piątek, 5 lutego 2021

Hejt...

 JAK RADZIĆ SOBIE Z HEJTEM?


część 2


Zapraszam Was po kolejny pomysł na lekcję wychowawczą wokół hejtu. Zmodyfikowałam mój poprzedni pomysł o inne inspiracje. Pierwszy wpis dotyczący tego tematu znajdziecie tutaj: https://bycnauczycielem.blogspot.com/search?q=hejt Warto przeczytać i zapoznać się. 

Pisałam również o ocenie, ocenianiu: http://bycnauczycielem.blogspot.com/2020/11/o-ocenianiu.html a także o nienawiści: https://bycnauczycielem.blogspot.com/search?q=nienawi%C5%9B%C4%87


1. Wyświetlamy uczniom dwa niejednoznaczne zdjęcia. Pytamy się: Co widzą uczniowie?

 Prowadzimy dyskusję: Do czego prowadzi nasze postrzeganie rzeczywistości? (do łatwej i szybkiej oceny, nie zastanawiamy się przeważnie nad tym, co widzimy, tylko ulegamy automatycznemu myśleniu, działamy pod wpływem chwili, emocji, pierwszych skojarzeń). Jak to przekłada się na relacje międzyludzkie? Do czego to prowadzi? 


źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Duck-Rabbit_illusion.jpg


źródło: https://filing.pl/sprawdz-swoj-wzrok-przegladajac-te-23-niejednoznaczne-zdjecia/


2. Na tablicy JAMBORD uczniowie wypisują wszystkie skojarzenia z hejtem: są to słowa i obrazy.

Dyskutujemy nad tym, co ukaże się na naszej tablicy, wyciągamy wnioski.


3. Włączamy film z wypowiedziami aktorów, dziennikarzy, sportowców, postaci znanych z TV - "Whe we hate - geneza nienawiści". Film dostępny jest na YT:


4. Dyskusja po projekcji: Co najczęściej jest krytykowane przez hejterów? Jaki jest język hejtu? Co sadzicie o tym, co usłyszeliście? Jak to wygląda z perspektywy osoby hejtowanej? Jakie były reakcje celebrytów? 

5. Rutyna krytycznego myślenia: MYŚLĘ, CZUJĘ, ZASTANAWIAM SIĘ...

Uczniowie na tablicy JAMBORD - przygotowujemy wcześniej trzy slajdy- wypisują co myślą, co czują, nad czym się zastanawiają po obejrzeniu tego filmu. 

Wspólnie komentujemy, wyciągamy wnioski po tym ćwiczeniu.

6. Włączamy kolejny film z serii "Geneza nienawiści: Hejtera wyobrażam sobie jako...", również dostępny na YT:


7. Dyskusja: Jakie refleksje, spostrzeżenia narodziły się podczas słuchania tych wypowiedzi? Czy zgadzacie się z celebrytami? Uzasadnijcie.

8. Polecam w młodszych klasach przytoczyć w tym miejscu sceny, fragmenty z "Cudownego chłopaka". Można porozmawiać o nękaniu w szkole, o relacjach.

https://www.filmweb.pl/film/Cudowny+ch%C5%82opak-2017-776387

Z kolei w starszych klasach liceum, technikum można porozmawiać o głównym bohaterze filmu "Joker" z 2019 roku: https://www.filmweb.pl/film/Joker-2019-810167

W jaki sposób hejt, brak empatii, nękanie, wyśmiewanie, brak życzliwości odbiły się na późniejszych działaniach Artura.

9. Możemy wykonać z uczniami ćwiczenia, których autorem jest Mateusz Grzesiak (źródło: "Psychologia hejtu"):

Ćwiczenie 1.
     Ktoś nazwał cię idiotą, dzbanem, itp. Odpowiadamy na pytania: 
     Co sobie wyobrażasz, myśląc o tym? Co do siebie mówisz, myśląc o tym? Co odczuwasz- jakie emocje ci towarzyszą? Co robisz w tej sytuacji?
    (tu zwracamy uwagę – na emocje- jeżeli uczeń myśli: wyrównam rachunki, tzn. że obiera złą drogę, bo emocje zapanowały nad nim. Trzeba myśleć o celu – o tym, co chce się osiągnąć).

     Ćwiczenie 2.
     Przypomnij sobie negatywne komentarze na twój temat. Spójrz na ten komentarz, czytając go, widząc go, głęboko oddychaj i powstrzymuj swoje myśli. Niech emocje się dzieją, by potem stracić na intensywności. Odwrażliwiony mózg nauczy się nowej sytuacji. Można tak walczyć z innymi emocjami: wstydem, fobią, poczuciem winy.

 Ćwiczenie 3.
     Zarządzanie odpowiedzialnością przyda się uczniom w wielu przypadkach.
    Uczeń wyobraża sobie przykrą sytuację. Zadaje sobie pytania: W jakim stopniu ja byłem odpowiedzialny za daną sytuację? W jaki sposób zależało to ode mnie? W jakim stopniu/procencie zależało to od drugiej osoby? Co ta osoba mogła zrobić, a czego nie zrobiła? W jakim stopniu zależało to od sytuacji? W jakim stopniu nie można było tego przewidzieć?
    Podział musi być oparty na faktach, aby wyciągnąć odpowiednie wnioski. W ten sposób łatwiej będzie im kontrolować dana sytuację.

     Ćwiczenie 4.
     Wyrzucanie emocji.
      Uczeń ma pomyśleć o sytuacji, w której czuje negatywne emocje. Opisuje dokładnie to uczucie – lokalizację w ciele, wielkość, barwę, kształt, sposób odczuwania. Następnie „wyjmuje” tę emocję z ciała zdecydowanym ruchem, oblewa w wyobraźni zimną wodą i wyrzuca za siebie. Ruchy muszą być wykonywane fizycznie, nie tylko w wyobraźni. W miejsce wyrzuconej emocji „wkładamy” inną – pozytywną – np. za pomocą metafory światła. Następnie mówią na forum o swoich uczuciach, co się zmieniło.

10. Podsumowujemy lekcję - Szybką rundą: Co zabieram z dzisiejszej lekcji?

Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz