środa, 23 stycznia 2019

O SZTUCE REPORTAŻU I FELIETONU NA LEKCJACH POLSKIEGO...



Na realizację tematu proponuję przeznaczyć 3-4 godziny lekcyjne.

1.  Lekcję zaczynam od omawiania cech reportażu i felietonu na podstawie pomocy dydaktycznych, które przygotowała Sylwia Oszczyk. Uczniowie wklejają rysunki do zeszytów.



2. Następnie uczniowie w grupach 3-4 osobowych debatują nad fotoreportażami tureckiego artysty, Ugura Gallena. Każdy zespół ma inną fotografię. Zadaniem grup jest dyskusja nad problemami współczesnego świata, które autor porusza za pomocą szokującego zestawienia dwóch światów. Uczniowie zastanawiają się nad życiem bohaterów zdjęć oraz nazywają własne uczucia, emocje, które towarzyszą im podczas obserwacji fotografii.








3. Następnie wspólnie czytamy fragment książki Ryszarda Kapuścińskiego "Wojna futbolowa" (zamieszczam zdjęcia fragmentu):






4. Dyskutujemy nad tekstem: Co można powiedzieć o narratorze? Kim jest narrator? Wskażcie fragmenty, które są relacją o zdarzeniach oraz te, które wprowadzają czytelnika w temat i miejsce wydarzeń? Jaką problematykę porusza ten reportaż? Wskazujemy cechy reportażu na podstawie tego tekstu. Zwracamy uwagę, że jest to reportaż współczesny - gatunek rozbudowany w komentarze odautorskie, np. w charakterystyce postaci czy refleksje. 

5. Dyskusja - co rożni fotoreportaż od reportażu?

6. Następnie czytamy felieton - fragmenty "Wieży paryskiej" Bolesława Prusa:



7. Wskazujemy wspólnie temat felietonu i odnajdujemy cechy tego gatunku na podstawie tekstu Prusa. Czego dotyczy tekst? Jak jest zbudowany? W jaki sposób ujawnia się w nim autor?

8. Każdy uczeń w przerwie wybiera się do szkolnej biblioteki i przynosi na lekcję czasopismo, gazetę z wybranym przez siebie reportażem lub felietonem. Zadaniem uczniów jest wskazanie tematyki wybranego tekstu oraz wyróżnienie cech, które świadczą o tym, że jest to reportaż/ felieton. 

Nawet nie wiecie, ile frajdy w tym zadaniu było? Jak rozbudzona została ich ciekawość? 
Każdy z uczniów przygotował swoją wypowiedź w oparciu o wybrany tekst i tak mogliśmy podyskutować m.in. o modzie, środowisku, kibicowaniu, lekach, przyrodzie i wielu innych problemach społecznych.
Polecam takie zadanie każdemu!

9. Na podstawie wybranej fotografii (pomoc: internet, dowolny temat)  uczniowie tworzą swój felieton. 

Anna Konarzewska

 

2 komentarze:

  1. Świetny pomysł … Na pewno wykorzystam na swoich lekcjach. Dzięki Pani odkryłam prace Ugura Gallena. BARDZO DZIĘKUJĘ za inspirację, Monika

    OdpowiedzUsuń