskiego oraz wychowawczynią w II Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Uwielbiam swoją pracę i młodzież. Pasjonuję się sztuką malarską, filmem oraz teatrem. Na moim blogu znajdziesz pomysły na lekcje języka polskiego i godzinę wychowawczą. Pokażę Wam również, jak pracuję z młodzieżą "teatralnie zakręconą". Jestem autorką książek: "Być (nie)zwykłym wychowawcą" WFW (2019) oraz "(Nie)zwykłych spotkań. Wokół godzin wychowawczych" LOGOS (2022).
Obserwatorzy
piątek, 18 września 2020
O sporach pokoleniowych. #romantyzm
DWA ŚWIATY W "ODZIE DO MŁODOŚCI"...
CZYLI O SPORACH POKOLENIOWYCH...
1. Lekcję rozpoczynamy od rozmowy na temat pokoleń w dzisiejszym świecie. Dyskutujemy o tym, jak widzimy świat rodziców, dziadków i swój.
2. Włączamy utwór Kombi "Pokolenie" i interpretujemy tekst piosenki.
3. Następnie odczytujemy tekst "Ody do młodości" Adama Mickiewicza. Dyskutujemy o obrazie dwóch pokoleń w utworze: klasyków i romantyków. Uczniowie wyszukują określenia do obu światów, interpretują ich sens. Rozmawiamy o podmiocie lirycznym i jego perspektywie widzenia świata. Odczytujemy wątki mitologiczne, metafory, sentencje i zakończenie ody. Nawiązujemy do biografii Adama Mickiewicza. Wskazujemy cechy tekstu jako manifestu.
4. Po omówieniu tekstu ody, dzielimy klasę na grupy. Każdy zespół ma za zadanie napisać swój manifest! Wystarczy dosłownie 10 minut na wykonanie zadania a zobaczycie, że bardzo szybko powstaną płomienne przemowy lub parafrazy znanych przemówień, zaczerpniętych z poezji i prozy.
A to przykłady twórczości uczniów:
Kochani staruszkowie
Nie patrzcie wilkiem
Na człowieka
Gdy ten nie zauważając was
nie ustąpi wam miejsca w przedziale kolejowym
Zrozumcie
My młodzi też mamy
dwie ręce,
dwie nogi i siedzenie
Kochani staruszkowie
poczekajcie chwilę
Wysłuchacie nas
Nie zgrzytajcie protezami
Zrozumcie
Młodych jest dużo
a będzie jeszcze więcej
więc posuńcie się trochę
Ustąpcie nam to miejsce
o które sami zawsze tak się ubiegacie
Prosimy
Autorzy: Uczniowie klasy 2a4
Wy, ludzie, co młodzi kiedyś byliście,
tyle co my w życiu doświadczyliście.
Żyjemy w świecie, w którym wszystko powinno być łatwiejsze,
a wy i tak zawsze powiecie, że to co robiliście było trudniejsze.
Jesteśmy osądzani, że nic nie robimy,
a my całe dnie w szkole siedzimy.
Nigdy nie rozumiecie naszych w szkole zaległości,
a gdy temat zaczynacie, atakujecie nas falami złości.
Widzicie tylko nasze negatywne zachowanie
i ignorujecie nasze dobre postępowanie.
Autorzy: uczeniowie klasy 2a3
5. Następnie rozmawiamy o przyczynach sporów pokoleniowych, tych współczesnych również, o oczekiwaniach pokoleń wobec siebie. I tu sporo ciekawych rzeczy się dowiecie ;-)
6. Włączamy film TEDx "A ty, co widzisz, jak patrzysz na inne pokolenia":
7. Wyciągamy wnioski z przemówienia Pauliny Mazur. Rozmawiamy o tym, co łączy pokolenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz