niedziela, 15 września 2019

Romantyzm- wyobraźnia...

ŚWIAT DUCHÓW I WYZWOLONEJ WYOBRAŹNI...


Lubię romantyzm... szczególnie za to, że porusza wyobraźnię...

1. Tematu lekcji nie podajemy. Rozdajemy na początku karty Ecco firmy Klanza. Uczniowie  dzielą się na grupy, wybierają jedną kartę i po kolei mówią, co na niej widzą. Abstrakcjonizm tych kart pozwoli na widzenie w jednej karcie wielu różnych rzeczy jednocześnie. 

Po tym ćwiczeniu pytamy się uczniów, skąd wzięły się tak różne interpretacje jednej karty? 
(wyobraźnia).

2. Następnie czytamy bajkę filozoficzną "Złodziej siekiery" M. Piquemala:

Pewien chłop nie mógł odnaleźć swojej siekiery. Podejrzewając, że zabrał ją syn sąsiada, zaczął go bacznie obserwować. Tamten miał typowy wygląd złodzieja siekier. Miał twarz złodzieja siekier. Słowa, które wypowiadał, mogły być tylko słowami złodzieja siekier. Cała jego postawa i wszystkie zachowania zdradzały człowieka, który ukradł siekierę... I wtedy, zupełnie przypadkiem, chłop znalazł swoją siekierę, przesuwając stos drewna. Kiedy następnego dnia przyjrzał się jeszcze raz synowi sąsiada, stwierdził, że nie ma on ani w wyglądzie, ani w postawie, ani w zachowaniu nic, co przypominałoby złodzieja siekier.

3. Wspólnie interpretujemy sens bajki, jaka jest rola wyobraźni w przypadku tej sytuacji?

4. Wyświetlamy kilka fotografii (pixabay). Uczniowie określają swoje uczucia, skojarzenia, myśli w związku z obrazem:




5. Pytamy się o elementy krajobrazu, które szczególnie pobudzają naszą wyobraźnię...

6. Następnie przechodzimy do filmów grozy, horrorów, thrillerów. Rozmawiamy o tym, w jaki sposób producenci, reżyserzy pobudzają naszą wyobraźnię. Nawiązujemy tu do konwencji romantycznej w tych gatunkach filmowych - krajobrazu nocy, gotyku, wampiryzmu, działania świata nadprzyrodzonego. 

7. Następnie pokazujemy mem (źródło na obrazku), interpretujemy działanie wyobraźni:


8. Wyświetlamy reklamę klocków lego. Wspólnie opisujemy działanie wyobraźni dziecka. Jak świat widzą dzieci, a jak dorośli? Dlaczego wyobraźnia dziecka jest bogatsza niż dorosłych? Jak reagują dorośli na pomysły dzieci np. podczas zabawy na drzewie, a jak widzą to dzieci? Nawiązujemy tutaj do romantycznego widzenia świata.


9. Czytamy balladę "Król olch" J.W. Goethego. Interpretujemy tekst pod kątem roli wyobraźni dziecka, widzenia świata przez ojca, przełomu światopoglądowego, konfliktu pokoleń, nurtu Sturm und Drang, ludowości, świata nadprzyrodzonego, roli przyrody, sposobu reakcji ojca na widzenia dziecka, motyw śmierci, dualizm świata, ...

10. Na koniec słuchamy wykonania ballady przez zespół Oberschleisien i omawiamy sposób nawiązania do konwencji romantycznej w poniższym utworze: 


11. Podsumowujemy temat zajęć- młodzież samodzielnie określa temat lekcji.

Anna Konarzewska

2 komentarze:

  1. Staję się powoli Pani wierną czytelniczką. Dziękuję za inspirację. Podręcznikowe tematy dzięki Pani pomysłom ożywają.

    OdpowiedzUsuń