niedziela, 8 marca 2020

Motyw kobiety w poezji, sztuce i muzyce.

BYĆ KOBIETĄ...



1. Zaczynamy dyskusję na temat kobiet od memów autorstwa Marty Frej:





2. Następnie wsłuchujemy się w muzykę i tekst utworu Renaty Przemyk "Babę zesłał Bóg":


Analizujemy muzykę, słowa piosenki, język utworu. Uczniowie próbują zbudować portret kobiety na podstawie tego utworu.

3. Następnie czytamy i analizujemy tekst poetycki Wisławy Szymborskiej "Portret kobiecy":

Musi być do wyboru,
Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło.
To łatwe, niemożliwe, trudne, warte próby.
Oczy ma, jeśli trzeba, raz modre, raz szare,
Czarne, wesołe, bez powodu pełne łez
Śpi z nim jak pierwsza z brzegu, jedyna na świecie.
Urodzi mu czworo dzieci, żadnych dzieci, jedno.
Naiwna, ale najlepiej doradzi.
Słaba, ale udźwignie.
Nie ma głowy na karku, to będzie ją miała.
Czyta Jaspersa i pisma kobiece.
Nie wie po co ta śrubka i zbuduje most.
Młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda.
Trzyma w rękach wróbelka ze złamanym skrzydłem,
własne pieniądze na podróż daleką i długą,
tasak do mięsa, kompres i kieliszek czystej.
Dokąd tak biegnie, czy nie jest zmęczona.
Ależ nie, tylko trochę, bardzo, nic nie szkodzi.
Albo go kocha albo się uparła.
Na dobre, na niedobre i na litość boską. 


5. Wyświetlam grafikę B.Schulza "Bestie":


Omawiamy pod kątem sposobu mówienia o kobiecie. Wywołujemy dyskusję nad tym tekstem kultury. Czy zgadzamy się z takim wizerunkiem kobiety? 

6. Kolejnym obrazem, którym się zajmiemy będzie "Macierzyństwo" S. Wyspiańskiego:

7. Na koniec włączamy film krótkometrażowy Cynthii Nixon "Bądź damą, mówili", aby porozmawiać o stereotypowym widzeniu kobiet. Czy w powyższych tekstach kultury dostrzegają jakieś stereotypy? 


8. Ostatnią fazą jest stworzenie przez uczniów poezji z odzysku na temat kobiet. Dajemy uczniom makulaturę, ksero różnych fragmentów prozy.

Gotowe utwory mogą ozdobić szkolną gazetkę.

Zajęcia powinny trwać około 2 jednostek lekcyjnych. 

Anna Konarzewska

1 komentarz: