sobota, 9 marca 2019

JAK ROZMAWIAĆ Z MŁODZIEŻĄ O UPRZEDZENIACH?


Nie ukrywam, że zainspirowała mnie do tego wpisu gra "Na tropie uprzedzeń", która powstała dzięki zespołowi UM ds. równych szans w Częstochowie.
Chcę Wam pokazać, jak w podobny sposób można wykorzystać karty metaforyczne firmy Klanza "Personita" lub "Persona". Jeśli ich nie posiadacie, to możecie powycinać różne postaci, twarze z kolorowych czasopism. 
Czas realizacji zajęć do 2 godzin lekcyjnych.

1. Na początku lekcji włączamy film "My Shoes" z 2012 roku:


2. Rozmawiamy o fabule, która została tu przedstawiona. Zadajemy pytania: O czym będzie dzisiejsza lekcja? (o naszym postrzeganiu świata, o ocenie drugiego człowieka przez pryzmat wyglądu, materializmu, o uprzedzeniach, o zazdrości, o tym, że nie wszystko wydaje się nam takie, jakie jest, zbyt pochopnie osądzamy drugiego człowieka, nie znając jego problemów, itp.).

3. Następnie dzielimy klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje po dwie karty Personita z wizerunkami osób. Młodzież musi odpowiedzieć na pytania do kart:

Kim jest bohater/ka obrazka? Co można o nim/o niej powiedzieć?
Ile ma lat?
Skąd pochodzi?
Jakie ma relacje z innymi ludźmi? 

Po odpowiedzi na te pytania, odwracają karty. Z tyłu jest opisana prawdziwa historia tych ludzi. Zestawiają ją ze swoimi pierwszymi spostrzeżeniami. Dyskutują i odpowiadają na pytania zamieszczone na rewersie karty. Na podstawie tego ćwiczenia dowiadują się, jak łatwo można pomylić się w ocenie drugiego człowieka.


Z tyłu karty opis:
Magda ma rzadkie włosy, ponieważ jest po chemioterapii z powodu nowotworu. Interesuje się wizażem i modą. Pochodzi z Polski, ma 16 lat i kochającą się rodzinę.
W klasie miała problemy z akceptacją. Uczniowie wyśmiewali się z jej fryzury, nie znając jej historii.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohaterka na zdjęciu?
Jak powinna zachować się klasa?
Jakie macie rady dla Magdy?





Z tyłu karty opis:
Amica pochodzi z Afryki, dokładnie z Somalii. Ma 17 lat. Uciekła ze swojego kraju do Londynu, zmagając się cały czas z własną tożsamością. Nie mogła znieść okaleczającej tradycji obrzezania małych dziewczynek w swoim kraju. Sama została poddana takiemu rytuałowi. Chciała żyć w kraju, który da jej wolność wyboru i niezależność w byciu kobietą.
W Europie zauważono jej urodę. Trudno było jej na początku zaufać obcym ludziom. Jako dorosła kobieta poddała się zabiegom operacyjnym, aby zniwelować deformację organów płciowych.
Podobną sytuację przeżyła znana modelka, pochodząca z Somalii, walcząca o prawa kobiet i zaprzestaniu obrzezania dziewczynek, Waris Dirie. Opisała swoją historię w książce „Kwiat pustyni”.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohaterka na zdjęciu?
Jak powinni zachować się ludzie, którzy ją spotkają?
Jakie macie rady dla Amici?




Z tyłu karty opis:
Rami przyjechał do Wielkiej Brytanii z Indii. Ma 19 lat. Dostał stypendium naukowe na rozwijanie swoich umiejętności w dziedzinie matematyki i fizyki. Jest chłopcem oczytanym, łatwo nawiązującym kontakty z innymi, zna bardzo dobrze język angielski. Niestety ze względu na swoje pochodzenie jest traktowany z dezaprobatą w środowisku naukowym, doznaje prześladowań. Stara się przekonać ludzi do siebie, ale wychodzi mu to nieudolnie. Dzięki profesorowi, który go szanuje, udaje mu się ukończyć szkołę w Wlk. Brytanii.  Mimo wielu przeciwności nie poddaje się.
Podobną drogę do kariery przebył indyjski matematyk, Srinivasa Ramanujan, którego historię odzwierciedlono w filmie „Człowiek, który poznał nieskończoność”.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohater na zdjęciu?
Jak powinni zachować się ludzie, którzy go otaczają?
Jakie macie rady dla Ramiego?




Z tyłu karty opis:
Nikola ma problem z akceptacją samej siebie. Pochodzi z Niemiec, ma 15 lat. Ze względu na swój kolor włosów posądzana jest o fałszywość, dwulicowość, nikt nie chce się z nią przyjaźnić. Ma bladą twarz z piegami. Każdy ocenia ją przez pryzmat wyglądu, musi codziennie zmagać się z różnymi opiniami. Marzy o tym, aby przefarbować włosy.
Podobną sytuację przeżywała Nicole Kidman, dziś znana aktorka i piosenkarka.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohaterka na zdjęciu?
Jak powinna zachować się klasa?
Jakie macie rady dla Nikoli?




Z tyłu karty opis:
Mateusz zmienił kolor włosów ze względu na brak akceptacji i uwagi. Pochodzi z Polski, ma 16 lat. Rodzice stale zajęci pracą, nie zauważają stanu depresyjnego syna. Mateusz bardzo lubi kino, teatr i trenuje taniec, ale nie stać go na kontynuowanie swoich pasji. Nie ma na to siły ani pieniędzy. Czasami nie potrafi wyjść z domu, depresja stale się pogłębia. Klasa traktuje go jak dziwaka, nie zauważa jego problemów. Lekceważą jego stany zamknięcia, izolacji, sztucznego uśmiechu.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohater na zdjęciu?
Jak powinna zachować się klasa, rodzina, szkoła?
Jak można pomóc?




Z tyłu karty opis:
Roger pochodzi z USA. Ma 17 lat. Choruje na bielactwo nabyte. Jest to choroba polegająca na depigmentacji płatów skóry. Nie jest akceptowany ze względu na chorobę w najbliższym środowisku. Uczniowie wyśmiewają się z niego, a ludzie przechodzący obok, nie ukrywają swojego zainteresowania wyglądem Rogera, ukazując zniesmaczony wyraz twarzy. Boją się go dotykać, myślą, że choroba przejdzie na nich.
Na bielactwo chorowali m.in. Michael Jackson oraz Oprah Winfrey. Na wybiegu możemy spotkać też modelki z bielactwem.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohater na zdjęciu?
Jak powinni zachować się ludzie w jego otoczeniu?
Jakie macie rady Rogera?



Z tyłu karty opis:
Marcin mieszka w Polsce, ma 14 lat, choruje na zespół Downa. Najbardziej lubi spędzać czas ze swoim psem, gdyż twierdzi, że tylko on go nie krzywdzi i rozumie. Ze względu na chorobę wiele szkół wykluczyło go z edukacji w klasach integracyjnych. Nie ma przyjaciół, może liczyć tylko na rodzinę, która nie poddaje się, aby spełniać marzenia syna. Marcin chce zostać aktorem.
Znamy kilku aktorów z zespołem Downa, np. Chris Burke, Frank Stephens oraz z polskiej sceny – Piotr Swend z serialu „Klan”.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohater na zdjęciu?
Co powinno zmienić się w społeczeństwie?
Jakie macie rady dla Marcina?

Tu możemy zatrzymać się na dłużej, aby pokazać filmik. Żeby prawidłowo się wyświetlał, potrzebne jest zalogowanie do FB.  Film dotyczy modelki z zespołem Downa - Madeline.





Z tyłu karty opis:
Marika ma 16 lat, pochodzi z Rosji. Ma tożsamość homoseksualną. Rodzina akceptuje jej orientację, ale dziewczynka  ukrywa ją przed światem ze względu na akty prześladowań, czy hejt internetowy osób LGBT. Marika marzy o tym, aby ludzie przestali wrogo patrzeć na osoby homoseksualne, aby nie oceniali ich przez pryzmat powierzchowności i stereotypów.
Znane osoby z orientacją homoseksualną: Cynthia Nixon, Jodie Foster, Jacek Poniedziałek, Tomasz Jacyków.

Po zapoznaniu się z faktami, uczniowie odpowiadają na pytania:
Co czuje bohaterka na zdjęciu?
Co powinno zmienić się w społeczeństwie?
Jakie macie rady dla Mariki?

4. Zastanawiamy się po wykonanym ćwiczeniu skąd biorą się stereotypy, uprzedzenia i jak im zaradzić? - dyskusja, wnioski. 
Uczniowie zastanawiają się nad swoimi interakcjami z ludźmi, nad krzywdzącymi opiniami i postawami.

5. Następnie oglądamy wspólnie pewien eksperyment z DNA:


6.  Na co twórcy filmu/eksperymentu chcą zwrócić uwagę? Co udowadnia ten film? Dyskusja. 

7. Na koniec interpretujemy słowa Dalajlamy:
Anna Konarzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz